• Gweny

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Millan14 skrev 2014-10-11 09:07:16 följande:

Hej!

Hoppas de e ok att jag hoppar in i er tråd! Jag har läst lite då å då å känner igen mig så väl i både sorgen å kampen att ge vår 3-åriga dotter ett syskon. Tankarna kring att mitt liv kanske inte kommer att bli som jag önskat. Hur ska man kunna acceptera? Hur hantera frågorna från folk runt omkring? Hur förklara för dottern när hon vill ha syskon? Hur kunna hålla hoppet uppe när man försökt i över 2 år att bli gravid å inte lyckats? (Blev gravid för ca 1 år sedan-lyckan var total men 2 v senare fick jag missfall. ) Hur komma över känslan å längtan över att vara gravid, uppleva allt fantastiskt igen? Vi har två behandlingar kvar, sen är de slut, hur ska jag hantera det? Frågorna är många å svaren få.

Ville ge mig till känna då jag fått tröst i att läsa i er tråd. Så ledsen att ni alla ska behöva gå igenom detta å känna som ni gör, jag vet så väl hur smärtan känns! Samtidigt har ni gett mig styrka å tröst då jag inte känner mig så ensam när jag tänker på att ni finns!

Jag brukar tillåta mig att bryta ihop, vara ledsen, sjuka mig. Visst håller ihop mig när dottern är hemma, så mkt jag kan. Men hon har sett mina tårar, när jag inte kunnat hålla tillbaka dem. Men jag har vid perioder lämnat henne på förskolan, varit hemma å bara varit, gråtit å varit deppig å arg. Känner att jag behövt ge mig tid att känna å inte alls stänga in/stänga av. Men jag tror alla hanterar sitt mående å sin kris på olika sätt.

Va rädda om er å tillåt er att vara ledsna, arga, besvikna å deppiga. Å hoppas ni alla hittar ork å energi att fortsätta kämpa!

Kram fr mig (å ursäkta ett långt inlägg)

Välkommen till oss! Ja det är skönt att dela deta tunga med andra som vet hur det är. Vad för behandling gör du?
  • Gweny
    Chasingdreams skrev 2014-10-11 11:02:29 följande:

Idag har jag nog lyckats vara världens sämsta mamma. Höll ihop över frukosten och viss lek. Sen när sonen spelade ut mig och sambon mot varandra brast det. Tårarna bara rann. Sonen såg rädd ut och sökte tröst hos pappa. I vanliga fall är han super mammig. Nästa vecka är sambon bortrest och jag blir själv. Vet faktiskt inte hur jag ska orka.

Uch såna dagar är tuffa. Det rinner över ibland. Du har ingen vän el släkting som kan avlasta lite nästa vecka?
  • Gweny

Liten till>> åh vad skönt med spa, försöker själv få med en kompis på det nu snart.

Jag har också funderat på vad som har hänt i kroppen, eftersom det fungerat förut. Vikten är nog en stor bov tyvärr, gått upp mycket i vikt, just med sköldkörteln, och det kan ju ställa till det rejält. Hämma äl osv, så jag vet att det är prio 1 egentligen att göra något åt. Men när man är i denna onda cirkeln och mår dålig, så är det inte lättaste att ta tag i.

• Gweny
    Liten till skrev 2014-10-12 09:43:12 följande:
    Nej det är inte lätt. Men jag har i allafall tagit ett litet steg åt rätt håll, av två skäl. Jag vill äta lite nyttigare för jag tror det kan hjälpa till att blir gravid istället för att bara äta pommes, bea och Coca-Cola. Sen vill jag gå ner till ca 55kg. Så jag har börjat räkna kalorier, har en app jag fyller i. Perfekt för mig som ändå vill kunna äta allt, men nu måste man ju tänka till, är en halv chokladkaka värt att offra middagen för? (Ja ibland ) så automatiskt väljer jag ju oftast bättre mat som man blir mer mätt av än skräp som förr. Sen försöker jag gå ut och gå lite mer, gjorde jämt det förr men har liksom fastnat inne nu. Men jag känner mig gladare också när jag gått så det är också positivt! hoppas du hittar ditt sätt!
    Jo jag äter mindre skräp än förr och har precis börjat träna igen, vill ju ta tag i det av flera anledningar. 

skönt att du kommit igång och hittat vad som funkar.
  • Gweny
    Fru Karlsson skrev 2014-10-12 09:47:51 följande:
    Läste att Lchf och lågkolhydratkost är bra för fertiliteten:)

Har ju kört det nu nästan en månad och gått ner och mår jättebra av det:)
    Ja, kolhydrater kan ju blocka ägglossning och LCHF är väldigt bra för oss som har PCO också, hjälpt många att äta så.  Har ätit så tidigare, och man märker ju tidigt förändringen.
  • Gweny
    M och M skrev 2014-10-12 13:05:42 följande:

Jättebra reportage på nyhetsmorgon i morse! Med bl.a. Sofia Källgren

www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/sofia-källgren-om-sin-tuffa-kamp-för-att-få-barn-2987604

Får jag kika på imorgon. Ivfpodden har jag lyssnat på innan. Mycket intressant.
  • Gweny
    Fru Karlsson skrev 2014-10-12 22:30:54 följande:

Inte gravid:( Tog ett digitalt ikväll.Hatar de orden av totalt misslyckande.Hoppas det blir till jul iallafall...

Fyy trist! Borde räcka med alla misslyckanden nu för oss.
  • Gweny
    BIM idag, tog ett test, men helt blankt. Jag trodde inget annat, men gjorde det ändå. Så bara att invänta den förbannade mensen, återigen!  
    innebär även att cykeln blivit längre igen, igen regelbundenhet, suck.
  • Gweny
    Chasingdreams skrev 2014-10-13 09:13:37 följande:

Fru Karlsson: Nej vad tråkigt. Åh jag hade också hoppats på att vara gravid i jul. Hoppades ju redan förra året på att vara gravid den julen, men misstänker att det inte kommer bli så i år heller.

M och m: Jag tycker att du ska göra det som känns mest rätt. Ibland brukar jag skriva ner jobbiga saker eftersom det är lättare att ta dem så t.ex. när jag informerade jobbet om vår barnlöshet mailade jag ut det. Kunde inte förmå mig att ta upp det officiellt i fikarummet.

I helgen drog jag ned på progesterontabletterna och nu har jag en riklig mens. Hade världens menskramp imorse och övervägde ganska länge att vara hemma. Tillsist kickade som tur var värktabletten in så jag kunde ta mig iväg till jobbet. Ringde vår lokala barnmorska och bad henne diskutera mitt myom med läkaren. Får vänta att ringa fertilitetskliniken till på onsdag som är testdag. Men sen ska jag fråga ut dem också. Känner att jag börjar få krafter nu.

Tänker också så inför jul, som du säger gjorde det redan förra året. Men verkar ju som det återigen blir en jul utan något litet som gror, suck. Börjar bli så fruktansvärt tärande detta.   

Inte illa att i huvudtaget berätta för folk på jobbet tycker jag! Vi har inget sagt ännu på våra, kanske blir annorlunda om det blir IVF.
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?