• Anonym (livrädd)

I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.

Ni får ursäkta om rubriken är konstig men har sån panik och ångest just nu.. 

Jag och min sambo har vart tillsammans 2 år nu, jag är 19 och han 21.

Jag fick nyligen reda på att jag är gravid och är redan i v.18 så mitt liv förändrades väldigt plötsligt. I söndags förklarade jag för honom att det är för sent för att göra en abort och han slutade direkt prata med mig och ville inte att jag skulle röra honom. 

Idag sa jag till honom att det går att ansöka om abort tills v.22 och då blev han glad och började prata med mig som vanligt och låtsades som ingenting. Han antar alltså att jag kommer ansöka. Men jag vet faktiskt inte vad jag vill. Vi har inte de bästa förutsättningar för barn då han vart av med jobbet och just nu får vi hjälp av soc. 

Jag ska på arbetsintervju nu i veckan och såg verkligen fram emot att kanske få möjlighet till att arbeta, men väljer jag att behålla så kommer jag vara tvungen att fortsätta få försörjningsstöd. 

Jag vet att om jag säger åt honom att jag vill ha barnet så kommer han lämna mig och jag vet inte om jag kommer klara detta ensam heller. Ni behöver inte komma med några "lämna idioten" för jag kommer nog lämna honom hur som helst, han är inte den personen jag trodde han var.. 

Är det någon som kan ge lite stöd eller råd över hur jag ska göra? 

• Svar på tråden I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.
  • c89
    Maria 79 skrev 2012-11-19 23:19:21 följande:
    Jag har 2 bekanta som fött barn i v 23... Dom barnen lever och mår fint idag.
    Det är sån hårfin gräns på bara ett par dagar när abort är tillåtet och när man sätter in alla resurser för att rädda en baby som föds extremt prematurt..
    Vet en som fick ett missfall i v 22.. Kallades så fast fostret levde och andades för egen maskin i en timme innan den dog. Inga åtgärder sattes in som det skulle gjorts om det hänt ett par dagar senare...
    Håller med. Kan verkligen inte se TS anledningar som skäl för en sen abort, även om jag är otroligt emot unga som lever på samhället och i samma veva avlar barn. Det försvårar och leder ofta in i en ond cirkel både för föräldrarna och barnet. Något år senare kanske båda fortfarande är unga, men klarar sig själva och då helt plötsligt har helt andra förutsättningar för barn som nu stoppas, så att säga.

Jag förstår dock inte varför TS inte skulle kunna ta jobbet, eller vad det är som säger att TS pojkvän inte skulle kunna hinna hitta ett nytt jobb, om han nu inte misskött sig och bara har negativa referenser att visa upp...

Behåll TS, om det är det du känner att du vill. Kan fasen inte vara lätt att behöva gå genom en så sen abort och mer eller mindre behöva föda ut en miniatyrbebis! 
  • Anonym

Nu är ju saken att barnet här inte var oönskat av mamman, bara av sin pappa Jag kan tycka att det har blivit väldigt bekvämt för fäder att hänvisa till abort til och med när de inte skyddat sig eller tidigare önskat barn. Är glad att jag blev till innan vi fick laglig abort så att mina föräldrar gjorde det bästa av saken i stället för att tjafsa om abort. 
    Detta sagt tycker jag inte en tråd i känsliga rummet är rätt ställe för att diskutera etiska frågor runt aborter i allmänhet, var gränsen till liv går etc.  

• Tealhawk
    Anonym skrev 2012-11-19 23:32:07 följande:
    Nu är ju saken att barnet här inte var oönskat av mamman, bara av sin pappa Jag kan tycka att det har blivit väldigt bekvämt för fäder att hänvisa till abort til och med när de inte skyddat sig eller tidigare önskat barn. Är glad att jag blev till innan vi fick laglig abort så att mina föräldrar gjorde det bästa av saken i stället för att tjafsa om abort. 
    Detta sagt tycker jag inte en tråd i känsliga rummet är rätt ställe för att diskutera etiska frågor runt aborter i allmänhet, var gränsen till liv går etc.  
    Läs hela tråden. I de senare inläggen skriver TS att hon inte heller vill behålla så barnet är oönskat av båda föräldrarna.

Nu tänker jag förövrigt lämna tråden för intelligensnivån är alldeles för låg för min smak. 
    These are not the droids you're looking for
  • Sarasv
    Tealhawk skrev 2012-11-19 23:25:00 följande:
    Att ha en åsikt om adoption utan att veta det minsta lilla om det är enligt mig patetiskt och aningen upprörande. Jag är adopterad och hade jag kunnat välja hade jag utan att tveka valt att min biologiska mamma och alla andra ofrivilliga mammor över kunnat välja abort framför adoption. För det har aldrig handlat om en individ, utan om människors rätt till bestämmande över sina egna liv.
    Varför tror du att jag vet minsta lilla om adoption??????? Jag ville själv adoptera när jag hade svårt att få barn, gick faktiskt en utbildning, läste alla möjliga böcker, och vi fick till och med en godkännande från Familjerätten, men jag trots allt blev gravid till slut och nu har jag tre underbara barn. 
    så du menar allvar att du skulle hellre dö som foster i vecka 18 än att leva i din adoptivfamilj och få ett bra liv (hoppas jag) som du har nu ?
    Vet du jag har flera vänner och släktingar med  adoptivbarn och de är suveräna kärleksfulla mammor och pappor. De har hittat varandra just för att deras biologiska mammor inte gjorde abort. Vilken tur för dem barnen och föräldrarna tycker jag! Jag missar en aning det att jag fick inte adoptera ett barn, men jag fick barn ändå. 

• Anonym
    Anonym (livrädd) skrev 2012-11-16 08:42:20 följande:
    Jag vill inte ha det här barnet och tror inte jag kommer ångra mig. Nu känner jag mig helt säker på att jag vill ta bort det och slippa allt det här. 

Tyvärr så vill jag inte genomgå en graviditet och förlossning och sedan ge bort barnet. Jag är nog för självisk för det.  
    Förlossning kommer du att genomgå hursomhaver.
  • Anonym
    Tealhawk skrev 2012-11-19 23:34:04 följande:
    Läs hela tråden. I de senare inläggen skriver TS att hon inte heller vill behålla så barnet är oönskat av båda föräldrarna.

Nu tänker jag förövrigt lämna tråden för intelligensnivån är alldeles för låg för min smak. 
    Läste bara de första inläggen och missade att TS ändrat sig. 
    (I den mån detta är läsbart trots min bristande intellektuella förmåga.)
  • amanda h

Abort i vecka 18? Det är ju ett barn du kommer föda, det är ju for sjutton inte barnets fel att ni inte skyddade er och befinner er i den här situationen. Jag tycker faktiskt det är mord att göra abort när man är i vecka 18, sorry men så tycker jag. Du kommer aldrig ångra att du behöll ditt barn, tro mig! Och även om saker och ting inte är lösta för er NU så kommer det lösa sig, ni/du kommer inte leva på soc hela livet ut och du kommer kunna arbeta och göra samma saker när ditt barn är fött. Så snälla, gör inte abort. Ta ansvar och gör det som är rätt- behåll barnet!

• Sarasv
    Anonym skrev 2012-11-19 23:40:14 följande:
    Förlossning kommer du att genomgå hursomhaver.
    just det. och det är mycket trevligare att föda en frisk levande fullgången unge  än ett dött foster efter injektion av saltlösning eller vad det är man dödar små söta levande foster med. 
  • Sarasv
    amanda h skrev 2012-11-19 23:50:36 följande:
    Abort i vecka 18? Det är ju ett barn du kommer föda, det är ju for sjutton inte barnets fel att ni inte skyddade er och befinner er i den här situationen. Jag tycker faktiskt det är mord att göra abort när man är i vecka 18, sorry men så tycker jag. Du kommer aldrig ångra att du behöll ditt barn, tro mig! Och även om saker och ting inte är lösta för er NU så kommer det lösa sig, ni/du kommer inte leva på soc hela livet ut och du kommer kunna arbeta och göra samma saker när ditt barn är fött. Så snälla, gör inte abort. Ta ansvar och gör det som är rätt- behåll barnet!
    oj tack du! äntligen någon till som tycker samma! 
    TS. jag har en nära vän som fick sitt första barn som 20 åring utan ett förhållande till pappa, utan jobb och pengar, utan uppehållstillstånd i Sverige ens... Det var för 10 år sedan och nu är hon en fin kärleksfull mamma till 3 barn och har det bra, allt ordnade sig till slut. Ingen svalt ihjäl det fanns alltid vänner som hjälpte henne. Jag kan bara inte tänka mig nu att hon inte skulle välja att ge livet till sitt första barn - nu är hon 10 år och en fin talangfull och smart flicka, mammas ögonsten. 
  • Sarasv
    Tealhawk skrev 2012-11-19 23:29:15 följande:

"Ett foster börjar reagera på utifrån kommande ljud ungefär vid 24:e graviditetsveckan. Hörseln utvecklas inte jämnt över frekvenserna. De låga frekvenserna (0,25-0,5 Hz) uppfattas först och därefter breddas hörselregistret. Fram till v 37 har man noterat att det, för samtliga frekvenser, krävs successivt minskad intensitet av ljudstimuli för att åstadkomma en respons hos fostret [3].

Risk för hörselskada finns först efter att öronsnäckan är fullt utvecklad, omkring v 24."

www.lio.se/verksamheter/hmc/arbets--och-miljo...

reagerar utifrån betyder inte att fostret inte hör det som finns inne - mammas ljud från magen till ex. 
    risk för hörselskada från v.24 betyder inte heller att barnet inte hör saker inne från v.15-17 när öronsnäckan är mindre utvecklad. 
    mer seriösa länkar tack. inte om hörselskador, men vad säger läkare/forskare om fosters utveckling.  
Svar på tråden I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.