Anonym (M) skrev 2014-06-23 21:59:10 följande:
Mnja, frågan är vad du har för nytta av att pressa kroppen till de tyngderna? I våra liv har vi mest nytta av funktionell styrka och träning som gör att vi kan handskas med våra stillasittande jobb. Att ta 200+ i benböj i 1-2 reps har ingen praktisk nytta.
Och om du tränar på ett sånt gym förstår jag att 300+ i benpress är vardagsmat. ;) Men de flesta motionärer går på Friskis & Svettis och har andra mål med sin träning. :)
Jag ser ingen motsättning i att vara både stark och funktionell, nu har jag för mig att detta inlägg är ganska gammalt, men jag letade lite i mina träningsjournaler igår men hittade inget. Men jag vägde ca 88 kg fördelat på 190 cm när jag klarade 300 på benpassen, ingen direkt biff.
Idag tränar jag bara Crossfit och löpning vi blandar maxstyrka med övningar utan vikt hejvilt men då aldrig benpress då vi bara kör med skivstång. Men klart det inte har någon praktiskt nytta med 200+ i böj, det har inte det att kunna springa milen under 40 min heller men folk strävar ofta efter mål som är svåra. Men jag svarade bara på ts och då såg min verklighet ut sådär.