Inlägg från: Anonym (Sjävklart) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sjävklart)

Straffbart att inte ta ansvar för sina barn?

borde det vara straffnbart att inte ta ansvar för sina barn! Att det inte redan är det visar att vi fortfarande har kvar alla fördomar som säger att det egentligen mest är mammans ansvar att ta hand om barnen.

• Anonym (Sjävklart)
    Niju skrev 2013-03-11 19:20:54 följande:
    Självklart gäller det inte alla...men vet en del kvinnor som fått barn med män för att de trott att det är ett sätt att hålla mannen kvar. 

" Varför inte sterilisera dig om du inte vill ha barn? Varför ska kvinnan ta ansvar för dig menar du?"

Fattar inte vad du menar med dessa frågor?

Ja absolut om pappan sagt att han vill ha barn och sedan dragit bör han på något sätt straffas, men ekonomiskt i så fall så det känns...
    Inte tvinga pappan att "ta hand" om sitt barn...jag skulle inte lämna min dotter till någon jag vet inte vill vara med henne, den biten är låter dumt...

Men om man har en lag som säger att båda föräldrarna har samma ansvar så kommer det födas färre oönskade barn på sikt i alla fall! Det är för lätt i dag att skaffa barn utan betänketid så att säga. Om man tycker att pappan är ett svin som inte borde vara med barnet så kanske man inte ens hade skaffat barn med honom om man vetat att han också ska ta hand om barnet. 

• Anonym (Sjävklart)
    Niju skrev 2013-03-11 19:35:08 följande:
    Det var det jag försökte säga i mitt första inlägg...att kvinnan får ta ansvaret i det fallet.

Och jag tror inte det kommer födas färre oönskade barn, tror snarare att fler kommer födas då det finns alldeles för många kvinnor som vill ha barn bara för att...nu kommer de även ha lagen på deras sida att stackarn de valt som pappa måste ta ansvar fast han egentligen inte velat bli pappa överhuvudtaget.
    Då får väl männen tänka lite mer innan de har sex med kvinnor de inte vill ha barn med då. Om det kostar mer än 1273 kr så lär det svida mer och då kanske de faktiskt investerar i ett paket kondomer.
  • Anonym (Sjävklart)
    Anonym (andra sidan) skrev 2013-03-11 19:38:19 följande:
    Och hur bra tror ni det är för ett barn att bli omhändertagen av någon som inte önskar det eller vill ha det? Det blir antagligen ännu värre än att inte träffa sin andra förälder alls.

Om detta ska kunna bli straffbart så borde det vara straffbart att knulla utan kontrakt om vad som ska ske vid en ev graviditet.

En kille jag känner är pappa till ett barn han absolut inte ville ha med en kvinna han inte älskar. De bestämde sig för att ligga, bli kk, hon ljög om sin sterilitet och hade gjort länge, de kände nämligen varandra 5-6 år innan de bestämde sig för att bli kk´s och ja, tyvärr var han dum nog att tro henne. Han har försökt vara en pappa till barnet men han känner inget direkt för det, inte blir det lättare av att mamman härjar om allt och lite till. Han äter nu sk lyckopiller för att klara vardagen.

Om han nu skulle straffas ytterligare för att han inte träffar barnet oftare än vad han gör så blir han ju dubbelt straffad.

Jag känner även en man, som gifte sig med en kvinna som enl egen utsago inte heller ville ha barn. Hon hade nog med sina hästar, hundar och andra djur. De kände varandra sen länge dessutom så detta med att hon inte ville ha barn var inget nytt för den här mannen. Sen ändrade sig kvinnan. Men hon tyckte inte det var något hon behövde berätta för sin man, så hon slutade med p pillren bara.

Ska han också bli straffad för att han litat på sin fru? han vill nämligen fortfarande inte ha barn, trots att pojken nu är i mellanstadieåldern. Han träffar honom varannan månad ungefär, pga avståndet.

Dessa båda ska nu göra vasektomi för att förhindra att någon lurar dem igen.
    Japp de är vuxna och bör ta sitt ansvar. Sex kan leda till barn. Barn som har rätt till båda sina föräldrar. Att gå och sura för att man låg med fel tjej är barnsligt. Att strunta i barnet är elakt och skadar barnet för livet. Det måste vara så att vuxna människor ska ta ansvar för sina handlingar, inte bara om de råkar krocka bilen på parkeringen utan även om de skaffar barn trots att de "egentligen inte ville".
  • Anonym (Sjävklart)
    Grappa skrev 2013-03-11 21:25:11 följande:
    Tramsigt. Om man tvingade föräldrar att mot sin vilja umgås med sina barn så skulle antalet barn som växer upp med kassa föräldrar öka lavinartat. Tror du att det är något positivt?
    Det här är inget Sound of Music där kärleken och godheten skulle spira. Antalet barn som fick stryk, som kränktes och som negligerades skulle bli betydande. Hurra?
    Jag tycker att du ska läsa förslaget en gång till....
  • Anonym (Sjävklart)
    kaffeamanda skrev 2013-03-11 21:57:01 följande:
    Men om biopappan skulle straffas om han inte tog hand om henne så kanske han skulle propsa på att han skulle göra det och det skulle vara katastrof i vårt fall. Min dotter skulle må mycket sämre av det än som det är nu - att han inte finns där för henne över huvud taget. Min mardröm är att han skulle få för sig att leka "pappa" igen.
    Fast varför skaffade han barn då? Och om han inte var hemsk när du träffade honom kanske han kan förändras till det bättre igen? Eller visste du att han var en katastrofal pappa?

Om män visste att det inte gick att smita så skulle mycket kunna förändras på sikt. Fler skulle inse att barn är något man skaffar efter moget övervägande och inte med vem som helst innan man är beredd att ta ansvar. 
  • Anonym (Sjävklart)
    Emelie 491 skrev 2013-03-12 18:40:15 följande:
    Jag är övertygad om att det skulle vara mer skadligt för barnen att ha kontakt med en förälder som egentligen inte vill vara förälder och gör det bara dör att han/hon måste. Barn är otroligt intuitiva och kommer förstå och känna sig oönskade. Inget barn borde utsättas för det. Däremot borde underhållet ökas för att bättre reflektera kostnaderna.
    Men om man skaffat barn med någon man var gift/sambo med varför skulle man inte vilja vara med det barnet efter skilsmässan? Är inte det en väl enkel förklaring?

När det gäller barn som kommer till efter tillfälliga relationer skulle en sådan här skärpning av föräldraansvaret leda till färre ovälkomna barn! Tänk till före eller pynta mycket! 
  • Anonym (Sjävklart)
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-12 19:10:38 följande:
    Ja, många vill ha sex, för sex är skönt. Inte alla är så nogräknade med vem. (Min man inberäknad, han är pappa trots att han inte ville, måste väl dock påpeka att han har umgänge med barnet eftersom detta är FL och fokus snart skulle flyttas till en diskussion om det istället)
    Men hade han valt att inte ha det hade jag inte tyckt illa om honom för det.

Jag tycker kvinnan i lika hög grad har ansvar här. Mannen kan inte välja när graviditeten väl är ett faktum. Han måste lära sig att välja innan. Att höja underhållet är inte rätt väg att gå, eftersom många skulle resonera som så att de hellre har ungen ett par dagar då istället för att betala mer. (Redan idag anser många män att dessa 1273 kr är en furstlig summa för mamman att få) Vissa av de män som väljer att ha barnet skulle inte vara någon vidare förälder, antingen lämna till sina föräldrar eller ta med barnet på div mindre lämpliga aktiviteter eller sätta barnet framför tv:n och sen ignorera.

Jag tror inte att det någonsin kommer att vara en god ide att med tvång tvnga någon att ta hand om ett barn de inte vill ha. Jag förstår din tanke dock och den är god, det är önskvärtt att fler tänkte efter lite bättre innan de har sex.
    Men tvång och straff är inte rätt väg att gå. Tror jag.
    Men varför har man sex med killar man inte tror fixar att bli pappor? Någon aning har man väl innan i alla fall?
Svar på tråden Straffbart att inte ta ansvar för sina barn?