• Anonym (livrädd)

I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.

Ni får ursäkta om rubriken är konstig men har sån panik och ångest just nu.. 

Jag och min sambo har vart tillsammans 2 år nu, jag är 19 och han 21.

Jag fick nyligen reda på att jag är gravid och är redan i v.18 så mitt liv förändrades väldigt plötsligt. I söndags förklarade jag för honom att det är för sent för att göra en abort och han slutade direkt prata med mig och ville inte att jag skulle röra honom. 

Idag sa jag till honom att det går att ansöka om abort tills v.22 och då blev han glad och började prata med mig som vanligt och låtsades som ingenting. Han antar alltså att jag kommer ansöka. Men jag vet faktiskt inte vad jag vill. Vi har inte de bästa förutsättningar för barn då han vart av med jobbet och just nu får vi hjälp av soc. 

Jag ska på arbetsintervju nu i veckan och såg verkligen fram emot att kanske få möjlighet till att arbeta, men väljer jag att behålla så kommer jag vara tvungen att fortsätta få försörjningsstöd. 

Jag vet att om jag säger åt honom att jag vill ha barnet så kommer han lämna mig och jag vet inte om jag kommer klara detta ensam heller. Ni behöver inte komma med några "lämna idioten" för jag kommer nog lämna honom hur som helst, han är inte den personen jag trodde han var.. 

Är det någon som kan ge lite stöd eller råd över hur jag ska göra? 

• Svar på tråden I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.
  • agnieta

taror att de va menning med de att du fick veta så sent .              
    ett barn valde dig att du ska bli hans mamma <3

• Anonym (Varit där)

Handla efter vad ditt förnuft säger, det kommer gynna både dig och fostret.

• Anonym
    agnieta skrev 2012-11-14 19:48:02 följande:
    taror att de va menning med de att du fick veta så sent .              
    ett barn valde dig att du ska bli hans mamma <3

Jo säkert??

Och du vet att det är en han också? 
  • Anonym

Jag är varken för eller emot abort och jag tycker att du ska göra de som känns rätt för dig. Jag tror garanterat att du får igenom en abort om du väljer de alternativet. Min kompis gjorde 2 aborter i v20 pga personliga skäl, alltså att hon inte hade möjlighet att ta hand om barnet. De var helt friskt och möjligheten att behålla de fanns. De är bara säga hur de är, relation, ekonomi ja och så klart hur du känner de. Så du behöver nog inte känna panik över de iaf. Jag vill inte att du tar de som att ja råder dig till abort för de är ditt val.

Jag var själv 19 när ja fick barn, jag har inget jobb eller utbildning men de går de också jag lever dock med min man som har fast jobb men de hade gått på ett eller annat sätt ändå. Eftersom jag själv vill ha en partner när jag har barn så hade jag gjort abort (min kompis är väldigt glad över sitt val) men som sagt du klarar av att behålla de!!

• Sara Gigja

Ts, du kan ta jobbet även fast du är gravid, jag tycker ABSOLUT att du ska försöka få jobb, för din ekonomi OCH din självkänsla!

• liv

Usch så jobbigt. Tänk noga innan du väljer en så sen abort. Det tär på en när fostret är så gammalt. Se till att du har någon som stöttar dig i det här. Det är superviktigt! Kram!

• Anonym (livrädd)

Igår kväll satt vi oss ner tillsammans och verkligen pratade om allt som har att göra med graviditet, bebis, våra känslor, ekonomi, boende, osv. 

Efter att ha suttit och lyssnat på honom så inser vi båda att han vart lika rädd som mig men att han visade det på ett annat sätt. Han tyckte i den stunden att abort var det enda alternativet. Nu har han insett att det är vårat barn det handlar om och han kommer finnas där för mig vilket val jag än gör. 

Jag kommer lämna in en ansökan och det är vad som bestämmer om vi blir föräldrar eller inte. Jag känner fortfarande att jag inte vill ha det här barnet, det är synd att jag inte upptäckte graviditeten tidigare.. 

• Anonym

Jag skickar massor av styrkekramar åt dig! Du är mycket mogen som kan tänka dig att göra en sen abort. Jag tror i ditt fall att du gör rätt, i mina ögon ska ett barn vara önskat inte påtvingat. Du har hela livet på dig att skaffa ett planerat barn. Min vän gjorde en sen abort och hon är mycket glad så här i efterhand. Hon fick göra saker i livet som hon aldrig kunnat göra annars.

• Anonym (L)

Lider med dig, verkligen!
    Är lite i samma sits fast här vill sambon ha barn och inte jag.
    Inte nu iallafall.
    Kan liksom inte glädjas över att bli mamma,
    tror inte ens att jag klarar att vara det.

• Anonym

Jag tycker du ska tänka igenom det väldigt noga du är i v 18 om du gör abort så föder du barnet och barnet lever den dör någon gång när den har blivit född. Det finns barn som har levat upp till 1 tim efter aborten barnet läggs i en vask där den får ligga och dö medans den spratlar och gör ljud i från sig när den försöker andas detta har sjukvårdspersonal vittnat om det är ingen docka du har i magen utan ett liv. Jag är inte i mot abort när det är mindre när barnet är så gammalt tycker jag man ska tänka till jag har själv 4 barn och jag skulle alldig låta min man få mig till att göra en abort så sent han skulle inte göra det heller då vi båda anser att man inte gör en abort så sent om man inte har riktig starka själ

Svar på tråden I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.