• Saabbii

Gallsten!!!!!!

Jag var hos doktorn och fick reda på att jag har fyra gallstenar. Jag har haft kanske omkring 7-10 anfall med en del mellan rum. IIbland går det en månad mellan anfallen och ibland har jag fått två på en vecka. När de gjorde ultraljudet såg de att en gallvägg var svullen.

Frågan är nu, behöver jag operera? Jag har fått tid till operstion men jag är rädd. Jag har ju inga besvär just nu och tänk om det blir värre efter och jag vill inte ha fula ärr jag vill ju kunna ha bikini på sommaren. Hur fula och synliga blir ärren? Och är du någon som inte jag så mycket besvär innan och att det sen förvärras? Känns lite jobbig också att behöva leva utan? :( Läkaren sa också att man har diarré i tre månader efter? Låter ju inte kul! !! Sedan går man upp eller ner i vikt efter operation?

Tips och råd någon. ...!

• Svar på tråden Gallsten!!!!!!
  • Saabbii
    Saabbii skrev 2013-03-22 15:08:21 följande:
    Jag var hos doktorn och fick reda på att jag har fyra gallstenar. Jag har haft kanske omkring 7-10 anfall med en del mellan rum. IIbland går det en månad mellan anfallen och ibland har jag fått två på en vecka. När de gjorde ultraljudet såg de att en gallvägg var svullen.

Frågan är nu, behöver jag operera? Jag har fått tid till operstion men jag är rädd. Jag har ju inga besvär just nu och tänk om det blir värre efter och jag vill inte ha fula ärr jag vill ju kunna ha bikini på sommaren. Hur fula och synliga blir ärren? Är det någon som inte haft så mycket besvär innan och att det sen blivit värre efter operation? Känns lite jobbig också att behöva leva utan? :( Läkaren sa också att man har diarré i tre månader efter? Låter ju inte kul! !! Sedan går man upp eller ner i vikt efter operation?

Tips och råd någon. ...!

• Saabbii

ush då men gör det så högt upp att det går att täckas med bh linjen tro

• Saabbii

Låter inte kul att ha en inflamerad gallblåsa. I mitt fall säger läkarna att jag själv får bestämma och att det inte är akut. Men det ärnog smart att ta bort innan den blir inflammerad.

• Saabbii

hålen förstår jag att man inte kan undankomma tänkte på om den ligger knasigt och de måste göra öppen operation. Tack för bilden du skicka!

• Saabbii
    Saabbii skrev 2013-03-22 15:24:41 följande:
    Låter inte kul att ha en inflamerad gallblåsa. I mitt fall säger läkarna att jag själv får bestämma och att det inte är akut. Men det ärnog smart att ta bort innan den blir inflammerad.
    jannej skrev 2013-03-22 15:45:27 följande:
    För mig blev det en vecka på sjukhus och 6 veckor sjukskrivning .Sjukskrivningen blev lite längre för jag hade ett väldigt fysiskt jobb.
    Stackars dig....så lång tid har jag inte hört någon behöva ligga kvar.......Jag har ett stressigt jobb....men går väl bra..Alla verkar tycka att det känner sig befriade efter..så får väl hålla tummarna

• Saabbii
    jannej skrev 2013-03-22 15:45:27 följande:
    För mig blev det en vecka på sjukhus och 6 veckor sjukskrivning .Sjukskrivningen blev lite längre för jag hade ett väldigt fysiskt jobb.
    Jag har väl "turen" att jag op på skär torsdag och är ledig i 9 dagar från jobbet och slipper sjukskriva mig. Jobbar som lärare så vi har ju lov när ungarna har lov. 
  • Saabbii
    Coccolina skrev 2013-03-22 17:21:52 följande:
    Jag opererade mig i oktober, UNDERBART!!! Ja inte själva operationen men att slippa anfallen!!! Hade 15 anfall där nästan alla slutade med ambulanstransport och morfin(eller ja spasmofem) När de väl opererade mig så var jag så slut så jag som annars har manisk läkar-sprut- och operations skräck längtade in till operationen!!

Ärren är ingen fara med... kom bara ihåg att plåstra om såren ordentligt som de säger till dig att göra... jag missade det ena såret och det har blivit lite blåfärgat och buktande... De andra syns knappt!! (eller ja det i naveln är väl också lite blått... men ja... det syns ju inte:-P

Jag skulle egentligen åkt hem samma dag som operationen men jag kände mig inte trygg med det så de lät mig få sova kvar...     

Oroa dig inte operationen är lätt värt det hela   
    Tack för alla svaren! Ush åkte in en gång akut men väl framme på akuten hade anfallet avtagit och jag mådde bra igen.....! 
  • Saabbii
    Jag var hos doktorn och fick reda på att jag har fyra gallstenar. Jag har haft kanske omkring 7-10 anfall med en del mellan rum. IIbland går det en månad mellan anfallen och ibland har jag fått två på en vecka. När de gjorde ultraljudet såg de att en gallvägg var svullen. Frågan är nu, behöver jag operera? Jag har fått tid till operstion men jag är rädd. Jag har ju inga besvär just nu och tänk om det blir värre efter och jag vill inte ha fula ärr jag vill ju kunna ha bikini på sommaren. Hur fula och synliga blir ärren? Och är du någon som inte jag så mycket besvär innan och att det sen förvärras? Känns lite jobbig också att behöva leva utan? :( Läkaren sa också att man har diarré i tre månader efter? Låter ju inte kul! !! Sedan går man upp eller ner i vikt efter operation? Tips och råd någon. ...!

Jag var hos doktorn och fick reda på att jag har fyra gallstenar. Jag har haft kanske omkring 7-10 anfall med en del mellan rum. IIbland går det en månad mellan anfallen och ibland har jag fått två på en vecka. När de gjorde ultraljudet såg de att en gallvägg var svullen. Frågan är nu, behöver jag operera? Jag har fått tid till operstion men jag är rädd. Jag har ju inga besvär just nu och tänk om det blir värre efter och jag vill inte ha fula ärr jag vill ju kunna ha bikini på sommaren. Hur fula och synliga blir ärren? Och är du någon som inte jag så mycket besvär innan och att det sen förvärras? Känns lite jobbig också att behöva leva utan? :( Läkaren sa också att man har diarré i tre månader efter? Låter ju inte kul! !! Sedan går man upp eller ner i vikt efter operation? Tips och råd någon. ...!

• Saabbii

Hej nu har jag gjort operationen gjorde den i förrigår 28/3. Jag var dåsig efter, svimma nästan. Operationen tog ungefär en och en halv timme och jag var kvar på sjukhuset till kvällen. Eftersom det var en dagkirugi så fick jag inte stanna längre. Tur att jag har pojkvännen med mig för kände mig helt drogad. Känner mig mör och lite yr, lite kamp då och då speciellt vid axeln. Förstår inte varför det gör ont i axeln. De sa att jag behöver vila två veckor. Ni som gjort op Vad kunde ni göra efter op? Jag orkar gå omkring i huset lite men det blev för ansträngande när jag skulle ut en sväng och gick upp för trappor. Känns lite som att man har träningsverk i magen och smärtar på höger sida där blåsan satt. Hur länge ska man vara så här orörlig? :(

• Saabbii

Vad orkade ni göra efter op? :( jag är sängliggande till och från. ... jobbigt att ta sig upp till toaletten!!! :( Min stackarsn kille får göra allt! När kan man börja gå vanlig? När ni skriver att ni varit sjukskrivna i 5-6 v Vad klarade ni av att göra då? Aldrig varit sjukskriven. Måste eventuellt ta mig in till stan nästa vecka kommunalt tar ungefär 30 min. Frågan är om jag klarar det. .... Rörligheten efter op påverkar det läkningen av ärren?

• Saabbii
    Skopan skrev 2013-03-22 16:23:41 följande:
    Jag låg på sjukhus till efm efter op o var sjukskriven 1 v , jobbar med tunga lyft

Jag låg på sjukhus till efm efter op o var sjukskriven 1 v , jobbar med tunga lyft

Hoppas jag också är på bena snart igen. ..... inge kul det här. ...
  • Saabbii

Började du bärs tunga lyft redan efter en vecka? ??????????!!!
Svar på tråden Gallsten!!!!!!