• Anonym (Undrande)

AMH-värde

Undrar över det här med AMH-värde. Jag är snart 39 år och har barn sedan tidigare och aldrig haft problem att bli gravid (varit väldigt fertil då jag/vi var yngre)  Men nu går det trögt. Min fertilitetsläkare tog AMH och lite annat som en utredning. Han sa att AMH-värdet var "bra" men att det ju inte är det som bestämmer om man bli gravid eller ej, vilket jag ju såklart förstår. Men vad är normalt? Mitt var 2,4. Är det superbra, lite lågt eller precis som doktorn sa, just normalt? Någon därute om vet?

• Svar på tråden AMH-värde
  • Bling1975

Det är väl ganska bra, tom riktigt bra för din ålder. Under 1 börjar det bli dåligt.

• Anonym (Undrande)
    Bling1975 skrev 2012-12-21 00:34:58 följande:
    Det är väl ganska bra, tom riktigt bra för din ålder. Under 1 börjar det bli dåligt.
    Tack snällaste för respons! (Och trevlig sådan dessutom) Man ska ju, som sagt, inte stirra sig blind på ett prov sådär men det känns bra i själen om något är bra snarare än motsatsen. Vi får väl kämpa på (och ev kolla maken om det inte tar sig snart).

Vad brukar man ha i 20-årsåldern. Någon som vet? Vad är vanligt vid 40?
  • Bling1975

Om jag inte missminner mig så ligger normalvärdena för kvinnor i fertil ålder mellan 1-10. Gissningsvis har man närmare 10 vid 18 och närmare 1 vid 45.

• Anonym

Usch nu blir jag orolig. Jag tror mitt låg på 1.5 när jag 34. Antar att det sjunkit rejält nu när jag är 38.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (5) skrev 2013-03-02 10:36:09 följande:
    Blev orolig och googlade lite och hittade det här.

www.centerforhumanreprod.com/pdf/AMH%20Update... 
    Intressant, men en fråga jag har är om lab-metoderna är desamma i olika länder för är de inte det så kan ju referensvärdena skilja dramatiskt. Detta gäller ju för flera andra blodprover. Någon som vet?

FYI: Fortfarande ej gravid:(
  • Anonym (5)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-03-02 13:18:49 följande:
    Intressant, men en fråga jag har är om lab-metoderna är desamma i olika länder för är de inte det så kan ju referensvärdena skilja dramatiskt. Detta gäller ju för flera andra blodprover. Någon som vet?

FYI: Fortfarande ej gravid:(
    Mycket bra fråga. tror nästan att man får fråga klinikerna. Jag ska nog kolla upp mina värden igen för syskonförsök. Tråkigt TS, men ge inte upp du verkar ju ha bra värden.
  • Anonym (3,6)

Jag är 33 och mitt värde ligger på 3,6. Det är tydligen väldigt bra för min ålder, när jag bytte läkare så trodde hon t o m att jag hade pco-äggstockar pga att värdet är så högt. (Men det har jag inte.)

Ditt värde låter också väldigt bra för din ålder, men om jag går till mig själv så har jag bra värde men har aldrig blivit gravid trots många års försök, även med IVF. Det är något annat (okänt) som är fel. Det som är bra med ett bra AMH-värde är väl att det i alla fall är en sak på plussidan. Trötta äggstockar är väl ingen hit om man börjar med IVF osv, tror man får ut färre ägg. Men åh andra sidan så finns det säkert jättemånga med sämre värden som blir spontant gravida. Det jag vill komma till är att det är något annat som är fel, AMH-värdet är inget att hänga upp sig på i våra fall.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (5) skrev 2013-03-03 08:15:15 följande:
    Mycket bra fråga. tror nästan att man får fråga klinikerna. Jag ska nog kolla upp mina värden igen för syskonförsök. Tråkigt TS, men ge inte upp du verkar ju ha bra värden.
    Tack snälla för pepp. Vi ger nog inte upp än på ett tag men efter drygt 1,5 år med försök börjar jag fundera på att göra en lite större "koll" än den vi gjorde i höstas. Kanske kolla äggledarna och så där.
Svar på tråden AMH-värde