• Saabbii

Gallsten!!!!!!

Jag var hos doktorn och fick reda på att jag har fyra gallstenar. Jag har haft kanske omkring 7-10 anfall med en del mellan rum. IIbland går det en månad mellan anfallen och ibland har jag fått två på en vecka. När de gjorde ultraljudet såg de att en gallvägg var svullen.

Frågan är nu, behöver jag operera? Jag har fått tid till operstion men jag är rädd. Jag har ju inga besvär just nu och tänk om det blir värre efter och jag vill inte ha fula ärr jag vill ju kunna ha bikini på sommaren. Hur fula och synliga blir ärren? Och är du någon som inte jag så mycket besvär innan och att det sen förvärras? Känns lite jobbig också att behöva leva utan? :( Läkaren sa också att man har diarré i tre månader efter? Låter ju inte kul! !! Sedan går man upp eller ner i vikt efter operation?

Tips och råd någon. ...!

• Svar på tråden Gallsten!!!!!!
  • sophiie

Wiiee imorgon ska jag till Ersta sjukhus för ett läkarbesök !!! De hade fått in min andra remiss från akuten och de godkände min förtur.. Längtar ;)

• nuharjagbytt
    sophiie skrev 2013-04-03 15:47:31 följande:
    Wiiee imorgon ska jag till Ersta sjukhus för ett läkarbesök !!! De hade fått in min andra remiss från akuten och de godkände min förtur.. Längtar ;)
    Vad bra hoppas det blir operation snart!

Själv har jag lite dåligt samvete över att jag som inte har så stora besvär har operationstid. Men de opererar ju helst när det inte är infekterat.
  • Coccolina
    sophiie skrev 2013-04-03 15:47:31 följande:

Skönt för dig!!! Hehe jag fick op tid dagen efter mitt besök hos kirurgen för de ville plocka det så snabbt som möjligt innan jag blev sämre och när jag inte hade ett anfall!
    nuharjagbytt skrev 2013-04-03 20:38:48 följande:
    Vad bra hoppas det blir operation snart!

Själv har jag lite dåligt samvete över att jag som inte har så stora besvär har operationstid. Men de opererar ju helst när det inte är infekterat.

Jo de vill ju det av flera anledningar. De tar den helst inte under ett anfall eftersom kroppen är under stress då och det gör operationen lite mer riskfylld. Samt att om det går så lång att det är ordentligt inflammerat så kan de behöva öppna ordentligt istället för att kunna ta med titthål...

Jag hade massor med små gruskorn när de opererade mig och jag kände mig jätte töntig när jag såg min sänggrannes som var en stor sten... Men kirurgen sa att det faktiskt är värre med de små stenarna då de lättare reser upp i gallgångarna och blockerar levern... och får man lever skador så är det myyycket värre... Men kändes snopet att de var så små när jag hade haft så ont:-S (hade visserligen många tydligen... men ändå....   

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • sophiie

Träffade läkaren som godkände en op, så fort som möjligt. Fick då träffa sköterskan som skulle boka in tid för op. Hon skickade först upp mig till provtagningen, gick därefter tillbaka till sköterskan. Då blev det stopp, fanns ingen ledig op tid till mig. Hon visste inte när, kallelse kommer att skickad ut. Få kom tårarna, tackade för mig och gick .. Blev såå besviken

• Coccolina
    sophiie skrev 2013-04-04 15:21:23 följande:
    Träffade läkaren som godkände en op, så fort som möjligt. Fick då träffa sköterskan som skulle boka in tid för op. Hon skickade först upp mig till provtagningen, gick därefter tillbaka till sköterskan. Då blev det stopp, fanns ingen ledig op tid till mig. Hon visste inte när, kallelse kommer att skickad ut. Få kom tårarna, tackade för mig och gick .. Blev såå besviken

Gud vad jobbigt!!
    Som sagt du kan be om att få bli opererad på annan ort!! Titta tex på den här sidan!
    http://www.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaentetidslaege
    http://www.omvard.se/sjukdomar/gallsten

Kortast vänte tid är det i Värmland enligt den ena sida och enligt den andra sidan Värnamo, och Oskarshamn...

Du har rätt som patient att välja vårdenhet!!  

• sophiie

Att blir op på annan ort är helt uteslutet. Måste hem fort som attans.. Har 2 mån bebis som ska ammas (han får självklart flaska under min sjukhusvistelse)

Gick in och tittade upp tiderna förut, då var det 2 v för läkartid samt 2 v till operation. Dvs totalt 4 v från kallelse inkommit tills op kan ske. Hoppas innerligt att någon inbokad patient blir sjuk.

Jag har också grus, inga stenar. Blev glad när jag hörde det tills jag hörde vad som skilde sten o grus åt, smärtan ;(

• Coccolina

Om du står på listan så borde din vänta logiskt sett vara 2 veckor då.. (redan träffat läkare ju!) Håller tummarna för dig! AAah så gruset är inte bara farligare men gör också mer ont... förklara mycket....var ju borta av smärtan i timmar och ingen medicin verkade funka.

• sophiie

På väg hem från sjukhuset utan gallblåsa. Op var planerade fick en avbokad tid.
    Så himla skönt att det är över. Ont har jag med det blir bättre :)
    Glad över att inte ha ont i axeln, ännu i a f.

• Erfdgt

Vad "roligt" att läsa att ni blivit opererade :) Jag hoppas verkligen att det blir lyckat för er! Och om det är någon som inte blivit opererad ännu, så stå på er och försök få till operation tycker jag!

- Varning för långt inlägg nu! -

Jag opererade bort min för snart 2,5år sedan. Helt underbart!

Jag började få mina anfall på sommaren 2010 och först förstod jag inte alls vad det var. Efter någon vecka fick jag ett som var så illa så jag fick åka in på akuten, blev där bara skickad till VC. Väl där sa läkaren att det var magkatarr och skickade hem mig med omeprazol eller vad det heter. Det blev ju inte bättre dock. Under hela hösten åkte jag in och ut på akuten, blev bollad till VC och där gjorde dom inget alls. Tillslut så sa jag att "Kan det inte vara gallsten då?" och då fick jag komma på röntgen och mycket riktigt, det var gallsten. Jag fick veta att jag nog skulle få opereras, men att det var åtminstone ca 8 veckors väntetid. Jag fick åka hem med starkare smärtstillande, som jag kräktes av.

Det gick ca 1 vecka av mina vanliga anfall. Jag fick anfall kanske 2-4ggr/vecka, trots att jag var noga med kosten osv. Det hade ju lett till att jag fått hoppa av skolan (läste VUX) den terminen.

Sedan fick jag det värsta jag varit med om. Jag trodde att jag skulle dö. Vi åkte in på akuten, jag fick smärtstillande och dom kunde ju bara konstatera att det var gallan igen. Jag höll då på att bli hemskickad, men så kom en sköterska på att jag kunde ju inte skickas hem med en nål i armen, så den skulle ju bort först. Nähä?! Då kom iaf läkaren tillbaka och sa "Puh, tur att du var kvar!" Det visade sig då att jag hade fått bukspottskörtelinflammation och blev ju inlagd. Mådde riktigt dåligt! Fick ju då reda på att jag skulle få min operation så fort inflammationen hade lagt sig. Var inlagd nästan en vecka.

När jag väl kom hem, så vågade jag bara äta hårbröd, blåbärssoppa och dricka vatten. Inget annat. Det gick en vecka ungefär och äntligen fick jag opereras. Det var i slutet av november 2010.

Det blev titthål och allt gick bra. Jag kom dit på morgonen, opererades på förmiddagen, tillbaka på avdelningen på eftermiddagen och fick åka hem när jag kunde gå själv till matsalen från rummet, äta en macka och dricka utan att kräkas och sedan gå tillbaka till mitt rum. Vid 20-tiden på kvällen lyckades jag och fick åka hem. Vi bodde dessutom bara en gata en nedanför sjukhuset och maken var med mig, plus att jag är extremt sjukhusrädd, så dom var villiga att släppa hem mig.

Ont i axeln, uppsvälld mage, ont och kräkningar i ett par dagar hade jag. Började må hyffsat efter ca 1 vecka. Ingen diarré alls. Jag hade ju dock "tur" eftersom jag kunde vara ledig ända fram till terminsstarten i januari 2011 och då kände jag mig bra igen, förutom öroninflammationen och den spruckna trumhinnan jag hade under jul ;)

Men, nu efter så pass lång tid måste jag säga att operationen blev väldigt lyckad. Man kan ju fortfarande känna av smärtor efter operationen om man har otur, inte kunna äta all mat ändå. Jag kan äta allt och mår riktigt bra. Aldrig känt av smärtan igen. Ärren ser också bra ut tycker jag. Några små prickar/streck på magen, men det kan jag leva med när jag får må såhär bra igen :)

Om man går upp eller ner i vikt efter operationen måste väl ändå ha med andra saker att göra? Alltså, det är väl inget som operationen påverkar? Utan hur man lever.

• nuharjagbytt

Hej TS!
    Jag undrar hur det har gått för dig? Hur kände du dej efter en vecka?

Jag undrar eftersom jag inte kommer bli sjukskriven.Jag har ett lättare kontorsjobb och anses då kunna börja jobba efter några dagar. Men tänker vara hemma den veckan man kan vara utan sjukskrivning.

• Erfdgt
    nuharjagbytt skrev 2013-04-13 11:50:11 följande:
    Hej TS!
    Jag undrar hur det har gått för dig? Hur kände du dej efter en vecka?

Jag undrar eftersom jag inte kommer bli sjukskriven.Jag har ett lättare kontorsjobb och anses då kunna börja jobba efter några dagar. Men tänker vara hemma den veckan man kan vara utan sjukskrivning.
    Nu var det ju inte mig du frågade, men jag kan svara ändå på hur jag mådde 1 vecka efter operationen.

Jag hade absolut inte kunnat börja jobba då. Jag kräktes i ca 5 dagar efter operationen, så efter 7 dagar hade jag just så pass börjat få tillbaka min aptit och vågat börja äta igen. Jag försökte vara uppe och röra på mig så gott det gick, för att sitta still alltför länge gjorde att jag fick ont i magen där stygnen var. Kunde dock inte gå/stå någon längre stund och var fortfarande väldigt öm i axeln efter en vecka.

Det var nog först efter ca 2 veckor som jag började känna mig okej igen och som vanligt efter kanske 3-4 veckor.
  • nuharjagbytt
    Erfdgt skrev 2013-04-13 12:24:56 följande:
    Nu var det ju inte mig du frågade, men jag kan svara ändå på hur jag mådde 1 vecka efter operationen.

Jag hade absolut inte kunnat börja jobba då. Jag kräktes i ca 5 dagar efter operationen, så efter 7 dagar hade jag just så pass börjat få tillbaka min aptit och vågat börja äta igen. Jag försökte vara uppe och röra på mig så gott det gick, för att sitta still alltför länge gjorde att jag fick ont i magen där stygnen var. Kunde dock inte gå/stå någon längre stund och var fortfarande väldigt öm i axeln efter en vecka.

Det var nog först efter ca 2 veckor som jag började känna mig okej igen och som vanligt efter kanske 3-4 veckor.
    Tack för svaret, tänkte just att det var lite dumt att bara ställa frågan till TS. Så gärna erfarenheter från fler.

Vet du om du mådde illa av narkosen eller om det var just gallstensoperationen som gjorde att du mådde illa? Jag har opererat min axel, med titthål, och vet att jag inte mår illa av narkosen. Dock mådde jag illa kvällen efter då jag inte tålde full dos av Panocod. Sedan gick det bra om jag höll nere mängden Panocod.
  • Erfdgt
    nuharjagbytt skrev 2013-04-13 12:38:19 följande:
    Tack för svaret, tänkte just att det var lite dumt att bara ställa frågan till TS. Så gärna erfarenheter från fler.

Vet du om du mådde illa av narkosen eller om det var just gallstensoperationen som gjorde att du mådde illa? Jag har opererat min axel, med titthål, och vet att jag inte mår illa av narkosen. Dock mådde jag illa kvällen efter då jag inte tålde full dos av Panocod. Sedan gick det bra om jag höll nere mängden Panocod.
    Dom sa att hade det varit narkosen, så skulle jag inte mått illa så pass länge efteråt. Jag mådde ju inte illa förrän någon dag efter, då jag kommit hem. Sköterskan som jag hade telefonkontakt med sa att det inte var ovanligt efter den här typen av operation att man mår illa, men det är ju såklart väldigt individuellt.

Jag åt bara smärtstillande som jag ätit tidigare (och nu efteråt) och aldrig mått illa av annars.

När jag pratade med läkarna före, så sa dom att vissa kan gå tillbaka till jobbet bara ett par dagar efteråt. Dom hade haft någon som jobbade igen två dagar efter, men att det likaväl kunde behövas ett par veckor för någon annan att återhämta sig och komma igång igen.
  • Annika 78

Jag mådde inte illa efter operationen men vet inte om jag hade kunnat jobba bara några dagar efter ... kanske en vecka efter men inte tidigare. 

• Alexi

Inga problem att jobba efter en vecka. Jag blev op en onsdag, på måndagen var jag på lektioner (pluggade på universitetet) men orkade inget mer, på onsdag-torsdag kände jag mig helt återställd.

• lightfish

Jag opererades på en onsdag och på måndagen så var jag ensam hemma med min 8 månaders bebis. Jag tror bara jag tog starkare smärtstillande i 2-3 dagar.

• sophiie

Börjar bli orolig. Läser på nätet att när man har tagit bort gallblåsan är det vanligt att man får magkatarr och/eller magsår.

Har ni fått problem med detta?

• Erfdgt
    sophiie skrev 2013-04-16 16:21:49 följande:
    Börjar bli orolig. Läser på nätet att när man har tagit bort gallblåsan är det vanligt att man får magkatarr och/eller magsår.

Har ni fått problem med detta?
    Opererades som sagt för ca 2,5 år sedan och har inte haft problem med det. Har en vän som opererades ca 2år före mig och hon har inte heller haft såna problem.
Svar på tråden Gallsten!!!!!!