• Saabbii

Gallsten!!!!!!

Jag var hos doktorn och fick reda på att jag har fyra gallstenar. Jag har haft kanske omkring 7-10 anfall med en del mellan rum. IIbland går det en månad mellan anfallen och ibland har jag fått två på en vecka. När de gjorde ultraljudet såg de att en gallvägg var svullen.

Frågan är nu, behöver jag operera? Jag har fått tid till operstion men jag är rädd. Jag har ju inga besvär just nu och tänk om det blir värre efter och jag vill inte ha fula ärr jag vill ju kunna ha bikini på sommaren. Hur fula och synliga blir ärren? Och är du någon som inte jag så mycket besvär innan och att det sen förvärras? Känns lite jobbig också att behöva leva utan? :( Läkaren sa också att man har diarré i tre månader efter? Låter ju inte kul! !! Sedan går man upp eller ner i vikt efter operation?

Tips och råd någon. ...!

• Svar på tråden Gallsten!!!!!!
  • jannej

Nej det blir nedanför brösten, i mitt har linjen sjunkit genom åren så nu är det nästan på magen

• Saabbii

Låter inte kul att ha en inflamerad gallblåsa. I mitt fall säger läkarna att jag själv får bestämma och att det inte är akut. Men det ärnog smart att ta bort innan den blir inflammerad.

• nuharjagbytt
    ex ungue leonem skrev 2013-03-22 15:23:01 följande:
    cdn1.cdnme.se/cdn/5-1/1075976/images/2013/img...
    Ung så här blir ärren efter titthål..kan kanske vara något större
    OBS ej jag på bild  
    Det där är väl inte hur ärren ser ut utan hur det ser ut när man precis tagit av bandagen? Det tar något år att få ärren "fina".
  • ex ungue leonem
    nuharjagbytt skrev 2013-03-22 15:26:07 följande:
    Det där är väl inte hur ärren ser ut utan hur det ser ut när man precis tagit av bandagen? Det tar något år att få ärren "fina".

Skrev jag att det är "fina" gamla ärr?
    Vill du läsa min blogg?
  • ex ungue leonem
    Skopan skrev 2013-03-22 15:16:27 följande:
    Akuta op görs ofta inte med titthål

I mitt fall skedde det m titthål
    Vill du läsa min blogg?
  • Saabbii

hålen förstår jag att man inte kan undankomma tänkte på om den ligger knasigt och de måste göra öppen operation. Tack för bilden du skicka!

• nuharjagbytt
    ex ungue leonem skrev 2013-03-22 15:29:49 följande:

Skrev jag att det är "fina" gamla ärr?
    Naturligtvis sa du inte det men det syns ju på bilden att det nyss har suttit bandage. Eftersom jag har gjort annan operation med titthål så vet jag att det är väldig skillnad på några veckor efter och ett år.
  • linjes

Ärren syns knappt om det är titthål o vad är väl lite ärr mot smärtan? Inte alls säkert att du får diarré efter

• Aeternus Amor

Opererade bort gallan för 4 ½ år sedan - vilken lycka - inte vara oro för dessa fruktansvärda anfall.

Ärren är små och försvinner - inget som stör mig i varje fall. Och diaree i 3 månader? Det fick inte jag någon information om  - och inte fick jag det heller :) Men man kan må lite dårligt någon vecka efter op.

Lycka till - inget roligt med op - men frågar du mig - värdt det!   

Svar på tråden Gallsten!!!!!!