• ikala

Börjar med Puregon i April....

Jag fick diagnosen PCO i Januari i år , ca 6 månader efter p-piller stopp. Har mellen Juni och Januari haft en egen mens, förutom p-piller blödningen.

Jag har ätit en enkeldos Pergotime helt utan resultat och en dubbeldos då det blev två äggblåser som började växa men avstannade vid ca 14 mm, vid dubbeldosen såg slemhinnor och allt annat jätte bra ut och min läkare var nästan lite förvånad att det inte blev äl...

Igår började jag med en 10 dagarskur av Primolut för att på cykeldag 2 börja med 50e av Puregon. Efter att ha letat runt lite på FL så såg jag att dom flesta som sprutar med Puregon gör det innan ivf lr insemination, men vi hoppas ju på att det ska funka utan ivf ... 

Vill hitta nån som är lr har varit i samma sitts som jag, har typ tusen frågor...      

• Svar på tråden Börjar med Puregon i April....
  • Tingeling

Hej!

Jag följer gärna med i denna tråd! Började spruta puregon för 13 dagar sedan efter en enkelkur och två dubbelkurer pergotime! Skulla ha gått på kontroll idag men läkaren är sjuk så det blir på Torsdag istället! Hoppas nu bara att det faktiskt hänt något med äggblåsorna tills dess!!
    Jag sprutar Puregon för att sedan ta ovitrelle och försöka själva, alltså ingen insemination eller ivf! Jag har sprutat 50 ie första veckan och nu 75ie!!

Kram  

• Linnna

Och jag hänger också gärna på! Har också pco och började med puregon för två och en halv vecka sedan. Har under perioden. Varit och kollat men inga ägg är klara än så dosen har höjts etappvis.

• ikala

Hej Tingeling och Linnea!!!

Hur länge har ni försökt? Har nån av er barn? 

Jag är alldeles för snart 30 år, bor utanför Kalmar med sambo och vovve. Vi började jobba på vår första bebis i Juni -12, hade ingen anning om att jag hade PCO.
    Vilket i sig är lite konstigt för jag har en cycta (ca 30*40mm) på min högra äggstock, den hittades i samband med att jag blev allvarligt sparkad av en häst för ca 13 år sen. Undersökte den regelbundet under 2 år iom att den inte växte så sa läkaren till mig att jag skulle glömma att jag träffat honom och att det inte var något att oroa sig för i framtiden...    

Jag blev jätte ledsen när det först blev tal om sprutor, låter jätte knasigt men jag känner att måsta man ta några piller är det inte hela världen men sprutor gör det helt enkelt mer allvarligt. Jag är inte spruträdd för femöre utan det är bara en knasig grej jag fått för mig. Jag behövde ett par dagar att vänja mig vid tanken och nu känns det helt ok.

Hur har ni mått av hormonbehndling, jag har hört att Puregon har mindre biverkningar. Jag mådde nämligen ganska dåligt av Pergotime, hoppas att må lite bättre av dom fasade sprutprna...      

Kram  

• Tingeling

Hej!

Och jag blir lite orolig och fundersam, jag har varken tagit prover eller kollat tillväxten alls under de 14 dagar jag tagit sprutorna....
    Jag har inte fått pco diagnos uttalat av min läkare... men jag tycker att jag har de typiska; svårt att gå ner i vikt, kraftig hårväxt, oregelbunden cykel....

Har ni gått upp något i vikt under behandlingen med sprutor?  Jag har ökat nästan 2 kg under dessa veckor... känns sådär när jag ätit hur bra som helst och dessutom tränat varannan dag precis som vanligt... =(

Vad tar du för dos Linnea? 

• ikala

Min läkare är super noga med att man måsta kolla ofta när man tar sprutor, sista kuren med pergotime var jag på tre vul under mindre än en vecka..
    Ska du inte på några undersökningar under tiden du tar Puregon ?

• Tingeling

Hej Ikala! Ser att du gjorde ditt inlägg medan jag skrev mitt!

Jag har en dotter på 4 år, hon kom till på tredje försöket helt utan hormoner!  
    Efter att jag slutat amma henne blev jag gravid igen men tyvärr var det ingen vanlig graviditet utan  i v12 hittades en elak druvbörd/mola. Efter flera månaders cellgiftsbehandling följde gravidförbud ett år! Och när vi sedan fick försöka igen hände ingenting! Efter att vi försökt ett år blev jag äntligen gravid men det slutade i mf i dec-11. Sedan dess har vi försökt igen och i augusti kontaktade jag en privat gyn för hjälp!

Jag  har fått en enkelkur pergotime och två dubbelkurer utan reslutat och nu sprutar jag! Ska till läkaren imorgon för koll av tillväxten då cd 16!

Jag mår toppen av hormonbehandlingen förutom känslan av mer fett på magen... ;)
    Jag tycker inte att sticken i magen känns nämnvärt!

Ha en fin dag!

• Tingeling

Oj så olika det är, när jag tog pergotime så var jag bara på vul en gång under varje kur, ca cd14 och sedan togs ett blodprov en vecka efter antagen ägglossning!

• Linnna

Jag har fått gå på vul var ungefär var 4-6 dag sedan jag började 5/3 och ska dit imorgon igen. Min dos har trappats upp och nu tar jag 75 + 2 klick på puregonpennan. Jag har inte provat pregotime eller någon annat innan. Tycker att det går förvånansvärt bra att ta sprutorna och mår helt ok, även om jag tycker att det är ovisst med hur länge jag ska behöva ta sprutorna.

• Tingeling

Nu kommer jag från läkaren och Vul precis! En äggblåsa på 16 mm fanns precis som vi hoppats! Nu ska jag öka dosen till 100 ie i tre dagar och sen ta ovitrellesprutan!
    Tänk om det äntligen är vår tur!!

Hur menar du med två klick Linnea?

• Linnna

Vad kul att det fanns en äggblåsa idag! Jag var också på vul idag men ingen äggblåsa, blir att fortsätta med samma dag och tillbaka och kolla om några dagar. Aha jag var nog lite otydlig, jag ställer in puregonpennan på 75 och sedan vrider jag två steg till, då blir det ca 92.

Svar på tråden Börjar med Puregon i April....