• Saabbii

Gallsten!!!!!!

Jag var hos doktorn och fick reda på att jag har fyra gallstenar. Jag har haft kanske omkring 7-10 anfall med en del mellan rum. IIbland går det en månad mellan anfallen och ibland har jag fått två på en vecka. När de gjorde ultraljudet såg de att en gallvägg var svullen.

Frågan är nu, behöver jag operera? Jag har fått tid till operstion men jag är rädd. Jag har ju inga besvär just nu och tänk om det blir värre efter och jag vill inte ha fula ärr jag vill ju kunna ha bikini på sommaren. Hur fula och synliga blir ärren? Och är du någon som inte jag så mycket besvär innan och att det sen förvärras? Känns lite jobbig också att behöva leva utan? :( Läkaren sa också att man har diarré i tre månader efter? Låter ju inte kul! !! Sedan går man upp eller ner i vikt efter operation?

Tips och råd någon. ...!

• Svar på tråden Gallsten!!!!!!
  • Skopan

Dom försvinner sälla utan op , det är en titthåls operation o ärr blir det väldigt små !

• Saabbii
    Saabbii skrev 2013-03-22 15:08:21 följande:
    Jag var hos doktorn och fick reda på att jag har fyra gallstenar. Jag har haft kanske omkring 7-10 anfall med en del mellan rum. IIbland går det en månad mellan anfallen och ibland har jag fått två på en vecka. När de gjorde ultraljudet såg de att en gallvägg var svullen.

Frågan är nu, behöver jag operera? Jag har fått tid till operstion men jag är rädd. Jag har ju inga besvär just nu och tänk om det blir värre efter och jag vill inte ha fula ärr jag vill ju kunna ha bikini på sommaren. Hur fula och synliga blir ärren? Är det någon som inte haft så mycket besvär innan och att det sen blivit värre efter operation? Känns lite jobbig också att behöva leva utan? :( Läkaren sa också att man har diarré i tre månader efter? Låter ju inte kul! !! Sedan går man upp eller ner i vikt efter operation?

Tips och råd någon. ...!

• jannej

Jag är opererad för gallsten akut för att gallblåsan var infekterad.D e plockade bort gallblåsan genom att göra ett 15 cm långt snitt. Efter 10 år syns fortfarande snittet. Har du tur räcker det med titthålsoperation

• Skopan

Akuta op görs ofta inte med titthål

• ex ungue leonem

I mitt fall 4-5 hål som syddes ihop med snågot stygn i varje.Sedan tejp över.Hade gallblåsa fylld med sten..den var kraftigt inflammerad också så de tog bort hela gallblåsan.
    Akutopererade.Men först ville de egentligen ha ner min fenber ofå bort inflammationen under tiden jag var inlagd..innan de opererade.Men De gjorde som sagt op dagen efter jag blev inlagd.Ärren är en petitess TS.Även om de inte kan op genom titthål så är en op bättre än att ha eländet kvar 

Vill du läsa min blogg?
  • Saabbii

ush då men gör det så högt upp att det går att täckas med bh linjen tro

• Skopan

Mina ärr syns inte ens , 5 hål sydda med 1 stygn var

• ex ungue leonem
    Saabbii skrev 2013-03-22 15:17:39 följande:
    ush då men gör det så högt upp att det går att täckas med bh linjen tro

Nej snälla du det blir i mitt fall ett hål vid naveln..ett hål ovanför..två tre hål till på sidorna
    Vill du läsa min blogg?
  • Alexi

Jag op för 15 år sedan. Fyra små titthål, som ju knappt syns idag, mådde dåligt en vecka efter ungefär till följd av narkos och op, sen inga men eller biverkningar alls.

• nuharjagbytt

Om man gör operationen när man inte har besvär så kan de göra det med titthål. Då blir det bara några små ärr. Om man låter bli och det blir akut blir det ett snitt tvärs över magen...

Det med diarré tycker jag låter konstigt det sa min läkare inget om.

Jag tvekade själv efter konstaterad gallsten då jag inte var svullen. Men jag har nu tröttnat på besvären som dyker upp och bla förstörde julen så nu har jag en tid för operation.

Svar på tråden Gallsten!!!!!!