Om jag blir nekad snitt vad gör jag då? :((
Lycka till. Jag tyckte att det var viktigt att vara mentalt inläst på vad som händer i alla faser.
Att verkligen vila mellan värkarna.
Har du lärt dig någon speciell andning?
Jag hade gått en andningskurs innan. Den gick ut på att verkligen syresätta kroppen och livmodern så att den skulle fungera bra.
Att andas in djupt för syresättning, och andas ut allt så att du får ut så mycket koldioxid som möjligt. För att sedan andas in så mycket nytt och fräsht syre igen.
Det som var skönt med att andas så genom hela förlossningen var att jag hade något att fokusera på. Mitt "jobb" blev att "hjälpa" kroppen med andningen.
För att föda barn och för att få en bra upplevelse handlar mycket om att vara fokuserad, och inte gå in i en panikkänsla.
Då är det bra att fokusera på andningen.
Om man vet att livmodern mår bra av att bli syresatt så kan man slappna av när livmodern slappnar av ( men fortsätta andas djupt, oh andas ut all koldioxid) och man kan lättare kämpa när livmodern kämpar.
För man vet alltid att med en värk följer en stund av avslappning.
När jag kräktes så hade jag innan läst att man kräktes när barnet kom förbi ett ben i bäckenet. Och jag tyckte det var skönt att veta varför jag kräktes därför var jag bara glad att jag hade kommit förbi den punkten i bäckenet.
Det jag vill få fram med mitt inlägg är att det är så bra att vara med mentalt. Att veta så mycket som möjligt, för då kommer man inte in i en panikkänsla, utan man kan vara lugnare.
Jag slår ett extra slag för att vara medveten om din andning. Det hjälper din kropp.
Stort lycka till. Kram