• nuharjagbytt

Gallsten!!!!!!

Om man gör operationen när man inte har besvär så kan de göra det med titthål. Då blir det bara några små ärr. Om man låter bli och det blir akut blir det ett snitt tvärs över magen...

Det med diarré tycker jag låter konstigt det sa min läkare inget om.

Jag tvekade själv efter konstaterad gallsten då jag inte var svullen. Men jag har nu tröttnat på besvären som dyker upp och bla förstörde julen så nu har jag en tid för operation.

• nuharjagbytt
    ex ungue leonem skrev 2013-03-22 15:23:01 följande:
    cdn1.cdnme.se/cdn/5-1/1075976/images/2013/img...
    Ung så här blir ärren efter titthål..kan kanske vara något större
    OBS ej jag på bild  
    Det där är väl inte hur ärren ser ut utan hur det ser ut när man precis tagit av bandagen? Det tar något år att få ärren "fina".
  • nuharjagbytt
    ex ungue leonem skrev 2013-03-22 15:29:49 följande:

Skrev jag att det är "fina" gamla ärr?
    Naturligtvis sa du inte det men det syns ju på bilden att det nyss har suttit bandage. Eftersom jag har gjort annan operation med titthål så vet jag att det är väldig skillnad på några veckor efter och ett år.
  • nuharjagbytt
    sophiie skrev 2013-04-03 15:47:31 följande:
    Wiiee imorgon ska jag till Ersta sjukhus för ett läkarbesök !!! De hade fått in min andra remiss från akuten och de godkände min förtur.. Längtar ;)
    Vad bra hoppas det blir operation snart!

Själv har jag lite dåligt samvete över att jag som inte har så stora besvär har operationstid. Men de opererar ju helst när det inte är infekterat.
  • nuharjagbytt

Hej TS!
    Jag undrar hur det har gått för dig? Hur kände du dej efter en vecka?

Jag undrar eftersom jag inte kommer bli sjukskriven.Jag har ett lättare kontorsjobb och anses då kunna börja jobba efter några dagar. Men tänker vara hemma den veckan man kan vara utan sjukskrivning.

• nuharjagbytt
    Erfdgt skrev 2013-04-13 12:24:56 följande:
    Nu var det ju inte mig du frågade, men jag kan svara ändå på hur jag mådde 1 vecka efter operationen.

Jag hade absolut inte kunnat börja jobba då. Jag kräktes i ca 5 dagar efter operationen, så efter 7 dagar hade jag just så pass börjat få tillbaka min aptit och vågat börja äta igen. Jag försökte vara uppe och röra på mig så gott det gick, för att sitta still alltför länge gjorde att jag fick ont i magen där stygnen var. Kunde dock inte gå/stå någon längre stund och var fortfarande väldigt öm i axeln efter en vecka.

Det var nog först efter ca 2 veckor som jag började känna mig okej igen och som vanligt efter kanske 3-4 veckor.
    Tack för svaret, tänkte just att det var lite dumt att bara ställa frågan till TS. Så gärna erfarenheter från fler.

Vet du om du mådde illa av narkosen eller om det var just gallstensoperationen som gjorde att du mådde illa? Jag har opererat min axel, med titthål, och vet att jag inte mår illa av narkosen. Dock mådde jag illa kvällen efter då jag inte tålde full dos av Panocod. Sedan gick det bra om jag höll nere mängden Panocod.
Svar på tråden Gallsten!!!!!!