• maria91

Om jag blir nekad snitt vad gör jag då? :((

Det är nu bara ca 11 veckor kvar tills det är min bf. Jag har pratat med min bm två gånger om att jag är livrädd för att föda vaginalt och jag vill verkligen ha planerat snitt. Har även pratat med aouromatagningen i Örebro och dom skulle kontakta mig i vecka 29. Min barnmorska sa till mig idag att (ingen kan tvinga dig) men det är inte bara att få snitt. Hon vill träffas nästa vecka å prata med mig om bara själva förlossningen men jag vet att jag vill inte!! De skrämmer mig, jag får panik å börjar gråta! Jag är rädd för att något ska gå fel, att jag inte klarar av smärtan att jag gör fel att barnet fastnar (min sambos syster fick syrebrist å blev hjärnskada) så min sambo är född med snitt! Jag är rädd för att jag får panik å allt blir fel så de blir akut snitt eller att jag typ dör! Eller att barnet dör å då är det mitt fel!! :( De låter sjukt fånigt men jag är inte stark när det gäller smärta. vill så gärna ha snitt så att jag kan vara lugn å vet att smärtan som jag även får av snitt valde jag själv! Fick ni beviljat snitt pga rädsla? Hjälp mig..

• Svar på tråden Om jag blir nekad snitt vad gör jag då? :((
  • Lucyewe
    maria91 skrev 2013-04-09 10:09:11 följande:
    Det är nu bara ca 11 veckor kvar tills det är min bf. Jag har pratat med min bm två gånger om att jag är livrädd för att föda vaginalt och jag vill verkligen ha planerat snitt. Har även pratat med aouromatagningen i Örebro och dom skulle kontakta mig i vecka 29. Min barnmorska sa till mig idag att (ingen kan tvinga dig) men det är inte bara att få snitt. Hon vill träffas nästa vecka å prata med mig om bara själva förlossningen men jag vet att jag vill inte!! De skrämmer mig, jag får panik å börjar gråta! Jag är rädd för att något ska gå fel, att jag inte klarar av smärtan att jag gör fel att barnet fastnar (min sambos syster fick syrebrist å blev hjärnskada) så min sambo är född med snitt! Jag är rädd för att jag får panik å allt blir fel så de blir akut snitt eller att jag typ dör! Eller att barnet dör å då är det mitt fel!! :( De låter sjukt fånigt men jag är inte stark när det gäller smärta. vill så gärna ha snitt så att jag kan vara lugn å vet att smärtan som jag även får av snitt valde jag själv! Fick ni beviljat snitt pga rädsla? Hjälp mig..
    Hejsan jag har också gjort ett inlägg idag om rädsla.. ligger överst i tråden nu :)
    men jag kan säga att jag har blivit nekad trots min rädsla ångest och panik, våran bebis var beräknad till igår så nu går man här och våndas, gråter har panik och vet inte vem eller vad som kan hjälpa en :( hoppas verkligen du får den hjälp du vill ha, men om du frågar mig är den där terapin rena skiten! stå på dig och var inte öppen för andra förslag kräv snitt för mig är det kört! stort lycka till :) 
  • Ella04

Kräv snitt, säg att allt annat är uteslutet. Hota med att vara väldsam mot personalen under förlossningen, att hindra deras arbete eller säg att du kommer vägra att åka in när det väl börjar. Ta namn på läkaren, skriv ner era konversationer i en anteckningsbok och hota med att gå till media. Visa statistik från SCB om hur många som snittas, och ge dig INTE. Det är inte försent och det är din kropp, INGEN kan bestämma över din kropp. Läkare och dyl som säger annat gör det bara för att "kolla" om du accepterar det, ACCEPTERA inte det.

• maria91

Jag var och pratade på usö, hon sa detta samtal tar ca 45 minuter sen börja hon å jag blev lika ledsen som varje gång å efter 10 minuter så fick vi ska åka hem. Ska till läkaren som tar beslutet den 21 maj! Är så nervös!! :(

• Stinsen
    maria91 skrev 2013-05-11 23:01:38 följande:
    Jag var och pratade på usö, hon sa detta samtal tar ca 45 minuter sen börja hon å jag blev lika ledsen som varje gång å efter 10 minuter så fick vi ska åka hem. Ska till läkaren som tar beslutet den 21 maj! Är så nervös!! :(
    Stackare lider med dig,vet hur det känns....jag blev muntligt beviljad snitt när jag var i vecka 15 .... vi skulle ses igen i v35 för planering av datum för snittet,då hade hon tagit tjänstledigt och ingen kallelse kom. Jag ringde själv och fick en tid för samtal/planering med en annan läkare som totalvägrade att ge mig snitt :/

Jag har alltså gått hela graviditeten och trott att jag vid detta laget skulle vara snittad nu och helt plötsligt ska detta barn födas på de vis som kallas "normalt".

Jag har epilepsi och får anfall när jag anstränger/tar ut mig (ex löpning/simning mm) ,när jag blir arg,ledsen,orolig osv..... trots att neurologen råder till snitt för min del går denna skata emot det och kan på sin höjd sträcka sig till att jag blir igångsatt på plats ..... det är vårt 4:e barn,de andra är födda vaginalt men då var jag "frisk" , fick ep efter en blödning i hjärnan för några år sedan......

Från att ha mått toppen mår jag nu skit,har ep känningar av och till pga oro och igår kom ångesten som vägra släppa :/
  • maria91
    Stinsen skrev 2013-05-13 19:32:23 följande:
    Stackare lider med dig,vet hur det känns....jag blev muntligt beviljad snitt när jag var i vecka 15 .... vi skulle ses igen i v35 för planering av datum för snittet,då hade hon tagit tjänstledigt och ingen kallelse kom. Jag ringde själv och fick en tid för samtal/planering med en annan läkare som totalvägrade att ge mig snitt :/ Jag har alltså gått hela graviditeten och trott att jag vid detta laget skulle vara snittad nu och helt plötsligt ska detta barn födas på de vis som kallas "normalt". Jag har epilepsi och får anfall när jag anstränger/tar ut mig (ex löpning/simning mm) ,när jag blir arg,ledsen,orolig osv..... trots att neurologen råder till snitt för min del går denna skata emot det och kan på sin höjd sträcka sig till att jag blir igångsatt på plats ..... det är vårt 4:e barn,de andra är födda vaginalt men då var jag "frisk" , fick ep efter en blödning i hjärnan för några år sedan...... Från att ha mått toppen mår jag nu skit,har ep känningar av och till pga oro och igår kom ångesten som vägra släppa :/

men gud!! fy va fult gjort emot dig!.. kan du inte prata med den personen som lovat dig snitt ifrån början?! Tycker det är så fel om du lider av en sjukdom oxå :(( Stackare! :( Förstår inte varför de har så svårt att tillåta snitt de är nog väldigt få som faktiskt vill ha snitt pga olika orsaker..de flesta vill ju föda "normalt" så låt de minimala få personer med rädsla, andra orsaker få göra snitt. Usch! Önskar dig all lycka!
  • Grynet86

Förstår att du är livrädd inför smärtan under förlossningen. Jag har själv ingen smärttröskel och var livrädd inför att föda mitt barn (som var för 2 år sedan). Jag vill inte vara negatv eller så men skulle aldrig välja kejsarsnitt framför att föda vaginalt. Kejsarsnitt är en extremt stor operation, och tar lång tid att läka efteråt. Du är sängliggande och får inte äta eller dricka på flera timmar efter förlossningen. Du kan knappt bära din bebis förrän såret är läkt, vilket tar några veckor och du blir vädligt begränsad. Dessutom är det en stor operation som (som alla operationer) medför risker för dig och barnet. Förlossningsläkarna och barnmorskorna idag är otroligt duktiga så att föda vaginalt och naturligt är ingen fara. Det finns mängder av bedövningar att välja på. Ni kan gå kurs i profylaxandning innan, och bara att kunna den rätta andningen under förlossningen kommer göra dig lugn och fokuserad i värkarna. Försök att koppla av lite inför foörlossningen och tänka bort smärtan och bara ta det som det kommer när det sätter igång. Du kommer vara så stolt över dig själv när du klarat av att föda vaginalt sen! Det är skillnad om det blir akut kejsarsnitt då man inte har något val, men att välja det framför att föda vaginalt är inget du vill göra, tro mig! Lycka till nu:)

Mvh (undersköterska på förlossningen) 

• straw2008
    Grynet86 skrev 2013-05-14 13:15:11 följande:
    Förstår att du är livrädd inför smärtan under förlossningen. Jag har själv ingen smärttröskel och var livrädd inför att föda mitt barn (som var för 2 år sedan). Jag vill inte vara negatv eller så men skulle aldrig välja kejsarsnitt framför att föda vaginalt. Kejsarsnitt är en extremt stor operation, och tar lång tid att läka efteråt. Du är sängliggande och får inte äta eller dricka på flera timmar efter förlossningen. Du kan knappt bära din bebis förrän såret är läkt, vilket tar några veckor och du blir vädligt begränsad. Dessutom är det en stor operation som (som alla operationer) medför risker för dig och barnet. Förlossningsläkarna och barnmorskorna idag är otroligt duktiga så att föda vaginalt och naturligt är ingen fara. Det finns mängder av bedövningar att välja på. Ni kan gå kurs i profylaxandning innan, och bara att kunna den rätta andningen under förlossningen kommer göra dig lugn och fokuserad i värkarna. Försök att koppla av lite inför foörlossningen och tänka bort smärtan och bara ta det som det kommer när det sätter igång. Du kommer vara så stolt över dig själv när du klarat av att föda vaginalt sen! Det är skillnad om det blir akut kejsarsnitt då man inte har något val, men att välja det framför att föda vaginalt är inget du vill göra, tro mig! Lycka till nu:)Mvh (undersköterska på förlossningen) 

Ursäkta men vad faan har du i tråden att göra ? stick *väser*
    I kinamockaskogen.....
  • Fritjolin
    Förstår att du är livrädd inför smärtan under förlossningen. Jag har själv ingen smärttröskel och var livrädd inför att föda mitt barn (som var för 2 år sedan). Jag vill inte vara negatv eller så men skulle aldrig välja kejsarsnitt framför att föda vaginalt. Kejsarsnitt är en extremt stor operation, och tar lång tid att läka efteråt. Du är sängliggande och får inte äta eller dricka på flera timmar efter förlossningen. Du kan knappt bära din bebis förrän såret är läkt, vilket tar några veckor och du blir vädligt begränsad. Dessutom är det en stor operation som (som alla operationer) medför risker för dig och barnet. Förlossningsläkarna och barnmorskorna idag är otroligt duktiga så att föda vaginalt och naturligt är ingen fara. Det finns mängder av bedövningar att välja på. Ni kan gå kurs i profylaxandning innan, och bara att kunna den rätta andningen under förlossningen kommer göra dig lugn och fokuserad i värkarna. Försök att koppla av lite inför foörlossningen och tänka bort smärtan och bara ta det som det kommer när det sätter igång. Du kommer vara så stolt över dig själv när du klarat av att föda vaginalt sen! Det är skillnad om det blir akut kejsarsnitt då man inte har något val, men att välja det framför att föda vaginalt är inget du vill göra, tro mig! Lycka till nu:)

Känner två kvinnor som gjort kejsarsnitt... för den ena tog det 6 månader innan hon var helt återställd! 

Jag tar ingen del i debatten här, alltså. Men jag var med under hennes tid efter kejsarsnittet och det var ingen dans på rosor :(  
  • Mithra

Okej? Då måste det blivit fel vid båda mina snitt (akut vs planerat) för jag fick äta/dricka så snart jag orkade och båda gångerna ville dom få upp mig ur sängen så snabbt som möjligt. Angående läkeprocessen så tar den lång tid, men ganska snabbt efteråt (inom 1 dygn) så har jag burit och tagit hand om mina barn. Två dagar efter snitt åkte jag hem och har levt som vanligt utan problem, båda gångerna. Självklart ska man kanske inte springa ett maraton direkt efteråt.

Jag valde planerat snitt andra gången då jag var så fruktansvärt rädd, spelade ingen roll om jag visste hur man skulle andas, jag grät mig till sömns varje natt och vissa nätter sov jag inte ens Jag hade pratat med min barnmorska, två läkare samt aurorasamtal men ingenting hjälpte mot min rädsla.

Men nej, ett snitt är ingen dans på rosor och det gjorde fruktansvärt ont på uppvaket båda gångerna (sövdes) men det var det värt, enligt mig. Och ändå förlorade jag ca 3L resp  ca 1,5L blod vid mina snitt.

Mvh en som kunnat leva som vanligt i princip direkt efter snitt (två gånger!)
  • maria91

Alltså jag vill ha snitt för att jag är rädd. Skulle jag inte vara rädd skulle jag aldrig välja snitt istället för föda "vanligt" men en rädsla styr man inte över. Om jag nu inte får snitt så är det ju så men då ska ja göra allt jag kan för att försöka klara av en "vanlig" förlossning men vilket jag ser nu som omöjligt.. Känns skönt att så många skriver å delar med sig!! :)

Svar på tråden Om jag blir nekad snitt vad gör jag då? :((