• kaffeamanda

Straffbart att inte ta ansvar för sina barn?

Jag skulle tycka att det var jättehemskt om biopappan till min äldsta dotter tvingades att ta hand om henne. Skulle inte lämna ifrån mig henne utan motstånd till honom så då hade det nog blivit landsflykt för min del med dottern och då hade jag blivit brottslingen. Så NEJ- det bör inte vara straffbart att inte ta hand om sina barn

• kaffeamanda
    Mandeln skrev 2013-03-11 21:50:47 följande:
    Varför inte? Det vore väl bra om den dåliga pappa bestraffades? Man får strunta i sina barn men det ska kosta. Det är ju det förslaget går ut på. Jag tror inte att alla pappor kommer att bry sig om sina barn men fler skulle få ta ansvar genom att tex få betala straffskatt för att de har satt barn till världen utan finnas för dem. Det är det minsta man kan begära. Som sagt:Man får inte smita från en olycka ens om det är en enkel plåtskada. Varför ska man då få smita från ansvaret för sitt barn? Det är ju helt sjukt egentligen. Är ett barns liv och känslor mindre värda än pappans? 
    Men om biopappan skulle straffas om han inte tog hand om henne så kanske han skulle propsa på att han skulle göra det och det skulle vara katastrof i vårt fall. Min dotter skulle må mycket sämre av det än som det är nu - att han inte finns där för henne över huvud taget. Min mardröm är att han skulle få för sig att leka "pappa" igen.
  • kaffeamanda
    Anonym (Sjävklart) skrev 2013-03-11 22:02:07 följande:
    Fast varför skaffade han barn då? Och om han inte var hemsk när du träffade honom kanske han kan förändras till det bättre igen? Eller visste du att han var en katastrofal pappa?

Om män visste att det inte gick att smita så skulle mycket kunna förändras på sikt. Fler skulle inse att barn är något man skaffar efter moget övervägande och inte med vem som helst innan man är beredd att ta ansvar. 
    Jo, det är ganska svårt att förklara för de som inte varit inne i ett misshandelsförhållande hur sjutton man kan vara kvar i det. Han har alltid varit en skitstövel har jag förstått nu efter allt men man blir så manipulerad när man är mitt i det. Jag är som sagt väldigt glad att han inte bryr sig i sin dotter och väldigt glad att han inte heller blir "tvingad" till det
  • kaffeamanda
    Mandeln skrev 2013-03-11 22:10:17 följande:
    Men han kunde ju gott betala straffskatt för det eller hur! Självklart ska inte olämpliga föräldrar ha hand om sina barn. Det är en annan fråga egentligen för mammor som slår sina barn ska ju naturligtvis inte heller ha vårdnaden av dem. Men de flesta fall är ju inte så illa.
    Problemet blir ju då att om han skulle behöva betala straffskatt så skulle han ju vilja träffa dottern. Har fått reda på i efterhand att han misshandlat minst två till sambos före mig, men bara jag som anmält och den anmälan lades ner ganska fort då jag inte dokumenterat mina skador. Så då finns inget bevis för vilken skitstövel han är och då skulle han ju få ta hand om sin dotter... vilket leder till mer skada
  • kaffeamanda
    Mandeln skrev 2013-03-11 22:15:43 följande:
    Skulle verkligen pengarna betyda så mycket att han hellre träffar sitt barn menar du? Verkar lite konstigt.
    Ja, absolut.

Fin tanke du har men jag tror inte att den skulle fungera i realiteten. Däremot tror jag att man skulle tänka mer på BARNETS rättigheter i tingsrätten än föräldrarnas som jag tycker att man gör nu allt för ofta.
Svar på tråden Straffbart att inte ta ansvar för sina barn?