• Diche79

Försöka igen efter MA :/

Hej alla,

här växer Maximilian så det knakar. Vi har kontroll på BVC på måndag och då är det dags för första sprutan.
    Får se hur han reagerar på den!

Han är väldigt generös med sina leenden mot typ alla, och sitt "skratt" kommer lite till och från under dagarna.
    Han var ju stark i nacken redan när han var typ 4-5v gammal, och det har gått rätt bra fram till typ jul.
    Sen vägrade han ligga på mage, han blev förbannad varje gång man testade.
    Men nu så går det bra igen, och igår fick jag ett jättestort leende när han låg på mage!

Idag har han börjat sträcka händerna mot saker som hänger framför honom oxå. Han har inte förstått
    än att han kan ta tag i de om han öppnar händerna, men det kommer nog snart!

Jag var på efterkontroll idag och allt såg jättebra ut. Jag har ju känt av lite skav och trott att det
    var vid klippet, men det hade läkt ihop helt. Men jag hade några hårsäckar som var lite irriterade,
    så det var nog de som skavde trodde BM.
    Känns skönt att allt såg bra ut iaf, så slipper man fundera på det!

Önskar er alla en trevlig helg!

• Diche79
    Jennie89 skrev 2014-01-27 23:00:44 följande:
    Tjoho!
    Hur går det för er alla? Hur går det med den lille Bubbas? Skönt att allt såg bra ut Diche! Hur går det för Max?

Här flyter det på! Lillfisen är drygt fem månader och aldrig kunde jag tro att tiden kunde gå såhär snabbt. På onsdag ska jag börja jobba igen och ångesten är enorm... Hoppas att mensen kommer igång snart, vill gärna få det regelbundet innan vi börjar jobba på syskon i april/maj. Är lite orolig att jag tillhör dom som inte ser röken av mensen på över ett år...

Hej!
    Här går det jättebra!
    Max är väldigt snäll än, och sover 8-9h per natt numera. Han somnar runt 23-00 vaknar nån gång runt 5 och
    får då nappen och somnar om till typ 9-tiden. Bara hoppas han fortsätter göra det!
    Första vaccineringen gick oxå bra, han blev lite febrig på kvällen och sov i min famn några timmar.
    Däremot så har jag slutat amma nu, har lite blandade känslor om det. Slutade för två veckor sen,
    och det var Max som bestämde det. Han bara tvärvägrade amma helt plötsligt. Tror det lite har med att göra
    att han samtidigt började greppa saker så han blev nog mer medveten om världen runtomkring. Googlade och såg
    att det verkar rätt vanligt runt 3mån.
    Har testat att ge honom bröstet några gånger efter det, men han "leker" bara. Hade gärna ammat ett par månader till, men samtidigt så känns det skönt att han bestämde och inte jag.

Jag fick första mensen för två veckor sen. Är väldigt glad över att jag knappt hade nån mensvärk, innan graviditeten
    så hade jag väldigt ont. Nu kom det lite lättare molvärk första dan bara. Och blödningen var ungefär som
    den var innan, både i mängd och antal dgr!
    Nu är det bara att hoppas på att den återgår till samma cykel som tidigare..

Hade gärna bytt med dig Jennie, vi ska inte försöka på syskon än så jag hade gärna varit utan mensen ett tag till!
    Är inte ens helt säker på att jag vill bli gravid igen. Ett syskon utan graviditet vore skönt..  ;)

Kan tänka mig att du har ångest! Kommer lillens pappa vara hemma nu? 
    Usch, jag som storgrät idag när jag lämnade plutten till farmor i en timme medans jag handlade...

• Diche79
    Bubbas skrev 2014-01-28 12:16:30 följande:
    Hej på er! Jo det går bra, charlie blev 3 veckor i lördags och växer så det knakar! Han gillar att äta ;) Dock fick han en jobbig start i livet. Han fick gulsot efter förlossningen så då blev vi inlagda så han fick sola i två dygn. Med det följde provtagningar på sjukhuset varannan dag för att se så att värdena inte stiger igen, så vi har mest åkt in och ut på sjukan, han har blivit nålstucken en miljard gånger och vi har knappt hunnit vara hemma. Men nu ska vi vara på banan med det igen så då tog han och blev jätteförkyld förra veckan så in på sjukan igen! Men allt lät bra förutom att näsan är full med snor. Fyy vad det gör ont i mammahjärtat när han är dålig :( Annars har amningen funkat jättebra från start och verkar ha grädde där inne!

Hej, usch vilken jobbig start, men då kan det bara bli bättre nu :)
    Charlie, det stod med på våran lista oxå - jättefint!!
    Max låg på gränsen för gulsot, han klarade sig precis ifrån solning!  Usch vad jobbig med förkylning så tidigt!
    Jag var livrädd för det, det var ju fullt med förkylda runtomkring oss i nov/dec, så jag tvingade alla att tvätta händer och sen ta handsprit innan de fick komma i närheten av Max.
    Plus att jag själv tvättade mina typ varje timme+spritade, även om jag inte varit utomhus/i närheten av nån annan.
    Så gissa hur torra och såriga mina händer var och fortfarande är!
    Jag har alltid med en flaska handsprit i skötväskan, så jag spritar varje gång innan jag rör Max om vi till exempel är ute på stan eller varit och tränat.  Övernitisk kanske ;)

Skönt att amningen fungerar bra! Får ni sova något på nätterna då?
  • Diche79
    Bubbas skrev 2014-01-30 00:14:56 följande:
    Ja dom fick ta honom med sugklocka så då var det tydligen vanligt att dom fick gulsot. Mina krafter räckte inte riktigt till efter att jag krystat i 1.5 h så då fick det bli så. Ja charlie är jättefint och lite ovanligt! Köpte en sån där regskylt till vagnen idag med hans namn :) Ja nätterna har funkat bra, han äter var tredje timme ungefär och där emellan sover han. Härom natten sov han till och med 5 timmar i sträck! Fick en chock när jag kollade på klockan! Har inte riktigt känt av den där hemska tröttheten än men den kommer väl! :) Imorgon är det mätning och vägning på bvc igen. Sist hade han gått upp 560 g på en vecka! Min lilla tjockis :)
    Åh då hade vi rätt lika! De föreslog sugklocka på mig också, men min sambo ville inte.Jag hade gått med på vad som helst bara för att få ut honom...
    Så då klíppte de mig istället.
    Hur gick det för dig med bristningar?

Bra att han går upp i vikt! Hur mkt hade han ökat nu?
  • Diche79

Hej tjejer!
    Jag har precis sagt upp mitt gymkort! Vi har "installerat" ett eget här hemma, dvs jag köpte en crosstrainer,
    en pilatesboll och ett set med hantlar+vikter till. Så jag kör här hemma tre ggr i veckan och sen går jag på mammabootcamp en gång i veckan.
    Insåg att jag inte kommer åka till gymmet nåt mer, har ju ändå 1,5mil dit eftersom vi bor en bit utanför Örebro.

Bubbas - jag hade oxå lite läckage den första tiden. Hade ingen aning om att det kunde bli så, så jag var jätteledsen över det. Men fortsätt med knipövningar så kommer det sluta läcka snart!
    Skönt att få så lite bristningar! Jag blev ju klippt så jag fick väl 5-6 stygn. Hade lite besvär, några av stygnen gick upp
    efter ett par dgr, men de sydde inte ihop det igen. Så jag trodde jag skulle se hemsk ut i underlivet, men nu när jag kollat så ser det ut som vanligt, en liten "flärp" som syns. Det blir så när de sytt ihop tydligen, går inte få helt samma som innan klippet.
    GÅr göra skönhetsoperation, men det gör man inte innan vi bestämt oss om det blir fler barn eller inte.
    Sex fungerar som vanligt iaf och det är huvudsaken! :))

5340gr, det vägde Max när han var typ 10v gammal... Fast Charlie vägde ju mer redan vid födseln så det är väl
    inte så konstigt!
    Härligt att han växer, blir en fin kurva det där :)

Jag vägde mig med Max häromdagen, då hamnade han på ca 6kg. Vi ska på kontroll nästa fredag igen så tippar på att han ligger runt 6300gr då :)
    Vi har precis börjat sätta honom i tripptrappstolen. Han tycker massor om det, men han är inte så jättestark i ryggen än så han får handdukar uppbullat runtomkring så han kan sitta lite rakare. Nu i början får han bara sitta en liten stund i taget, typ 5-10min, och så ökar vi allteftersom han blir mer van!

• Diche79

Hej tjejer!
    Kul att läsa att det går bra för er!
    Vi väntade till efterkontrollen innan vi hade sex, så typ 10v tror jag det blev för oss. Då ammade jag
    bara 3ggr/dygn så vi hade inget problem med slemhinnor.
    Däremot så kändes det inte riktigt på samma sätt som innan, alltså, vi tjejer töjs väl ut lite
    under själva förlossningen så det gjorde nog att det kändes lite annorlunda än innan Max föddes.
    Min sambo har skämtat om att "det går att operera brösten om de blir hängiga efter graviditeten" men han tålde
    inte ett skämt om "en penisförstoring nu efter graviditeten"...  Då blev han nästan sur ;)

Jag fick första mensen i mitten på Januari, så hade ÄL rätt så direkt när jag drog ner på amningen till
    3ggr/dygn. Däremot så har min cykel blivit mkt längre nu verkar det som.
    Hamnar nog på uppemot 45dgr istället för 30-32dgr som det var tidigare. Rätt skönt...!

Max växer också bra! 4mån imorgon och han vägde 6320 och var 65 lång för en vecka sen.
    Spräcker längdkurvan rejält, men viktkurvan ligger lite under medel. Men en fin ökning på ca 200gr/vecka :)

Däremot så är stackarn förkyld nu. Sambon kom hem förra torsdagen med en förkylning, jag blev sjuk i måndags
    och Max i tisdags. Han är täppt i näsan och har svårt att andas pga det.
    Vi har lagt böcker under huvudänden på sängen och ger honom saltlösning i näsan för att lindra täppan.
    Men han är lika glad trots förkylningen, ler och jollrar hela dagarna ändå - underbara unge!! :)

• Diche79

Hej tjejer!
    Här går allt toppen, Max är lika snäll som vanligt. Sover hela nätterna och
    mest bara ler på dagarna!
    Vi var på babysim idag och det gick jättebra. Först var han lite fundersam men
    sen sprattlade han hejvilt och skvätte fullt med händerna :)

Han vände på sig från rygg till mage när han var 4 ½mån och gör det typ en gång/v.
    Sitter bra nu med stöd och utan börjar också gå bättre!
    Men det mysigaste är när han tar tag i mig och trycker sitt ansikte mot mitt, hur underbart som helst!

Kan verkligen inte ge dig några tips alls Bubbas, vi har sluppit allt sånt! Har i testat att massera magen lätt?
    OBS att man ska massera i samma riktning som tarmarna isf...

Min kropp har läkt klart nu, känner inte av fogarna alls längre! Har kunnat träna riktigt bra sista veckorna!

Spännande både för Jennie och SoMa!
    Jennie, jag hoppas verkligen du kan njuta mer den här gången.

Stort lycka till er båda!

• Diche79

Grattis SoMa, underbart!!
    Hoppas du blir bättre snabbt och att ni får njuta rejält av lilla tillskottet :)

• Diche79

Hej hej!

Max är förkyld igen, men är ändå på gott humör! Ingen feber och han äter som vanligt
    som tur är.
    Bortsett från förkylningen så är allt jättebra. Han är nu 6 ½ mån och utveckligen går snabbt :)
    Han vill inte ligga på rygg så mkt utan rullar över till mage direkt. Han har även börjat att småhasa sig framåt
    så vi ska börja säkra hemmet i helgen.  Förra veckan så började han även att resa sig
    upp på alla fyra, men bara ett par sekunder och jag tror inte han är medveten om att han gör det heller!
    Sitter bra utan stöd oxå, men när han ibland blir lite för exalterad så trillar han bakåt.

Vi har börjat med lite puré oxå, plus gröt. Går även det väldigt bra, men han får bara ett par matskedar
    puré än så länge. Gröt får han ½ dl varje morgon!
    Är supernervös för att han ska bli glutenallergisk så vi tar det väldigt försiktigt :)

Jag har så smått börjat längta till jobbet igen. Har varit på besök ett par ggr sista månaden.
    Som planen ligger nu så börjar jag jobba tors+fre i mitten på augusti och min sambo jobbar
    mån-ons. Så vi delar alltså på hemmatiden med Max från i höst :)
    Har bara tagit ut typ 30dgr mammadagar hittills så vi kan vara hemma rätt länge till. Vi har ju sökt dagisplats
    till aug 2015...!
    Nu är vi hemma båda två tors-sön. Torsdagar är min mammafria dag, då är Max hela dagen med sin pappa.
    Viktigt att de oxå får en bra kontakt och knyter an ordentligt! Så på torsdagar har jag fria aktiviteter
    och har bokat in saker som massage, ansiktsbehandling, klippning osv. Så jag verkligen kopplar från helt
    och bara slappnar av!

Hur går det för er andra med allt?
    Jennie, hur känns det att försöka bli gravid igen?
    Känner du på samma sätt som innan ni hade lilltösen eller?
    Vi velar om en till i nuläget. Det första är att min sambo MÅSTE hitta ett nytt jobb iaf,
    jag vill inte ta hand om två barn själv halva veckorna.

Kram till er alla!

Svar på tråden Försöka igen efter MA :/