• ikala

Börjar med Puregon i April....

Jag fick diagnosen PCO i Januari i år , ca 6 månader efter p-piller stopp. Har mellen Juni och Januari haft en egen mens, förutom p-piller blödningen.

Jag har ätit en enkeldos Pergotime helt utan resultat och en dubbeldos då det blev två äggblåser som började växa men avstannade vid ca 14 mm, vid dubbeldosen såg slemhinnor och allt annat jätte bra ut och min läkare var nästan lite förvånad att det inte blev äl...

Igår började jag med en 10 dagarskur av Primolut för att på cykeldag 2 börja med 50e av Puregon. Efter att ha letat runt lite på FL så såg jag att dom flesta som sprutar med Puregon gör det innan ivf lr insemination, men vi hoppas ju på att det ska funka utan ivf ... 

Vill hitta nån som är lr har varit i samma sitts som jag, har typ tusen frågor...      

• Svar på tråden Börjar med Puregon i April....
  • Linnna

Tack ikala! Vad bra att du hittat en bra privat gyn tingeling. Visst är det skönt att det finns så många engagerade och kunniga läkare.

• Linnna
    elyse skrev 2013-05-02 21:39:55 följande:
    Hur lång tid tog det för er att komma igång med Puregon, från remiss till behandling?

elyse skrev 2013-05-02 21:39:55 följande:
    Hur lång tid tog det för er att komma igång med Puregon, från remiss till behandling?

För oss tog det en månad ca från att remissen skickades tills vårt första besök. Det varierar nog mellan olika kliniker tror jag. Har er remiss nyligen skickats?
  • Tingeling

Hm... Jag har inte haft nån remiss, sökte oss direkt till en privat Gyn som tog massa prover och sen skrev ut pergotime, vi testade 3 mån med det och sedan skrev han ut puregon.

• ikala

Jag gjorde som Tingeling. När jag inte fått mens 6 månader efter p-piller stop så fick jag tid hos en privat gyn, där konstateravardes PCO. Fick förs en enkel dos pergotime, sen en dubbel dos då fick jag två äggblåsor men dom växte inte och var bara 14 mm stora var på tre stycken vul på en vecka tillstlut dömde läkaren ut äggen och sa att det inte skulle bli nån ägglossning. Då fick jag Puregon utskrivet men hann aldrig börja med det för till allas förvåning så hade jag äl på mina pytte ägg och jag är nu i v 8.

• elyse
    Linnna skrev 2013-05-02 21:56:36 följande:

För oss tog det en månad ca från att remissen skickades tills vårt första besök. Det varierar nog mellan olika kliniker tror jag. Har er remiss nyligen skickats?
    För några veckor sedan.
  • elyse

Vi har också gått hos en privat gynekolog och testat Pergotime, men Puregon kunde man inte få hos henne i alla fall utan då är det sjukhuset här. 

• Tingeling

Har ni andra fått extra nålar utskrivna på recept? Eller får ni dem från kliniken? Det följer ju bara 6 nålar per förpackning.....

• Linnna
    Tingeling skrev 2013-05-06 22:17:32 följande:
    Har ni andra fått extra nålar utskrivna på recept? Eller får ni dem från kliniken? Det följer ju bara 6 nålar per förpackning.....
    Först frågade jag på apoteket om man kunde få fler nålar därifrån men det går inte. Vid nästa besök på kliniken sa jag till där och då fick jag så många jag ville ha från dem. Nu inför nästa omgång har jag ett antal på lager här hemma.
  • Tingeling

Okej, då är det inte bara här det är lite förvirrat, kliniken sa att jag kunde få på Apoteket som sa att jag skulle fråga på kliniken som sa att jag kunde gå tull vårdcentralen som sa att det borde vara Apoteket eller kliniken.... Tillslut fick jag från kliniken!

• Linnna
    Tingeling skrev 2013-05-07 12:58:49 följande:
    Okej, då är det inte bara här det är lite förvirrat, kliniken sa att jag kunde få på Apoteket som sa att jag skulle fråga på kliniken som sa att jag kunde gå tull vårdcentralen som sa att det borde vara Apoteket eller kliniken.... Tillslut fick jag från kliniken!
    Hur går det för dig med puregonet? Jag ska den här gången prova menopur istället, men hänger kvar här ändå tänkte jag.
Svar på tråden Börjar med Puregon i April....