• ikala

Börjar med Puregon i April....

Jag fick diagnosen PCO i Januari i år , ca 6 månader efter p-piller stopp. Har mellen Juni och Januari haft en egen mens, förutom p-piller blödningen.

Jag har ätit en enkeldos Pergotime helt utan resultat och en dubbeldos då det blev två äggblåser som började växa men avstannade vid ca 14 mm, vid dubbeldosen såg slemhinnor och allt annat jätte bra ut och min läkare var nästan lite förvånad att det inte blev äl...

Igår började jag med en 10 dagarskur av Primolut för att på cykeldag 2 börja med 50e av Puregon. Efter att ha letat runt lite på FL så såg jag att dom flesta som sprutar med Puregon gör det innan ivf lr insemination, men vi hoppas ju på att det ska funka utan ivf ... 

Vill hitta nån som är lr har varit i samma sitts som jag, har typ tusen frågor...      

• Svar på tråden Börjar med Puregon i April....
  • ikala

Hej Tingeling och Linnea!!!

Hur länge har ni försökt? Har nån av er barn? 

Jag är alldeles för snart 30 år, bor utanför Kalmar med sambo och vovve. Vi började jobba på vår första bebis i Juni -12, hade ingen anning om att jag hade PCO.
    Vilket i sig är lite konstigt för jag har en cycta (ca 30*40mm) på min högra äggstock, den hittades i samband med att jag blev allvarligt sparkad av en häst för ca 13 år sen. Undersökte den regelbundet under 2 år iom att den inte växte så sa läkaren till mig att jag skulle glömma att jag träffat honom och att det inte var något att oroa sig för i framtiden...    

Jag blev jätte ledsen när det först blev tal om sprutor, låter jätte knasigt men jag känner att måsta man ta några piller är det inte hela världen men sprutor gör det helt enkelt mer allvarligt. Jag är inte spruträdd för femöre utan det är bara en knasig grej jag fått för mig. Jag behövde ett par dagar att vänja mig vid tanken och nu känns det helt ok.

Hur har ni mått av hormonbehndling, jag har hört att Puregon har mindre biverkningar. Jag mådde nämligen ganska dåligt av Pergotime, hoppas att må lite bättre av dom fasade sprutprna...      

Kram  

• ikala

Min läkare är super noga med att man måsta kolla ofta när man tar sprutor, sista kuren med pergotime var jag på tre vul under mindre än en vecka..
    Ska du inte på några undersökningar under tiden du tar Puregon ?

• ikala
    Tingeling skrev 2013-03-28 11:30:46 följande:
    Nu kommer jag från läkaren och Vul precis! En äggblåsa på 16 mm fanns precis som vi hoppats! Nu ska jag öka dosen till 100 ie i tre dagar och sen ta ovitrellesprutan!
    Tänk om det äntligen är vår tur!!

Hur menar du med två klick Linnea?
    Åhh spännande, då håller vi tummarna för att det växer till sig ordentligtGlad
    Ja hoppas verkligen att det är er tur nu, ni har haft en jobbig resa...
    Linnna skrev 2013-03-28 12:50:39 följande:
    Vad kul att det fanns en äggblåsa idag! Jag var också på vul idag men ingen äggblåsa, blir att fortsätta med samma dag och tillbaka och kolla om några dagar. Aha jag var nog lite otydlig, jag ställer in puregonpennan på 75 och sedan vrider jag två steg till, då blir det ca 92.
    Får hoppas att det växer till sig ett ägg under påsk, det är ju trots allt äggens högtidFlört
    Hur kommer det sig att ni gick direkt på Puregon utan att prova Pergotime. 

Jag som har fasat dom här sprutorna kan nu inte vänta till jag får börja med dom, men har typ 6 dagar kvar av primolut. Det här med att vänta är inte riktigt min grej, vill att allt ska ske nu och hatar att inte ha kontroll över saker och ting.  

• ikala
    Tingeling skrev 2013-04-01 16:01:57 följande:
    Jag tog ovitrellesprutan i lördags kväll och hade "glad gubbe" hela dagen igår! Vi fick "till det" på lördagskvällen och igårkväll, så jag tror att vi gjort det vi kunnat! Ska ta blodprov på måndag för att se om det blev en bra ägglossning! Har läst om många som tydligt kännt av ägglossningen med ovitrellesprutan, men jag har inte kännt nåt spec alls!

Spännande med kontrollen, hur stora vill dom att de ska vara när du tar ovitrellen??

Spännade, nu är det bara att vänta och hoppas!!!

Jag knaprar sista dagen av primolut, så nu är det att vänta på mens och start av puregon...

Vänta och vänta det är det ända man görRynkar på näsan Men den som väntar på nått gott....!!!!!   

• ikala
    elyse skrev 2013-04-02 22:17:02 följande:
    Jag ska också börja, men har just fått remiss så behandlingen börjar inte ännu. Min gynekolog ville inte fortsätta med Pergotime längre, dels för att jag mått så dåligt av dem och dels för att det inte gett de resultat hon velat. Jag har inte pco eller så utan bara ägg som inte vill lossna. 

Hej Elyse vad kul att "se" dig här...
    Hur mår du nu? Kommer ihåg hur dåligt du mådde at den sensate Pergotimekuren...
  • ikala
    elyse skrev 2013-04-03 16:38:58 följande:
    Jag blev idag sjukskriven till maj och har fått antidepressiva utskrivet (så graviditetsvänligt det kan bli). Känns väldigt bra. Förut kunde jag längta till jobbet när jag var för dålig för att jobba, men nu vill jag bara vara hemma ett tag.   

Skönt att du hittat en bra lösning som passar dig.
    När ska du börja med puregon? 
  • ikala
    Linnna skrev 2013-04-04 14:32:42 följande:
    Hur går det för er? Själv har jag fått avbryta då det plötsligt fanns minst åtta mogna ägg och alltså risk för åttlingar...

O no, ja nån octopusmom vill vi inta bli...Flört
    Men då behöver du iaf inte oroa dig att du missar äl pga jobbresan... 

Själv inväntar jag min mens borde komma imorn, så förhoppningsvis puregonstart på Lördag.  

• ikala
    Linnna skrev 2013-04-04 15:21:52 följande:
    Tack för dina uppmuntrande ord! Nej det skulle ju inte vara så bra, tänk vad stor man skulle bli...man får försöka se det positiva, det går ju för mig att få många mogna ägg och då kanske annan behandling som ivf funkar bättre. Nu ska jag ta en annan spruta för att lugna ner det hela lite så att det de inte växer ännu mer och det kan bli andra komplikationer. Ska tillbaka på måndag igen för koll. 
    Lycka till med puregonstarten, det kommer gå jättebra. Jag oroade mig lite för sprutandet i början men efter en månad går det på ren rutin. 

Har du sett programen om octomom? Galen är ett milt ord...
    Man måste se det från den ljusa sidan, du har många ägg och det är bara en fråga om tid innan ett av
    äggen kommer förvandlas till en bebis!!! Om det är puregon lr ivf som kommer att vara din väg dit kan bara tiden utvisa.

Jag tror inte att själva sprutandet kommet att vara ett jätte problem. Har jobbat inom vården i många år, har provsprutat mig med en insulin penna (naturligtvis utan insulin) när jag fick deligering. 
    Det finns väldigt mkt mage att spruta i så det ska inte vara några problem. 

• ikala
    Linnna skrev 2013-04-05 13:42:46 följande:
    Nej det programmet tror jag inte att jag har sett. Ja precis, man måste vara positiv och jag kan ju tydligen får fram många ägg och det är ju jättebra, tack för dina uppmuntrande ord också.

Knäpp Amerikans brud som med hjälp av hormoner(typ puregon) medvetet överstimulerade sig och blev inseminerad och fick åttlingar.... Ingen pappa bara hon och en herrans massa ungar... Kolla på youtube..

Jag hade hoppats att min mens skulle komma idag( dagen är inte slut än men nästan), jag jobbar nämligen natt på Söndag och Måndag men är ledig Lördag kväll/natt hade hoppats att få ta första sprutan av puregon hemma...

Hur noga har ni varit att ta det exakt samma tid varje kväll?   
  • ikala
    Linnna skrev 2013-04-08 15:34:48 följande:
    Jag tog puregonet vid nästan exakt tid samma kväll, vet inte riktigt hur noga det är. Har du börjat ta sprutorna nu?

Jag har fortfarande inte fått min mens efter primolut, börjar få panik... slutade i Tisdags slarvade dock och missade tre piller men det gjorde inte nån skillnad sist. Borde jag ringa till gyn lr ska jag vänta nån dag till, bör tillägga att jag har mensvärk känns som den borde komma...
  • ikala

Jag ringde gyn igår dom sa att jag skulle ta ett gravtest, det knasiga är att trots att man knappt tänker på annat så hade faktiskt inte tanken slagit mig...

Här är förklaringen till varför jag inte fått nån mens efter Primolutkuren....

I´m preggo!!!!   

• ikala
    elyse skrev 2013-04-10 18:16:26 följande:
    Grattis! Hann du ens börja med Puregon?

Nä, jag skulle ju börja nu när mensen efter Primolut kommit...

Det är verkligen helt underbart/galet/fantastiskt.
    Hoppas och önskar att ni får era plus snart oxå!!!    
  • ikala
    Tingeling skrev 2013-04-10 20:06:01 följande:
    Åh GRATTIS!! Vad härligt för dig!! Har du inte kännt någonting, typ spända bröst, extra kissnödig??

Nja om jag tänker efter kanske, har varit uppe tidigt och kissat senaste dagarna.Jag har haft "mensvärk" i ca 10 men inga ömma bröst lr illamående än peppar peppar!!!

Det fanns ju ingen chans att bli gravid med dom små pytte äggblossorna jag hade efter Pergotiekuren,  kan inte riktigt fatta att det är sant... 
  • ikala

Ojoj, det låter lovade. Om jag kan bli gravid när jag inte har några dugliga äggblåsor, så kan du bli gravid efter första omgången puregon...

• ikala

Jag gjorde som Tingeling. När jag inte fått mens 6 månader efter p-piller stop så fick jag tid hos en privat gyn, där konstateravardes PCO. Fick förs en enkel dos pergotime, sen en dubbel dos då fick jag två äggblåsor men dom växte inte och var bara 14 mm stora var på tre stycken vul på en vecka tillstlut dömde läkaren ut äggen och sa att det inte skulle bli nån ägglossning. Då fick jag Puregon utskrivet men hann aldrig börja med det för till allas förvåning så hade jag äl på mina pytte ägg och jag är nu i v 8.

Svar på tråden Börjar med Puregon i April....