• Turbo2013

Hittar inte knipet.... hjälp!

Hej!
    Vår dotter är 6 veckor på fredag och i veckan var jag hos MVC som bla kollade mina knipmuskler. Fick då höra att jag inte hittat knipet... och jag som var säker på att jo det hade jag gjort men att jag kunde träna mer.

Hjälp!!! Jag är dålig på att träna på detta under dagarna, liksom glömmer bort mig själv. Är orolig nu att det inte kommer komma tillbaka....

Har fått massa tips om hur jag ska hitta det, men jag har svårt att känna. Hos MVC kände hon när jag låg i gynstolen och då tyckte jag att jag knep men hon kände alltså inte. Var det en dum position? Har lagt mig på rygg med ett finger uppe, men vet inte om jag inbillar mig att jag kramar åt det lite. Hur hårt känns det om jag gör rätt? Om jag inte hittar knipet, kommer kroppen själv, långsamt men säkert, att hitta detta åt mig?

Tacksam för svar.... 

• Svar på tråden Hittar inte knipet.... hjälp!
  • Annelie 76

Om du inte hittar knipet själv så behöver du hjälp. Prata med barnmorskan igen, kanske hon vet var du kan vända dig. Det kan ju vara lite utänjda muskler som rättar till sig av sig själv men det kan också vara andra grejjer, ta hand om det nu så du inte får problem med inkontinens.

• Flickan och kråkan

Att knipa i gynstol är en svår position. Nu är jag egentligen fel person att råda för jag har varit väldigt slarvig med knipövningar generellt men ändå har jag fått tillbaka styrka rätt snabbt. Väntar trean nu och börjar känna lite oro för slarvet inför framtiden så att säga, men tänkte försöka vara lite flitigare den här gången.

Jag har tyckt att det har varit enklast att börja med att knipa av urinstrålen. Den vägen har jag tagit det. Då får man ju lite svart på vitt om man kniper eller inte .

• cosinus

Har man svårt att komma ihåg att knipa är knipkulor toppen. Då blir det dessutom jättetydligt om man kniper rätt eller inte.

Efter förlossningarna (och när avslaget gett sig) har jag försökt med att använda knipkulorna varje gång jag duschar. Det är rimligt svårt att komma ihåg :)

• Angelica8912

Jag har gått hos en sjukgymnast och jobbat med knipet. Hennes tips, som fungerat för mig, är att ligga i sängen och ta upp benen med fötterna ner i sängen. Förstår du?
    Men hittar du inte rätt knip så är de meningslöst. Du behöver få hjälp med att hitta ditt knip.

Enligt min sjukgymnast så ska man INTE knipa av urinstrålen, för de är inte helt rätt muskler man kniper med då.

• Flickan och kråkan
    Angelica8912 skrev 2013-03-06 14:52:56 följande:
    Enligt min sjukgymnast så ska man INTE knipa av urinstrålen, för de är inte helt rätt muskler man kniper med då.
    Nähe, det var ju intressant. Men det måste ju också vara muskler som man behöver träna upp för jag har då inte kunnat det efter förlossning och har man problem med dem som kan man läcka vid nysningar och liknande. Består inte bäckenbotten av en massa muskler? Man ska ju knipa hela vägen "som att dra upp en dragkedja" brukar man väl ofta likna det med. Jag kan inte detta så mest nyfiken. Har lyckats hitta rätt ändå i min okunskap antar jag
  • Turbo2013

Tack alla!
    Ja, jag har också försökt knipa strålen när man går på toa, men det är fel då kanske. Hur som helst går det så där bra. Att ligga på rygg, böjda ben och fötterna i har jag försökt, med två fingrar upp och tycker mig känna ett litet tryck... kör trosskydd fortfarande för när jag provade utan kommer det lite utan att jag märker. Läbbigt! Hoppas det blir bättre...
    Ska tillbaka om några veckor till MVC och får se hur det går då. Hon sa att har jag fortfarande inte hittat tricket får det bli sjukgymnast...

Suck... får kämpa på. Såna där kulor kanske man ska införskaffa sig. Låter lite läskigt...inte risk att man inte får ut dem?! hihi...

• Flickan och kråkan

Det verkar inte stämma det där med att man inte ska knipa av strålen. Jag kikade på ett par tipssidor om bäckenbottensträning och att knipa av urinstrålen är tydligen ett bra sätt att se att man hittat rätt muskler, däremot ska man inte träna genom att göra det för att det kan störa den naturliga kissreflexen. 

Här fanns två bra tipssidor:
    www.tena.nu/knipipausen/
    www.kontinet.se/traening/foer-kvinnor/150-kniptraening-varfoer-da.html

• Natulcien
    Angelica8912 skrev 2013-03-06 14:52:56 följande:
    Fast man bör ju träna alla muskler, inte bara slidmusklerna...

Jag fick lära mig att hitta rätt genom att först knipa igen urinröret, därefter slidan och slutligen anus. Sist skulle jag knipa med alla muskler samtidigt, d.v.s. hela bäckenbotten.  Det finns alltså fyra olika sätt man kan knipa på. Det var en aha-upplevelse för mig och jag fick full koll på alla muskler där nere. Glad

Liggande på rygg med uppdragna ben är bästa knipläget.
  • Egina2

min sjukgymnast sa tvärtom.. man kniper först runt anus, slidan o sist runt urinröret och när man grejar detta så ska man därefter "suga in"/dra upp hela muskulaturen samtidigt som man kniper liksom. Hon visade att musklerna ligger som en skål i bäckenet och den ska dras framåt och sedan inåt.

• Natulcien
    Egina2 skrev 2013-03-06 16:33:58 följande:
    min sjukgymnast sa tvärtom.. man kniper först runt anus, slidan o sist runt urinröret och när man grejar detta så ska man därefter "suga in"/dra upp hela muskulaturen samtidigt som man kniper liksom. Hon visade att musklerna ligger som en skål i bäckenet och den ska dras framåt och sedan inåt.
    Ja, när man kniper med alla muskler samtidigt är det bäst att börja bakifrån. Men när man ska knipa med en muskel i taget spelar det ingen roll var man börjar, för då handlar det ju bara om att lära sig hitta de olika musklerna.
  • cosinus
    Turbo2013 skrev 2013-03-06 15:22:49 följande:
    Tack alla!
    Ja, jag har också försökt knipa strålen när man går på toa, men det är fel då kanske. Hur som helst går det så där bra. Att ligga på rygg, böjda ben och fötterna i har jag försökt, med två fingrar upp och tycker mig känna ett litet tryck... kör trosskydd fortfarande för när jag provade utan kommer det lite utan att jag märker. Läbbigt! Hoppas det blir bättre...
    Ska tillbaka om några veckor till MVC och får se hur det går då. Hon sa att har jag fortfarande inte hittat tricket får det bli sjukgymnast...

Suck... får kämpa på. Såna där kulor kanske man ska införskaffa sig. Låter lite läskigt...inte risk att man inte får ut dem?! hihi...
    Haha, nej då, de har ju rejäla snören som tamponger så ut kommer de alltid.

Och tro mig, är knipet dåligt i början så är ut verkligen inte problemet, då är det att det att hålla kvar dem som är den riktiga utmaningen :)
  • lillpuckot

Kan varmt rekommendera smartballs silent!! Det är 2plommonstora kulor som sitter ihop med varandra ist för ett snöra imellan. Sen är dom av silikon om jag inte mins fel och med en gummikula i. Det gör att det inte hörs när tyngderna i kulorna rör sig. Det fina med knipkulor är att man inte behöver tänka på att knipa rätt. Det gör man automatiskt. När tyngderna rör sig så stimuleras musklerna till att träna. Titta på www.lustjakt.se Där vet jag att dom kulorna finns. (Har själv sålt dom ) Lycka till!!!

• Egina2

Viktigt också som jag inte visste att man ska slappna av efter varje knip, minst lika länge som man knipit. Tar lång tid för musklerna att slappna av så om man kniper o kniper utan att slappna av så lär man väl musklerna att vara spända hela tiden liksom.

• Turbo2013

Hmm en konst detta :)
    Kan man köra kulorna tro även om man inte läkt helt där nere? Har tydligen en liten spricka kvar..
    Trevlig helg!

Svar på tråden Hittar inte knipet.... hjälp!