• Anonym (livrädd)

I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.

Ni får ursäkta om rubriken är konstig men har sån panik och ångest just nu.. 

Jag och min sambo har vart tillsammans 2 år nu, jag är 19 och han 21.

Jag fick nyligen reda på att jag är gravid och är redan i v.18 så mitt liv förändrades väldigt plötsligt. I söndags förklarade jag för honom att det är för sent för att göra en abort och han slutade direkt prata med mig och ville inte att jag skulle röra honom. 

Idag sa jag till honom att det går att ansöka om abort tills v.22 och då blev han glad och började prata med mig som vanligt och låtsades som ingenting. Han antar alltså att jag kommer ansöka. Men jag vet faktiskt inte vad jag vill. Vi har inte de bästa förutsättningar för barn då han vart av med jobbet och just nu får vi hjälp av soc. 

Jag ska på arbetsintervju nu i veckan och såg verkligen fram emot att kanske få möjlighet till att arbeta, men väljer jag att behålla så kommer jag vara tvungen att fortsätta få försörjningsstöd. 

Jag vet att om jag säger åt honom att jag vill ha barnet så kommer han lämna mig och jag vet inte om jag kommer klara detta ensam heller. Ni behöver inte komma med några "lämna idioten" för jag kommer nog lämna honom hur som helst, han är inte den personen jag trodde han var.. 

Är det någon som kan ge lite stöd eller råd över hur jag ska göra? 

• Svar på tråden I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.
  • Anonym
    Tealhawk skrev 2012-11-17 19:44:40 följande:
    För att forskning säger att foster/barn innan vecka 35 inte kan skilja på sinnesintryck så de vet inte vad smärta är och kan därför inte sortera komplexa saker som känslor. Det enda sättet ett foster kan reagera på är hormoner från mamman. Sluta vara så okunnig och högerextrem, det är skrämmande.
    jaja forskning visar massa saker som de om 10 år ändrar - hur kan man lita på forskning? på 60 talet sa dem att man ska äta 6-8 skivor bröd om dan..... det skulle vara nyttigt för hälsan. jag tror inte så mycket på forskning. 
    har du sett filmen Silent scream där en 12 veckors foster försöker rymma från abortinstrument och öppnar munnen som om den vill skrika?
     många barn föds innan vecka 35. till och med i v. 22-24. och de har ont och de kan gråta och visa sina känslor. bara för att de sitter inuti magen betyder inte att man inte kan känna smärta och inte har medvetande. 
  • Tealhawk
    Anonym skrev 2012-11-17 20:02:34 följande:
    jaja forskning visar massa saker som de om 10 år ändrar - hur kan man lita på forskning? på 60 talet sa dem att man ska äta 6-8 skivor bröd om dan..... det skulle vara nyttigt för hälsan. jag tror inte så mycket på forskning. 
    har du sett filmen Silent scream där en 12 veckors foster försöker rymma från abortinstrument och öppnar munnen som om den vill skrika?
     många barn föds innan vecka 35. till och med i v. 22-24. och de har ont och de kan gråta och visa sina känslor. bara för att de sitter inuti magen betyder inte att man inte kan känna smärta och inte har medvetande. 
    Suck, du refererar till en FILM. Du menar alltså att godzilla och zombies finns, för det gör de ju i filmerna?. Innan 24 veckor har inte hjärnbarken utvecklats vilket enligt senaste forskning omöjliggör en smärtoupplevelse. Abortgränsen ligger som bekant vid 22. Du pratar om medvetande också, men nervcellerna har inte hunnit kopplas ordentligt vid abortgränsveckan så ett ev. medvetande skulle vara på så primitiv nivå att det inte är värt att ta med i beräkningen.

Sedan att du inte tror på forskning är bara skrattretande. År 1960 fanns inte datorer och analytiska instrument som finns idag och det är inte konstigt att forskningen är reviderad sedan dess. Dessutom fanns inga granskningsfilter så lite vad som helst publicerades, bland annat ditt brödexempel. Idag anser man sig ha relativt säkra metoder vid forskning och man undersöker ämnen noga innan något publiceras i seriösa sammanhang.
    These are not the droids you're looking for
  • Tealhawk

Ah, skrev fel. INTE LIKA HÅRDA granskningsmedel menade jag*

• Anonym
    Tealhawk skrev 2012-11-17 20:15:11 följande:
    Suck, du refererar till en FILM. Du menar alltså att godzilla och zombies finns, för det gör de ju i filmerna?. Innan 24 veckor har inte hjärnbarken utvecklats vilket enligt senaste forskning omöjliggör en smärtoupplevelse. Abortgränsen ligger som bekant vid 22. Du pratar om medvetande också, men nervcellerna har inte hunnit kopplas ordentligt vid abortgränsveckan så ett ev. medvetande skulle vara på så primitiv nivå att det inte är värt att ta med i beräkningen.

Sedan att du inte tror på forskning är bara skrattretande. År 1960 fanns inte datorer och analytiska instrument som finns idag och det är inte konstigt att forskningen är reviderad sedan dess. Dessutom fanns inga granskningsfilter så lite vad som helst publicerades, bland annat ditt brödexempel. Idag anser man sig ha relativt säkra metoder vid forskning och man undersöker ämnen noga innan något publiceras i seriösa sammanhang.
    de är en film som är gjord av läkare, inte en hollywood film med godzilla, hallo!

sedan om jag vill vara högextrem och inte tro på forskning är det min sak. det är fritt land
  • Tealhawk

Det är en film gjord av EN läkare med högerextrema åsikter. Övriga läkare i samhället är mycket kritiska till filmen som är filmad, klippt och redigerad väldigt vinklat för att få en abort att se ut som något det inte är. Jag tycker uppriktigt synd om dig som är så hjärntvättad och hoppas att du inte har ett jobb där du har inflytande över andra människor.

• Anonym

jaja, att vara medmänsklig och vilja rädda de ofödda barnen kallas för högexrem.... vilket samhället lever vi i man blir ju mörkrädd. Demon 

• Makrame

Har inte läst alla inlägg men hoppas innerligt att du överväger adoption i alla fall. Tänk på att du ska kunna leva med ditt beslut sen efteråt. Att göra en tidig abort kan vara nog svårt. Hoppas att det går bra för dig.

• Anonym (Carrie)

Jag tycker du ska behålla barnet, dels så är du redan i vecka 18 och barnet är stort och ser ut som en människa redan med fingrar, naglar o allt. Nu vill jag inte skrämmas, men du behöver se hur det är i verkligheten.
     se.babycenter.com/pregnancy/fetaldevelopment/18weeks/ 

Och dels så känner du i ditt hjärta att du egentligen inte vill göra abort. Vilket för mig är ett tecken på att det barnet har en viktig uppgift att utföra på jorden.
     Finns stöd att få älskade vän:
     gravidhjalp.se/stod-och-hjalp-under-graviditeten/ekonomiskt-stod-till-foraldrar/
     www.tjejjouren.se/tjejguiden/familj/ung-mamma-421

gravidhjalp.se/stod-och-hjalp-under-graviditeten/

Så många unga tjejer har gått på lögnen att det bara är en köttklump, sen när de gjort abort fått en chock då de sett att det var en hel människa som kom ut. Vill inte att du ska gå igenom helvetet, då du förtjänar all lycka du kan få som den värdefulla människa du är. Och på allvar så tror jag inte du skulle må psykiskt bra om du gjorde en abort, inte minst nu när graviditeten är så långt framme.

Jag önskar dig all lycka oavsett vad du bestämmer dig för dock.

• Anonym

Tvivlar på att din ansökan går igenom ska vara mycket innan man får ta bort barnet..Typ medicinska skäl osv..

• maaammaaa

Du ts, barn är jätteunderbara. Vill du inte ha det tar nog socialen det så gärna och lägger det i en fosterfamilj om du inte vill adoptera.

Svar på tråden I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.