Hej tjejer,
har inte haft riktigt tid att vara inne här sista månaderna, ni vet nog vad jag menar :)
Nu är jag också tvåbarnsmamma, Max lillasyster Nova föddes den 11januari.
Fint namn va Bubbas, eller vad säger du? ;)
Ni vet ju att hon låg i säte och snittet var planerat till 13/1, BF var 17/1.
Men precis som med Max så kom hon tidigare och allt blev kaos... Hahaha, fattar inte hur det kunde bli så med tanke på att vi hade ett snitt bokat :)
Måndag den 11/1 snöade massor så jag skickade ut sambon och Max att leka i snön.. Jag hade haft en del sammandragningar men det hade jag ju å andra sidan haft redan sen halvvägs in i graviditeten, så tänkte inget mer på det.
15:30 gick vattnet, ringde in till FL som sa att jag behövde in för undersökning pga sätesläget. Jag tänkte att det är lugnt, jag åker när Max somnat runt 19-20.
Nej, du kommer in NU fick jag till svar när jag frågade BM...
Ringde över barnvakten och ropade in sambon + Max. Sambon, precis som med Max, fick panik direkt. Jag var kolugn och sa "det är lugnt älskling, jag har inga värkar än och vi ska bara in på kontroll". Började packa en väska att ta med plus en väska till Max utifall vi skulle få vänta länge på FL...
Barnvakt kom på typ 30min och då ville jag in och duscha. Sambon blev pionröd och arg, jag fortfarande lugn och försökte förklara att jag hade inga värkar än och jag var ju fortfarande inte helt hundra på att det var vattnet...In i duschen, ut igen och då kom första värken. Alltså, sambons min när han insåg att jag hade en värk - den glömmer jag aldrig!! :)
Puss hejdå till Max, in i bilen och iväg runt 16:40. Ca 30min bilkörning, bra väg i vanliga fall, dvs motorväg och 100km i hastighet tillåten.
Tog tvärstopp halvvägs, då gick det i 40-50km och världens bilkö. Det var ju snökaos typ plus alla som skulle hem från jobb. Vi låg nog dessutom bakom snöplog eller liknande pga hastigheten.
ANdra värken kom precis när vi satt oss i bilen, den såg sambon också. Men pga bilkö så ville jag inte visa honom att jag hade värkar var 5e minut för jag trodde att då gör han nåt galet typ förösker köra om eller vänder och åker åt andra hållet (vi bor mellan två sjukhus så har lika lång väg till båda).
SÅ jag satt där och försökte dölja att jag hade värkar, inte lätt men det gick!
Inskrivna på FL vid 17:30, operationsläkaren kände att huvudet fortfarande var upp så han sa "gör i ordning för snitt".
Men jag kunde inte fatta att det var dags redan, jag hade ju fått tid bokad till onsdag!!
In i duschen, upp på sängen och sätta kateter, de tog en del blodprover, skjutsad ner till operationen. Mitt största bekymmer var att jag inte hade hunnit berätta för mamma att hon skulle inte behöva ha Max på onsdagmorgon... :)
När de rullade in mig i operationssalen fick jag panik, då insåg jag att det verkligen var dags och jag var helt oförberedd, visste inget om hur det skulle gå till eller nånting!
Blev väldigt rädd, men då kom sambon in (han fick ju gå annan väg) och då blev jag lugnare.
Var dock väldigt rädd över att det skulle göra ont så jag låg och sa nej, bedövningen har inte tagit än.. Trots att jag inte kände ett dugg...
Efter en liten stund så frågade jag om de hade kört igång än och då sa de att bebisen kommer alldeles straxt och några sekunder senare hörde jag henne skrika för första gången. 18:41 föddes hon.
Började storgrina och fick upp henne till ansiktet.
Hon gallskrek, utburen till rummet bredvid för avtorkning och ordna navelsträngs osv. Sen fick jag tillbaka henne på bröstet en stund. Sen uppkörd till uppvaket i nån timme och sen kom sambon och Nova dit.
Max kom på onsdagen och han blev Novas beskyddare från minut ett. VI åkte hem på torsdagen, otroligt skönt!
Hon vägde 3665 och var 50cm lång, Max hade 3430gr och 51cm.
Nu är Nova 3,5mån och sover redan hela nätter! (hon sover från 21:30 - 05) Hon är precis lika lugn och snäll som Max var, skriker bara när hon är hungrig. Hon ligger gärna på mage till skillnad från Max som hatade det. Hon skrattade högt första gången i måndags och är ett riktigt matvrak. Nu har hon de kläder som Max hade vid 5mån :)
SPrutor i måndags och vid vägningen så landade hon på 6,6kg och 63cm, ett helt kilo mer än Max vid samma ålder!
Max mår bra också, han vägde 13,2 vid sin 2,5årskontroll i måndags.
Pratar konstant och när hon på BVC frågade om han kan meningar med 2-3 ord i så svarade han själv "ja". Och när hon visade en liten blå platsbil och frågade om han visste vad det var så sa han " en volvo" istället för bil :)
Han kan typ alla bilmärken, jag fattar inte hur....!!
Lite trotsig, men oftast flyter det på väldigt bra. Han sover från 20 till ca7.
Är på dagis tis-tors 8-13.
Blev ett långt inlägg, hoppas inte jag tråkar ut er.. :)
Bubbas - hur mår lilla Nova nu?? Bättre?
Jennie - hur känns det nu med en tredje?
Vi är helt överens här om att två räcker. Vi är för gamla för att orka med fler hahaha. Är dock väldigt glada för två, ser redan hur Nova tittar på Max och ler när han gör nån grimas eller ljud mot henne.
Skönt att veta att de kommer alltid ha varandra oavsett vad som händer med oss !
Önskar er en trevlig valborg, hoppas ni har det bra!
Kramar