• Anonym (gitta)

hur mycket är mycket i benpress?

..,,ja, som frågan lyder - tar i liggande benpress 3 x 15 med 120kilo och sen 10 x 12 med 140kilo. Är det mycket eller normalt för kvinnor? har bra benmuskler o tycker det är sällan någon lyfter detta men min man anser det rätt normalt. ? vad säger ni som tränar? skulle säkert kunna ta ett par press med 150-160...

• Svar på tråden hur mycket är mycket i benpress?
  • Studentpappa
    Anonym (M) skrev 2014-06-23 21:59:10 följande:
    Mnja, frågan är vad du har för nytta av att pressa kroppen till de tyngderna? I våra liv har vi mest nytta av funktionell styrka och träning som gör att vi kan handskas med våra stillasittande jobb. Att ta 200+ i benböj i 1-2 reps har ingen praktisk nytta.

Och om du tränar på ett sånt gym förstår jag att 300+ i benpress är vardagsmat. ;) Men de flesta motionärer går på Friskis & Svettis och har andra mål med sin träning. :)

Jag ser ingen motsättning i att vara både stark och funktionell, nu har jag för mig att detta inlägg är ganska gammalt, men jag letade lite i mina träningsjournaler igår men hittade inget. Men jag vägde ca 88 kg fördelat på 190 cm när jag klarade 300 på benpassen, ingen direkt biff.

Idag tränar jag bara Crossfit och löpning vi blandar maxstyrka med övningar utan vikt hejvilt men då aldrig benpress då vi bara kör med skivstång. Men klart det inte har någon praktiskt nytta med 200+ i böj, det har inte det att kunna springa milen under 40 min heller men folk strävar ofta efter mål som är svåra. Men jag svarade bara på ts och då såg min verklighet ut sådär.
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Anonym (Kör på 300)

det finns en tumregel och det är en rätt utförd benpress och ca 3 gånger din egen vikt är att köra tungt

• Freckels
    Studentpappa skrev 2013-04-03 21:04:20 följande:

Vilken vinkel är det på benpressen? Något som givetvis är väldigt avgörande för hur stor kraft du behöver använda för att trycka upp vikten.

Tänk på skillnaden mellan att skjuta en vikt på en räls efter golvet eller pressa samma vikt rätt upp. 300 kg + är inget som någon höjer på ögonbrynen för på mitt gym det gäller då män. Men jag skulle inte reagera nämnvärt på en tjej som körde på 200 kg.

Benpressen är en dålig övning att jämföra styrka i, benböj är bättre av ovan nämnda skillnad i utförandet. Då kommer man osökt till, hur djupt böjer man?....

• gymrat

Beroende på vinkel och utförande så tycker jag inte det är mycket, jag är tjej själv, gymmat de senaste två åren och har ett PR på 400kg, men reppar strikt på 270-300kg. 

Jag har däremot satsat mer på benpress då böj inte fungerar för mig pga min rygg. 

• Mattiaskarlsson

Jag tar 410 x 2 i benpress och jag är en pojke på 15 år. tränat snart i ett år nu och jag är stolt över mitt rekord.

• Smastor

Ja enda rimliga jämförelse är nog knäböj... ATG ;)

• TheQueenMia

Jag är kvinna, "hobbytränar" för att jag gillar det. Vägde 138kg för 2,5år sen, nere i 75kg idag, gått på kaloriunderskott o började förra året att styrketräna från scratch. Ligger under benpress varannan dag o gör reps på 15x3 o kör då 360kg uppvärmning, sen 400kg, o idag maxa jag med 430kg så visst kan tjejer "kvinnor" klara många kilon om vi vill det???? utan att vara bodybuilders ????

• Björkenli

Jag har i princip alright tränat ute på gymmet utan bara kört klasser. Testade benpress idag och märkte att det gick lätt att lägga på 115 kg. 
    Jag trodde jag var supersvag i benen men kanske inte är det.  Blev lite taggad att fortsätta. 

• Enola Gay

Hej, jag är tjej. När jag började träna lite tyngre vid 45- årsåldern började jag med 200 kg i benpress. Efter något halvår låg jag stadigt på 350 kg/ 12 reps och 450 kg/ 5 reps. Pajade dock höften på det och fick höftprotes, idag 5 år senare tar jag 150/ 12 och är nöjd. 

• PH76
    Anonym (M) skrev 2014-06-23 18:19:50 följande:
    Jag vet inte vad för sorts byggargym du går på men efter 15 år som instruktör på olika gymkedjor kan jag med säkerhet säga att de flesta motionärsgymmande kvinnor inte lägger på mer än 100-120 kg. Och 300+ kg i liggande benpress är det inte ofta man ser på ett vanligt motionärsgym. Frågan är förresten varför man ens ska lägga på den belastningen om man inte tränar inför OS i tyngdlyftning eller tävlar i Bodybuilding?
    Den det enkla svaret är väl att man tränar för att bli starkare och inte enbart för att "röra på sig". Jag kör själv på 300-320 i liggande benpress (6x8-10). Det är ju samma sak för överkropp, jag kör med 40x2 i hantelpress, eller 110-120 i bänk (3x8), strikt men får ta i utav satan. Svårt att få en bra progress om man inte tar i.

Det är fler på gymmet som kör mina vikter men kanske inte jätte många, men det är ett helt vanligt gym med största delen pensionärer.
Svar på tråden hur mycket är mycket i benpress?