• Mandeln

Straffbart att inte ta ansvar för sina barn?

Det är straffbart att smita från en olycksplats och att inte lämna in deklarationen eller lämna en rostig bil i naturen, däremot kan man utan straff strunta i att ta ansvar för sitt barn. Är det verkligen rimligt idag 2013? 

Varje år blir tusentals barn skilda från den ena föräldern efter en separation när föräldern struntar i sitt ansvar och helt enkelt bara drar. Andra föräldrar (främst fäder) väljer att inte bry sig om de barn de fått efter tillfälliga relationer. Visst kan man vädja och försöka nå dessa föräldrar via familjerätt och samarbetssamtal men vill de inte ta ansvar så "slipper" de utan att samhället på något sätt visar dem att detta handlande är fel.

Dessa "övergivna" barn är sedan överrepresenterade i statistiken när det gäller sociala och emotionella problem även om många ensamstående föräldrar gör allt för att kompensera sina barn för förlusten av den andre föräldern. Barn som växer upp utan en pappa (för det handlar i den stora majoriteten av fallen om pappor) är överrepresenterade även i brottstatistiken etc. Att bli lämnad av en förälder gör ont och skadar barn för livet. Det kostar dessutom samhället miljarder.

Om vi leker med tanken att det skulle vara straffbart att inte ta ansvar socialt såväl som ekonomiskt för sina barn, vad skulle konsekvenserna bli? Om båda ska ta ansvar måste det innebära att ensamstående föräldrar delar på föräldraledigheten  och på VAB tex.  Alla föräldrar måste gå på utvecklingssamtal. Alla föräldrar måste träffa sitt barn på regelbunden basis även om den ene föräldern kanske tar på sig boendet.

Först och främst skulle det naturligtvis behöv gå ett tag innan lagen trädde i kraft så att människor hann fundera igenom följderna:

Vad skulle det kunna leda till?
    1. Att fler barn får kontakt med båda sina föräldrar?
    2. Att färre oönskade barn kommer till världen?
    3. Att könsrollerna blir mindre cementerade när båda föräldrarna tar sitt ansvar? 
    4. Att de som inte är säkra på om de vill ta ett föräldraansvar blir bättre på att skydda sig vid tillfälliga sexuella förbindelser (vilket kanske även skulle leda till mindre könssjukdomar). 
    5. Att människor mognar av ansvaret vilket skulle få positiva följder på alla områden av livet och i samhället i stort.

Vad tycker ni? Är vi mogna för detta? Om inte, vad kan vi göra för att i verklig mening göra föräldrskapet till något som två personer delar för att det ska bli bra för barnet?

• Svar på tråden Straffbart att inte ta ansvar för sina barn?
  • kaffeamanda

Jag skulle tycka att det var jättehemskt om biopappan till min äldsta dotter tvingades att ta hand om henne. Skulle inte lämna ifrån mig henne utan motstånd till honom så då hade det nog blivit landsflykt för min del med dottern och då hade jag blivit brottslingen. Så NEJ- det bör inte vara straffbart att inte ta hand om sina barn

• Mandeln
    kaffeamanda skrev 2013-03-11 21:30:02 följande:
    Jag skulle tycka att det var jättehemskt om biopappan till min äldsta dotter tvingades att ta hand om henne. Skulle inte lämna ifrån mig henne utan motstånd till honom så då hade det nog blivit landsflykt för min del med dottern och då hade jag blivit brottslingen. Så NEJ- det bör inte vara straffbart att inte ta hand om sina barn
    Varför inte? Det vore väl bra om den dåliga pappa bestraffades? Man får strunta i sina barn men det ska kosta. Det är ju det förslaget går ut på. Jag tror inte att alla pappor kommer att bry sig om sina barn men fler skulle få ta ansvar genom att tex få betala straffskatt för att de har satt barn till världen utan finnas för dem. Det är det minsta man kan begära. Som sagt:Man får inte smita från en olycka ens om det är en enkel plåtskada. Varför ska man då få smita från ansvaret för sitt barn? Det är ju helt sjukt egentligen. Är ett barns liv och känslor mindre värda än pappans? 
  • kaffeamanda
    Mandeln skrev 2013-03-11 21:50:47 följande:
    Varför inte? Det vore väl bra om den dåliga pappa bestraffades? Man får strunta i sina barn men det ska kosta. Det är ju det förslaget går ut på. Jag tror inte att alla pappor kommer att bry sig om sina barn men fler skulle få ta ansvar genom att tex få betala straffskatt för att de har satt barn till världen utan finnas för dem. Det är det minsta man kan begära. Som sagt:Man får inte smita från en olycka ens om det är en enkel plåtskada. Varför ska man då få smita från ansvaret för sitt barn? Det är ju helt sjukt egentligen. Är ett barns liv och känslor mindre värda än pappans? 
    Men om biopappan skulle straffas om han inte tog hand om henne så kanske han skulle propsa på att han skulle göra det och det skulle vara katastrof i vårt fall. Min dotter skulle må mycket sämre av det än som det är nu - att han inte finns där för henne över huvud taget. Min mardröm är att han skulle få för sig att leka "pappa" igen.
  • Anonym (Sjävklart)
    kaffeamanda skrev 2013-03-11 21:57:01 följande:
    Men om biopappan skulle straffas om han inte tog hand om henne så kanske han skulle propsa på att han skulle göra det och det skulle vara katastrof i vårt fall. Min dotter skulle må mycket sämre av det än som det är nu - att han inte finns där för henne över huvud taget. Min mardröm är att han skulle få för sig att leka "pappa" igen.
    Fast varför skaffade han barn då? Och om han inte var hemsk när du träffade honom kanske han kan förändras till det bättre igen? Eller visste du att han var en katastrofal pappa?

Om män visste att det inte gick att smita så skulle mycket kunna förändras på sikt. Fler skulle inse att barn är något man skaffar efter moget övervägande och inte med vem som helst innan man är beredd att ta ansvar. 
  • kaffeamanda
    Anonym (Sjävklart) skrev 2013-03-11 22:02:07 följande:
    Fast varför skaffade han barn då? Och om han inte var hemsk när du träffade honom kanske han kan förändras till det bättre igen? Eller visste du att han var en katastrofal pappa?

Om män visste att det inte gick att smita så skulle mycket kunna förändras på sikt. Fler skulle inse att barn är något man skaffar efter moget övervägande och inte med vem som helst innan man är beredd att ta ansvar. 
    Jo, det är ganska svårt att förklara för de som inte varit inne i ett misshandelsförhållande hur sjutton man kan vara kvar i det. Han har alltid varit en skitstövel har jag förstått nu efter allt men man blir så manipulerad när man är mitt i det. Jag är som sagt väldigt glad att han inte bryr sig i sin dotter och väldigt glad att han inte heller blir "tvingad" till det
  • Mandeln
    kaffeamanda skrev 2013-03-11 22:06:21 följande:
    Jo, det är ganska svårt att förklara för de som inte varit inne i ett misshandelsförhållande hur sjutton man kan vara kvar i det. Han har alltid varit en skitstövel har jag förstått nu efter allt men man blir så manipulerad när man är mitt i det. Jag är som sagt väldigt glad att han inte bryr sig i sin dotter och väldigt glad att han inte heller blir "tvingad" till det
    Men han kunde ju gott betala straffskatt för det eller hur! Självklart ska inte olämpliga föräldrar ha hand om sina barn. Det är en annan fråga egentligen för mammor som slår sina barn ska ju naturligtvis inte heller ha vårdnaden av dem. Men de flesta fall är ju inte så illa.
  • kaffeamanda
    Mandeln skrev 2013-03-11 22:10:17 följande:
    Men han kunde ju gott betala straffskatt för det eller hur! Självklart ska inte olämpliga föräldrar ha hand om sina barn. Det är en annan fråga egentligen för mammor som slår sina barn ska ju naturligtvis inte heller ha vårdnaden av dem. Men de flesta fall är ju inte så illa.
    Problemet blir ju då att om han skulle behöva betala straffskatt så skulle han ju vilja träffa dottern. Har fått reda på i efterhand att han misshandlat minst två till sambos före mig, men bara jag som anmält och den anmälan lades ner ganska fort då jag inte dokumenterat mina skador. Så då finns inget bevis för vilken skitstövel han är och då skulle han ju få ta hand om sin dotter... vilket leder till mer skada
  • Mandeln
    kaffeamanda skrev 2013-03-11 22:14:05 följande:
    Problemet blir ju då att om han skulle behöva betala straffskatt så skulle han ju vilja träffa dottern. Har fått reda på i efterhand att han misshandlat minst två till sambos före mig, men bara jag som anmält och den anmälan lades ner ganska fort då jag inte dokumenterat mina skador. Så då finns inget bevis för vilken skitstövel han är och då skulle han ju få ta hand om sin dotter... vilket leder till mer skada
    Skulle verkligen pengarna betyda så mycket att han hellre träffar sitt barn menar du? Verkar lite konstigt.

Med tanke på det blir det ju än viktigare att anmäla det som händer både för sin egen och andras skull.

• kaffeamanda
    Mandeln skrev 2013-03-11 22:15:43 följande:
    Skulle verkligen pengarna betyda så mycket att han hellre träffar sitt barn menar du? Verkar lite konstigt.
    Ja, absolut.

Fin tanke du har men jag tror inte att den skulle fungera i realiteten. Däremot tror jag att man skulle tänka mer på BARNETS rättigheter i tingsrätten än föräldrarnas som jag tycker att man gör nu allt för ofta.
  • liv
    Mandeln skrev 2013-03-11 19:03:47 följande:
    Då bör man ta ansvar och inte skaffa barn. Kan kan sterilisera sig.

Eller bli straffad av samhället för att man inte tar ansvar. Känslor kommer när man umgås med sitt barn.

Om du inte känner för att deklarea blir du straffad. Varför skulle det vara mindre allvarligt att strunta i sitt eget barn? Är dina känslor viktigare än barnet som du själv varit med och satt till världen?  
    För att din deklaration inte känner av ifall du tycker om den eller inte... Du tycker att det känns rimligt att ett barn ska leva sitt liv delvis i ett hem där det är oönskat. Låter som en dröm. Not!
Svar på tråden Straffbart att inte ta ansvar för sina barn?