• Saabbii

Gallsten!!!!!!

Jag var hos doktorn och fick reda på att jag har fyra gallstenar. Jag har haft kanske omkring 7-10 anfall med en del mellan rum. IIbland går det en månad mellan anfallen och ibland har jag fått två på en vecka. När de gjorde ultraljudet såg de att en gallvägg var svullen.

Frågan är nu, behöver jag operera? Jag har fått tid till operstion men jag är rädd. Jag har ju inga besvär just nu och tänk om det blir värre efter och jag vill inte ha fula ärr jag vill ju kunna ha bikini på sommaren. Hur fula och synliga blir ärren? Och är du någon som inte jag så mycket besvär innan och att det sen förvärras? Känns lite jobbig också att behöva leva utan? :( Läkaren sa också att man har diarré i tre månader efter? Låter ju inte kul! !! Sedan går man upp eller ner i vikt efter operation?

Tips och råd någon. ...!

• Svar på tråden Gallsten!!!!!!
  • Coccolina
    Saabbii skrev 2013-03-22 19:55:34 följande:
    Tack för alla svaren! Ush åkte in en gång akut men väl framme på akuten hade anfallet avtagit och jag mådde bra igen.....! 

Vissa anfall höll i sig bara 20-45 min... men har haft anfall när jag inte kunnat stå, gå prata, kommunicera utan bara skrek av smärta i 2-3 timmar.......
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • sophiie

Blir så frusterad, hur får ni operationen? Får anfall mer eller mindre varje vecka. Lever på rostat bröd. Sist jag var på akuten var i måndags då spasmofen inte hjälpte.
    3 månaders väntetid är det för en operation, enligt brevet jag fick från Ersta sjukhus.
    Jag har en 8 veckors bebis, 3 årig dotter som min son på 13 år får ta hand om under mina anfall. OM gubben inte är hemma..Jag blir helt väck.

Och lite OT men blir så frustrerad vill också opereras!! NU!!!

• Coccolina
    sophiie skrev 2013-03-23 00:08:14 följande:
    Blir så frusterad, hur får ni operationen? Får anfall mer eller mindre varje vecka. Lever på rostat bröd. Sist jag var på akuten var i måndags då spasmofen inte hjälpte.
    3 månaders väntetid är det för en operation, enligt brevet jag fick från Ersta sjukhus.
    Jag har en 8 veckors bebis, 3 årig dotter som min son på 13 år får ta hand om under mina anfall. OM gubben inte är hemma..Jag blir helt väck.

Och lite OT men blir så frustrerad vill också opereras!! NU!!!

Man skall vara garanterad operation om man fått en viss mängd anfall.... Jag höll på att gå under och blev satt på kö till operation... trodde att det skulle ta 5-8 veckor efter möte med kirurgen för att sättas på kö... Men när jag väl träffade kirurgen så fick jag tid redan dagen efter.... Började gråta av lättnad...

Om du nu står på kö för operation sök på nätet om det är kortare väntetid på andra sjukhus... i Kungsbacka utanför Göteborg var det som sagt 5-8 veckor....kortast väntetid i Halland... Du tjänar på att googla och be om att få opereras på ett annat sjukhus!! Nu hade jag turen att bo där väntetiden var så kort... Hade jag bott i varberg så var det 8-14 veckors väntetid... och i Halmstad mer än så... för att inte tala om inne i Göteborg.... Så googla så kanske du kan hitta kortare väntetid i närheten!! 
  • Saabbii
    Saabbii skrev 2013-03-22 15:08:21 följande:
    Jag var hos doktorn och fick reda på att jag har fyra gallstenar. Jag har haft kanske omkring 7-10 anfall med en del mellan rum. IIbland går det en månad mellan anfallen och ibland har jag fått två på en vecka. När de gjorde ultraljudet såg de att en gallvägg var svullen. Frågan är nu, behöver jag operera? Jag har fått tid till operstion men jag är rädd. Jag har ju inga besvär just nu och tänk om det blir värre efter och jag vill inte ha fula ärr jag vill ju kunna ha bikini på sommaren. Hur fula och synliga blir ärren? Och är du någon som inte jag så mycket besvär innan och att det sen förvärras? Känns lite jobbig också att behöva leva utan? :( Läkaren sa också att man har diarré i tre månader efter? Låter ju inte kul! !! Sedan går man upp eller ner i vikt efter operation? Tips och råd någon. ...!

Saabbii skrev 2013-03-22 15:08:21 följande:
    Jag var hos doktorn och fick reda på att jag har fyra gallstenar. Jag har haft kanske omkring 7-10 anfall med en del mellan rum. IIbland går det en månad mellan anfallen och ibland har jag fått två på en vecka. När de gjorde ultraljudet såg de att en gallvägg var svullen. Frågan är nu, behöver jag operera? Jag har fått tid till operstion men jag är rädd. Jag har ju inga besvär just nu och tänk om det blir värre efter och jag vill inte ha fula ärr jag vill ju kunna ha bikini på sommaren. Hur fula och synliga blir ärren? Och är du någon som inte jag så mycket besvär innan och att det sen förvärras? Känns lite jobbig också att behöva leva utan? :( Läkaren sa också att man har diarré i tre månader efter? Låter ju inte kul! !! Sedan går man upp eller ner i vikt efter operation? Tips och råd någon. ...!

• Saabbii

Hej nu har jag gjort operationen gjorde den i förrigår 28/3. Jag var dåsig efter, svimma nästan. Operationen tog ungefär en och en halv timme och jag var kvar på sjukhuset till kvällen. Eftersom det var en dagkirugi så fick jag inte stanna längre. Tur att jag har pojkvännen med mig för kände mig helt drogad. Känner mig mör och lite yr, lite kamp då och då speciellt vid axeln. Förstår inte varför det gör ont i axeln. De sa att jag behöver vila två veckor. Ni som gjort op Vad kunde ni göra efter op? Jag orkar gå omkring i huset lite men det blev för ansträngande när jag skulle ut en sväng och gick upp för trappor. Känns lite som att man har träningsverk i magen och smärtar på höger sida där blåsan satt. Hur länge ska man vara så här orörlig? :(

• Saabbii

Vad orkade ni göra efter op? :( jag är sängliggande till och från. ... jobbigt att ta sig upp till toaletten!!! :( Min stackarsn kille får göra allt! När kan man börja gå vanlig? När ni skriver att ni varit sjukskrivna i 5-6 v Vad klarade ni av att göra då? Aldrig varit sjukskriven. Måste eventuellt ta mig in till stan nästa vecka kommunalt tar ungefär 30 min. Frågan är om jag klarar det. .... Rörligheten efter op påverkar det läkningen av ärren?

• Saabbii
    Skopan skrev 2013-03-22 16:23:41 följande:
    Jag låg på sjukhus till efm efter op o var sjukskriven 1 v , jobbar med tunga lyft

Jag låg på sjukhus till efm efter op o var sjukskriven 1 v , jobbar med tunga lyft

Hoppas jag också är på bena snart igen. ..... inge kul det här. ...
  • Saabbii

Började du bärs tunga lyft redan efter en vecka? ??????????!!!
  • Alexi

Jag var hemma och sänkt en vecka, sen vände det på en timma och all ork kom tillbaka. Sen pluggade jag heltid direkt.

• Coccolina

Jag kunde gå lite lätt efter några timmar, inga lyft ALLS de första dagarna inte ens en tallrik kubde jag lyfta, sen order om inga tunga lyft de första 2 veckorna samt påpekan att undvika dem i möjligaste mån i tre månader då man räknas som ny opererad så länge. Det vanligaste är att man ju åker hem samma dag om man inte får komplikationer. Dock tex Pernilla Wahlgren skrev ju om hur hon åkte in natten innan op och hem dagen efter (bra att vara kändis) jag hade uttryckt stark oro och fick därför stanna över natten, i samma rum som mig låg en annan gallstenspatient och hon var där 2 nätter pga att hon reagerade illa på narkosen. Ont i axeln får man tydligen av hur de lägger en och gasen, väldigt vanligt

Svar på tråden Gallsten!!!!!!