• Diche79

Försöka igen efter MA :/

Jag längtar tills han säger "älskar dig mamma", då kommer jag storgrina!!

Hahaha, vad rolig hon är :)
    Max har börjats slåss när han inte får som han vill. Till exempel om han har lyckats få tag i nåt som han absolut inte får ha, och som vi då tar från honom.
    Då kan man få en smäll i ansiktet eller benet eller nåt. Har förstått
    att det är bara deras frustration pga att han inte kan uttrycka sig på annat sätt än..
    Men vi försöker ändå markera att det inte är ok att slåss!

Ja, han är hemma på fm.
    Den här veckan är han helledig, nästa vecka jobbar han 13-22, så då hinner vi mötas i hallen när jag kommer hem sen sticker han.
    Veckan efter är jag ledig för då jobbar han 5:30-14.
    Förstår att det känns hemskt, jag är redan nervös över hur det blir när Max börjar i höst, men han kommer gå halvtid bara. Jag har redan bestämt att sålänge vi klarar oss på 50% av min inkomst så kommer jag jobba 50%.

Något som har hjälpt mig är att tänka att du lämnar barnet på dagis för att hen ska få leka med sina kompisar och ha roligt!
    Kanske hjälper även för dig? Och de allra flesta barn har faktiskt väldigt roligt på dagis :)
    5mån går superfort! Tänk att om 2mån är förhoppningsvis snön borta och man börjar tina upp lite, sen säger det bara svish så har 5mån gått :)

Åh vad härligt med små buffar! Jag kände fisksprattel med Max i magen kring v 15, men fattade inte då att det var han som sparkade. Trodde det var tarmarna..
    Sen kom de riktigta buffarna kring v 18.
    Usch, fogarna kan vara riktigt besvärliga! Hoppas verkligen det inte blir värre!!

Vad snabbt man glömmer allt sånt! Har till och med glömt hur illamående jag var och hur mkt man kräktes i början...

• Diche79

Hej tjejer,

åh, en liten lillasyster :)
    Max ade bara ökat 300-350gr melan 10mån ch 12mån kontrolen.
    Så nu har jag vägt honom lite extra hemma och ser ut som han
    ökat mer nu. Vi har 18mån kontroll om en månad och jag tror
    på ca 10,5kg.
    Hur gick vaccineringen?

Hos oss har det hänt massor sista två veckorna.
    Först - vi har fått dagisplats på vår hemort, så inskolning börjar
    direkt efter påsk. JAg kommer ändå bara jobba halvtid året ut,
    och pga sambon skiftar så kommer det bli korta dagar för Max på dagis.

Sen - nu ska vi starta bebisverkstad snart igen :) Sambon sa att han hade ingen längtan efter ett barn till, men trodde att han skulle ångra sig om vi inte skaffade ett till. Så då föreslog jag att vi börjar i April....
    Får se hur lång tid det tar den här gången!

Bubbas - hur mår ni?

• Diche79

Nej, han ligger precis under mittenkurvan, men vid 1årskontrollen så hamnade
    han under pga har hade ätit dåligt då ett tag.
    Brukar hon få reaktioner på vaccin?
    Max fick feber samma dag vid 3-mån, resten utan besvär mer än skrik och gråt
    vid själva vaccineringen.

Ja, verkligen en stor lättnad! Och att han då får lära känna andra barn som han kommer gå i samma klass som sen oxå :)
    Har ni ingen öppnis i närheten? Kan vara lite skönt att gå på oxå, då leker ju barnet med andra barn men man får själv vara kvar och behöver inte släppa taget helt :)

Ja de sista månaderna har mensen varit 29-31dgr mellan. Plus jag märker ÄL, precis som innan gravditeten.
    Får rätt så kraftiga ÄL-flytningar plus lite mensvärk och lite svampklåda när det är ÄL. 
    å vi körväl på med sex varannan/var tredje dag i nån veckas tid. Mer än så kan vi ju inte göra... :)
    Spännande att se hur det är att försöka bli gravid när man redan har ett barn.
    Jag är en sån mamma som inte har riktigt samma lust som innan gravidteten..
    Men vi har sex 1-2ggr per vecka, men oftast sambon som tar initiativ

Hur mår lillan i magen?  Växer magen?

• Diche79

Grattis Bubbas!! Vad roligt med en tjej :)

Jag har heller inget större närhetsbehov, mer än mot Max förstås.
    Jag och sambon har diskuterat det, har försökt att förklara att det är annorlunda för mammor och pappor, och att det är vanligt.
    Men han har lite svårt att förstå något som han själv inte upplevt/varit med om.
    Samma sak med dagis, har förstår inte hur det kan vara jobbigt för mig att lämna Max på dagis, eftersom han själv inte tycker det ska bli jobbigt..

Knaappen - min mens kom tillbaka en månad efter MA. Eller, fostret dog i
    v6-7, blödde ut allt i v 12 och sen kom mens 4-5v efter MA-blödningen tog slut.
    Sen var mensen lite oregelbunden i 3-4mån och sen blev jag gravid mån 6.
    Nu efter att vi fått sonen så tog det nästan ett år för mensen att bli regelbunden.
    UNder första året så varierade cykeln på 24-35dgr.

• Diche79

Hej tjejer,
    vad roligt att du skrev Jennie, jag tänkte oxå göra det igår men hann inte!

Här är det full fart, Max går nu på dagis och han älskar det!
    Vi måste hålla fast honom på mornarna för att kunna ta av jackan och skorna.
    När vi hämtar så blir han arg och springer iväg...
    Även för mig gick det bra, det var jobbigt att sitta kvar de första dagarna och se honom leka så bra utan att bry sig om oss det minsta, kände mig väldigt överflödig..  Var lättare för migatt gå därifrån faktiskt!
    Han går bara 8-12 mån-ons-fre pga jag jobbar 50% och sambon skiftar.
    Var tredje vecka är han där 5dgr men ändå bara 8-12.

Annars utvecklas han toppen! Börjat prata lite, några enstaka ord, typ tack, mamma, buä(bil), hej, nu, hem. Så otroligt underbart!
    Och han älskar allt med bilar/lastbilar/släpkärror/husvagnar. Helt fascinerad och kan sitta hur länge som helst i fönstret och kolla på alla som åker förbi...
    Att gå på en parkering tar en stund eftersom han ska stanna och kolla på alla bilar där... 

Och nu har vi börjat bebisverkstan igen. Hade ÄL i tisdags tror jag, så BIM
    är 12/5.
    Dock tror jag inte det blev något, har haft lite molvärk både igår och nu på morgonen idag. Vet jag hade så innan jag blev gravid med Max och då var det
    falskt alarm.
    Så siktar redan på nästa ÄL som blir om en månad ungefär!

Hur går det för er? Snart är ni tvåbarnsmammor :)

• Diche79
    Bubbas skrev 2015-05-01 21:51:47 följande:

Heej! Vad kul att höra från er! Här går det okej. Mår väldigt bra förutom att jag började få ont före påsk utan att veta vad det var, men har bara blivit värre och när jag nämnde det för bm förra veckan sa hon att det är foglossning. Jippi, hade ju inga krämpor alls med charlie. Vissa dagar tar jag mig knappt ur sängen själv. Ringde min hälsocentral i onsdags och fick komma direkt och där sjukskrev mig läkaren på en gång, såå det blev inget mer jobb den här sista månaden innan min gravledighet. Känns skönt faktiskt och sambon är pappaledig maj ut. Är i v 28 nu, 27+1. Är full fart både på charlie och lillasyster i magen! Sökt dagis till honom till höstterminens start i aug.

Jag hade rätt jobbig smärta med Max. Kunde inte ta mig ur sängen själv,
    sambon fick hjälpa mig klä mig.
    Blev oxå sjukskriven, men struntade i att stanna hemma. Har ett så lugnt
    jobb så det gör ingen skillnad att sitta hemma eller sitta på jobbet för min del.
    Återstår att se hur det blir med graviditet nr 2...
  • Diche79

Tack, känns jättekonstigt, nästan overkligt!

Mår inget illa alls den här gången, inte än iaf...
    Ömma bröst och trött plus molvärk känner jag däremot
    av varje dag.
    Är återigen livrädd för MF, och eftersom jag inte är illamående så
    har jag nästan redan insett att det inte kommer gå hela vägen
    den här gången...

V33, vad fort det går!! Tvåbarnsmammor, vad härligt :)

• Diche79

Stort grattis till er båda, vad underbart!!

Tänk att ni är tvåbarnsmammor nu, det kunde ingen av oss tro för några år sen!

Går bra för mig, v 16 redan! Illamående än, måste dricka 5-6liter vatten om dagen och fogarna gör lite ont så jag kan inte lyfta mkt ooch måste tänka på hur jag sitter.

Så nog blir det en lillebror allt :)

Mys på med era familjer nu, kram

• Diche79

Just ja, kände första sparken idag, eller fisksprattlet rättare sagt..

Så nu känns det verkligt!

• Diche79

Åh vad jag längtar efter BF..
    17januari är det satt till. Vi ska iväg på RUL den 24/8, två veckor kvar.
    Känner små buffar nästan varje dag, iaf om jag sitter lite mer ihop med magen.

Har precis börjat jobba efter semestern, går jättebra. Max började dagis igår och även det gick toppen. Vi var lite oroliga eftersom han inte varit där på 5v, men det hade gått jättebra. Han ville inte med hem, utan sprang iväg och gömde sig...

Ja, vi kommer ta reda på könet, om det går att se. Jag har kommit fram till att jag hoppas att det är en flicka. Min sambo vill ha en pojke till.
    Så vi får se hur det går, jag tror dock att det är en pojke...
    Bubbas - mår du bättre nu?
    Hur går det för dig Jennie, är amningen igång?

Ta hand om er // Kram

• Diche79

Hej tjejer, hur går det för er?
    Hur är huvudärken Bubbas?

Vi var påRUL igår, allt såg jättebra ut!
    Men det är ingen  lillebror, det verkar vara en flicka :)
    Jag blev så glad så jag började grina...

Illamående är nästan helt borta nu,fogarna oxå bra. Så nu är
    graviditeten faktiskt riktigt härlig! :)

• Diche79

Hej tjejer,
    hur är det med er?
    Fullt upp med adventsstök och bak? Hur mår era tjejer?
    Och hur mår storasyskonen?

För oss flyter allt på, men Max kom in i tvåårstrotsen samma helg han
    blev 2... Det har lugnat ner sig en hel del redan, förmodligen för att han får vara med och göra allt. Man märker verkligen hur han utvecklas varje dag!
    Samma helg ställde vi om klockan till vintertid och det hade han svårt att anpassa sig till.
    Började helt plötsligt vaknar vidd 5 på morgonen. Och trotsen gjorde att han inte ville sova på kvällarna heller!
    Så han som tidigare somnat vid 18:30 utan minsta knyst och sovit till ca 8 nästa morgon, plus en timme mitt på dagen blev helt förändrad!
    Han gick till att somna vid 20-tiden, vakna vid 5 och vägrade sova dagtid.
    Vissa dagar fick jag läsa för honom på dagen så han kunde sova nån timme, men det var typ var tredje dag..
    Nattningen tog 1-1,5h, tidigare la vi bara ner honom i sängen och sa god natt så somnade han själv.
    Så hela familjen har haft en jobbig månad bakom sig!

Nu sista veckan har han sovit till 7-7:30 varje morgon så det har blivit lite bättre.
    Men han är fortfarande svår att få i säng på kvällarna, ibland tar det 30min att få honom att somna, ibland 90.
    Ibland sover han en stund på dagen, ibland inte.
    Så våra rutiner med klockan har helt gått åt skogen!

Min graviditet har inte gjort saken lättare, eftersom det varit så kämpigt så har jag varit helt slut och börjat må otroligt illa igen.
    Fogarna började göra väldigt ont för nån månad sen så nu går jag på akupunktur 2ggr per vecka och det hjälper så jag kan röra mig hyfsat normalt...
    Har varit hemma från jobbet den här veckan och efter att ha sovit mellan 21-07 hela veckan så mår jag bättre nu, så kroppen var väl helt slut antar jag!

Är i v 33 nu, så det närmar sig!
    Får hoppas Max har lite lättare att somna på kvällen innan nästa föds, annars blir det kämpigt.

Tycker iaf att det är så kul att se honom utvecklas hela tiden. Han lär sig nya ord varje dag och ibland blir man så förvånad över hur bra han pratar!
    Han äter fortfarande som en häst plus stutsar och hoppar överallt istället för att gå. Älskar bilar, att läsa och leka kurragömma :)

Hoppas ni har det lite lättare än oss för tillfället :)

Kram

• Diche79

HEj tjejer,
    god fortsättning på 2016!

En liten uppdatering från mig :
    Bebis i magen vägrar vända på sig och ligger med huvudet upp.
    Har därför fått tid för planerat snitt under nästa vecka. Är lite nervös, samtidigt
    som det är väldigt lyxigt att veta när bebis kommer smidigt med barnvakt osv...

Håll tummarna för mig att det går bra!

Kram till er alla..

• Diche79

Hej tjejer,
    har inte haft riktigt tid att vara inne här sista månaderna, ni vet nog vad jag menar :)

Nu är jag också tvåbarnsmamma, Max lillasyster Nova föddes den 11januari.
    Fint namn va Bubbas, eller vad säger du? ;)
    Ni vet ju att hon låg i säte och snittet var planerat till 13/1, BF var 17/1.
    Men precis som med Max så kom hon tidigare och allt blev kaos... Hahaha, fattar inte hur det kunde bli så med tanke på att vi hade ett snitt bokat :)
    Måndag den 11/1 snöade massor så jag skickade ut sambon och Max att leka i snön.. Jag hade haft en del sammandragningar men det hade jag ju å andra sidan haft redan sen halvvägs in i graviditeten, så tänkte inget mer på det.
    15:30 gick vattnet, ringde in till FL som sa att jag behövde in för undersökning pga sätesläget. Jag tänkte att det är lugnt, jag åker när Max somnat runt 19-20.
    Nej, du kommer in NU fick jag till svar när jag frågade BM...

Ringde över barnvakten och ropade in sambon + Max. Sambon, precis som med Max, fick panik direkt. Jag var kolugn och sa "det är lugnt älskling, jag har inga värkar än och vi ska bara in på kontroll". Började packa en väska att ta med plus en väska till Max utifall vi skulle få vänta länge på FL...
    Barnvakt kom på typ 30min och då ville jag in och duscha. Sambon blev pionröd och arg, jag fortfarande lugn och försökte förklara att jag hade inga värkar än och jag var ju fortfarande inte helt hundra på att det var vattnet...In i duschen, ut igen och då kom första värken. Alltså, sambons min när han insåg att jag hade en värk - den glömmer jag aldrig!! :)
    Puss hejdå till Max, in i bilen och iväg runt 16:40. Ca 30min bilkörning, bra väg i vanliga fall, dvs motorväg och 100km i hastighet tillåten.
    Tog tvärstopp halvvägs, då gick det i 40-50km och världens bilkö. Det var ju snökaos typ plus alla som skulle hem från jobb. Vi låg nog dessutom bakom snöplog eller liknande pga hastigheten. 
    ANdra värken kom precis när vi satt oss i bilen, den såg sambon också. Men pga bilkö så ville jag inte visa honom att jag hade värkar var 5e minut för jag trodde att då gör han nåt galet typ förösker köra om eller vänder och åker åt andra hållet (vi bor mellan två sjukhus så har lika lång väg till båda).
    SÅ jag satt där och försökte dölja att jag hade värkar, inte lätt men det gick!
    Inskrivna på FL vid 17:30, operationsläkaren kände att huvudet fortfarande var upp så han sa "gör i ordning för snitt".
    Men jag kunde inte fatta att det var dags redan, jag hade ju fått tid bokad till onsdag!!
    In i duschen, upp på sängen och sätta kateter, de tog en del blodprover, skjutsad ner till operationen. Mitt största bekymmer var att jag inte hade hunnit berätta för mamma att hon skulle inte behöva ha Max på onsdagmorgon... :)
    När de rullade in mig i operationssalen fick jag panik, då insåg jag att det verkligen var dags och jag var helt oförberedd, visste inget om hur det skulle gå till eller nånting!
    Blev väldigt rädd, men då kom sambon in (han fick ju gå annan väg) och då blev jag lugnare.
    Var dock väldigt rädd över att det skulle göra ont så jag låg och sa nej, bedövningen har inte tagit än.. Trots att jag inte kände ett dugg...
    Efter en liten stund så frågade jag om de hade kört igång än och då sa de att bebisen kommer alldeles straxt och några sekunder senare hörde jag henne skrika för första gången. 18:41 föddes hon.
    Började storgrina och fick upp henne till ansiktet.
    Hon gallskrek, utburen till rummet bredvid för avtorkning och ordna navelsträngs osv. Sen fick jag tillbaka henne på bröstet en stund. Sen uppkörd till uppvaket i nån timme och sen kom sambon och Nova dit.

Max kom på onsdagen och han blev Novas beskyddare från minut ett. VI åkte hem på torsdagen, otroligt skönt!
    Hon vägde 3665 och var 50cm lång, Max hade 3430gr och 51cm.

Nu är Nova 3,5mån och sover redan hela nätter! (hon sover från 21:30 - 05) Hon är precis lika lugn och snäll som Max var, skriker bara när hon är hungrig. Hon ligger gärna på mage till skillnad från Max som hatade det. Hon skrattade högt första gången i måndags och är ett riktigt matvrak. Nu har hon de kläder som Max hade vid 5mån :)
    SPrutor i måndags och vid vägningen så landade hon på 6,6kg och 63cm, ett helt kilo mer än Max vid samma ålder!

Max mår bra också, han vägde 13,2 vid sin 2,5årskontroll i måndags.
    Pratar konstant och när hon på BVC frågade om han kan meningar med 2-3 ord i så svarade han själv "ja". Och när hon visade en liten blå platsbil och frågade om han visste vad det var så sa han " en volvo" istället för bil :)
    Han kan typ alla bilmärken, jag fattar inte hur....!!
    Lite trotsig, men oftast flyter det på väldigt bra. Han sover från 20 till ca7.
    Är på dagis tis-tors 8-13.

Blev ett långt inlägg, hoppas inte jag tråkar ut er..  :)
    Bubbas - hur mår lilla Nova nu?? Bättre?
    Jennie - hur känns det nu med en tredje?
    Vi är helt överens här om att två räcker. Vi är för gamla för att orka med fler hahaha. Är dock väldigt glada för två, ser redan hur Nova tittar på Max och ler när han gör nån grimas eller ljud mot henne.
    Skönt att veta att de kommer alltid ha varandra oavsett vad som händer med oss !

Önskar er en trevlig valborg, hoppas ni har det bra!
    Kramar

• Diche79

Ja herregud, när han är trött är han väldigt trotsig.

För några månader sen så slogs han när han inte fick sin vilja igenom.

Sen gick det över till att spottas.. Nu har han dock slutat med båda.

Kvällen när det är läggdags är värst. Han krånglar massor när han ska sova.

Middag runt 18-18:30, sen nattblöja, pyjamas och borsta tänderna. Sen läsa och sen släcka lampan.

Efter tio minuter vill han ha vatten. När han fått det vill han bajsa, även om han gjorde det fem minuter innan läggdags..

Vissa kvällar så är jag så trött så jag nästan somnar direkt när han somnat..!!

Men det är bara kämpa på :)

• Diche79

Nämen Jennie, vad är det jag läser.
    Grattis!!  Hur mår du? Har ni hunnit vänja er vid en trea än??

För oss går allt bra, Nova har precis blivit 7mån och börjat åla sig fram på golvet.
    Vi trodde först hon skulle bli rumpstudsare för hon började studsa sakta framåt vid 6mån :)
    Jättekul att se, ser häftigt ut..
    Max ska tillbaka till dagis/förskola imorgon. Han har varit hemma i 6v med oss och även om det har fått väldigt bra så märks det att han behöver leka med andra barn ofta. Vissa dagar har han varit väldigt gnällig och säger hela tiden " vill du leka med mig".
    Sista dagarna har han börjat kalla mig för "mamman"... 

Bubbas, mkt bra ide!
    Har ni facebook? Jag har det iaf... Skickar ett meddelande till er båda här, vi kanju skapa en privat grupp där?!

Svar på tråden Försöka igen efter MA :/