• Anonym (Undrande)

AMH-värde

Undrar över det här med AMH-värde. Jag är snart 39 år och har barn sedan tidigare och aldrig haft problem att bli gravid (varit väldigt fertil då jag/vi var yngre)  Men nu går det trögt. Min fertilitetsläkare tog AMH och lite annat som en utredning. Han sa att AMH-värdet var "bra" men att det ju inte är det som bestämmer om man bli gravid eller ej, vilket jag ju såklart förstår. Men vad är normalt? Mitt var 2,4. Är det superbra, lite lågt eller precis som doktorn sa, just normalt? Någon därute om vet?

• Svar på tråden AMH-värde
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (3,6) skrev 2013-03-03 09:23:40 följande:
    Jag är 33 och mitt värde ligger på 3,6. Det är tydligen väldigt bra för min ålder, när jag bytte läkare så trodde hon t o m att jag hade pco-äggstockar pga att värdet är så högt. (Men det har jag inte.)

Ditt värde låter också väldigt bra för din ålder, men om jag går till mig själv så har jag bra värde men har aldrig blivit gravid trots många års försök, även med IVF. Det är något annat (okänt) som är fel. Det som är bra med ett bra AMH-värde är väl att det i alla fall är en sak på plussidan. Trötta äggstockar är väl ingen hit om man börjar med IVF osv, tror man får ut färre ägg. Men åh andra sidan så finns det säkert jättemånga med sämre värden som blir spontant gravida. Det jag vill komma till är att det är något annat som är fel, AMH-värdet är inget att hänga upp sig på i våra fall.
    Jag är inne på samma tankar som du. Det är nog något annat som är fel men det är svårt säga vad. Jag hoppas och tror fortfarande något år till - tror jag:) Hoppas det går bra för er andra.
    Tycker det här med AMH-värden är intressant hursom. De pratade ju mycket på radion om det igår - inför IVF och så.
  • Anonym (3,6)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-03-03 09:40:18 följande:
    Jag är inne på samma tankar som du. Det är nog något annat som är fel men det är svårt säga vad. Jag hoppas och tror fortfarande något år till - tror jag:) Hoppas det går bra för er andra.
    Tycker det här med AMH-värden är intressant hursom. De pratade ju mycket på radion om det igår - inför IVF och så.
    Vilket program då?
  • Anonym (Undrande)

P1 tror jag. Råkade bara höra. Mycket och mycket förresten. De nämnde det i alla fall (på nyheterna?). Kanske dåligt uttryckt av mig, men jag hörde det iaf 2 gånger under dagen I mitt liv kretsar en hel del kring önskan om att få barn så då hör man saker och kanske förstorar upp dem.

• Anonym (3,6)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-03-03 09:56:47 följande:
    P1 tror jag. Råkade bara höra. Mycket och mycket förresten. De nämnde det i alla fall (på nyheterna?). Kanske dåligt uttryckt av mig, men jag hörde det iaf 2 gånger under dagen I mitt liv kretsar en hel del kring önskan om att få barn så då hör man saker och kanske förstorar upp dem.
    Ok!

Känner igen det där sista!
  • Anonym (5)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-03-03 09:56:47 följande:
    Jag läste om det i nån tidning. Min första tanke va,men det är väl ingen nyhet. Det har varit känt länge. Ja lycka till allihopa!
  • cff

Det är viktigt att hålla koll på vilken enhet som svaret är i (ett tips är att alltid be läkaren om en kopia av papperssvaret - då riskerar man inte att missa info och kan alltid gå tillbaka och dubbelkolla både enheter och referensvärden - du kan ringa läkaren i efterhand och be honom skicka en kopia).

AMH mäts oftast i mikrogram/L i Sverige (gränsvärdena varierar med åldern, och i viss mån beroende på vilket labb som gör analysen, men under 0,7 anses lågt, över 1,0 är bra).

Om provsvaret är i pmol/L behöver det divideras med 7,14 för att konverteras till mikrog/L 

• Anonym (Undrande)
    cff skrev 2013-03-05 00:23:28 följande:
    Det är viktigt att hålla koll på vilken enhet som svaret är i (ett tips är att alltid be läkaren om en kopia av papperssvaret - då riskerar man inte att missa info och kan alltid gå tillbaka och dubbelkolla både enheter och referensvärden - du kan ringa läkaren i efterhand och be honom skicka en kopia).

AMH mäts oftast i mikrogram/L i Sverige (gränsvärdena varierar med åldern, och i viss mån beroende på vilket labb som gör analysen, men under 0,7 anses lågt, över 1,0 är bra).

Om provsvaret är i pmol/L behöver det divideras med 7,14 för att konverteras till mikrog/L 
    Tack snälla för informationen. Ska kolla upp!
  • MillaQ

Min läkare sa att under 0,7 är lågt men att det är normalt att ha så lågt när man är över 40. Han sa även att jag hade många ägg, fler än normalt för åldern (41) så tydligen kan man ha många ägg men lågt AMH vilket innebär att kvalitén inte är så bra :(

• Anonym (3,6)
    MillaQ skrev 2013-03-31 14:29:56 följande:
    Min läkare sa att under 0,7 är lågt men att det är normalt att ha så lågt när man är över 40. Han sa även att jag hade många ägg, fler än normalt för åldern (41) så tydligen kan man ha många ägg men lågt AMH vilket innebär att kvalitén inte är så bra :(
    Var det vid IVF som det blev många ägg?

Det har det blivit för mig och då också med låg kvalitet. Men jag kopplar inte ihop kvaliteten med AMH-värdet som d gör, utan tvärtom. Högt värde = risk för många ägg, många ägg = stimuleringen har varit stressande och det har resulterat i kvantitet ist för kvalitet.

Men du kanske menar att de har mätt antalet ägg på ngt annat sätt?
  • Anonym (3,6)
    Anonym (3,6) skrev 2013-03-31 14:36:39 följande:
    Var det vid IVF som det blev många ägg?

Det har det blivit för mig och då också med låg kvalitet. Men jag kopplar inte ihop kvaliteten med AMH-värdet som d gör, utan tvärtom. Högt värde = risk för många ägg, många ägg = stimuleringen har varit stressande och det har resulterat i kvantitet ist för kvalitet.

Men du kanske menar att de har mätt antalet ägg på ngt annat sätt?
    Tillägg: Jag skulle snarare koppla ihop låg äggkvalitet med ålder, eftersom det finns ett samband där.

• MillaQ

Jag har inte gjort ivf utan det var bara vid UL-undersökning som läk sa att det fanns många ägg och säckar.. Han sa något om att kommunikationen mellan cellerna kunde vara dålig även om man hade många ägg och då blir det svårare att bli gravid trots tillgången på ägg...

• Anonym (T)

Jag har lågt AMH-värde, 0,5, och jag står inför min första IVF-behandling (äggplock på måndag Skrattande)

Läkaren sa att risken för överstimulering är extremt låg när man har lågt värde och att det på första ULet inför äggplocket såg väldigt bra ut . Nytt UL på fredag o ägglossningsspruta på lördag Glad
    Förklaringen till mitt låga värde är att jag börjar komma upp i ålder + att jag har rätt så korta cykler och har alltid haft. Men nu tänker ialla fall jag hålla tummarna inför nästa vecka!! 

• Anonym (Undrande)
    Anonym (T) skrev 2013-04-03 16:12:52 följande:
    Jag har lågt AMH-värde, 0,5, och jag står inför min första IVF-behandling (äggplock på måndag Skrattande)

Läkaren sa att risken för överstimulering är extremt låg när man har lågt värde och att det på första ULet inför äggplocket såg väldigt bra ut . Nytt UL på fredag o ägglossningsspruta på lördag Glad
    Förklaringen till mitt låga värde är att jag börjar komma upp i ålder + att jag har rätt så korta cykler och har alltid haft. Men nu tänker ialla fall jag hålla tummarna inför nästa vecka!! 
    Lycka till! Vi börjar också förbereda oss på IVF men är inte "framme" ännu. Jag vill prova lite mer "på egen hand" först men är så i valet och kvalet hur länge vi ska våga vänta. Får man fråga hur gammal du är?!
  • Anonym (T)

Tack! Jag fyller 38 i sommar... jag vågar inte vänta eftersom åldersgränsen för behandling är 41 i vårt landsting.

• Anonym (5)
    Anonym (T) skrev 2013-04-03 22:37:06 följande:

Tack! Jag fyller 38 i sommar... jag vågar inte vänta eftersom åldersgränsen för behandling är 41 i vårt landsting.

41 är ändå lite mer än vår tror jag (38). Imorn tänkte kolla mina värden. Nervöst!
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (T) skrev 2013-04-03 22:37:06 följande:

Två frågor till ; hur länge hade ni försökt på egen hand? Barn innan?! Vi tänkte vb gå privat och då finns väl ingen övre gräns om äggen är okej och de tror på paret ifråga??
  • Anonym (T)

Vi har varsitt barn sedan innan. Hans son är 13 och min dotter är 8.
    Vi har försökt i 1,5 år, även provat pergotime två kurer. Men strax efter den andra kuren fick jag åka ambulans för kraftiga magsmärtor o det visade sig att en äggblåsa vuxit sig superstor o sedan spruckit! Ajaj... Så pergo hjälpte inte oss tyvärr.
    Väljer ni att gå privat ska det nog inte vara några problem. Vi har "tur" som bor i rätt landsting där det inte är särskilt långa köer, det kostar ju som ett vanligt läkarbesök varje gång man behöver dit. Jag har till o med kommit upp i frikort Glad 

• Anonym (Undrande)

Vi har ju den turen att vi har gemensamma barn innan så det blir till att betala hur man än gör så då är nog väntetiden kortare än vår velighet Har också provat Pergo men det gav ingen ÄL och jag svarade så bra att de ej vill öka dosen så jag är nog mer inne på att vi ska försöka på egen hand tills vi ev vågar IVF. Men helst vill vi ju slippa. Mitt AMH verkar ju bra så jag får väl hoppas att "problemet" löser sig. Det kanske bara tar tid för att vi är äldre. Eller så tycker naturen att min kropp är "klar" med barn (hemska tanke).

• Anonym (T)

Håller tummarna för oss båda Glad

• Anonym (???)

Nu fattar jag noll. Jag gjorde AMH test hos två olika läkare med ca en halv vecka emellan. Hos den första fick jag 0.64 och hos den andra 0,82. Den sista läkaren sa att värdet kan variera??? WHAT?

Svar på tråden AMH-värde