• Anonym (livrädd)

I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.

Ni får ursäkta om rubriken är konstig men har sån panik och ångest just nu.. 

Jag och min sambo har vart tillsammans 2 år nu, jag är 19 och han 21.

Jag fick nyligen reda på att jag är gravid och är redan i v.18 så mitt liv förändrades väldigt plötsligt. I söndags förklarade jag för honom att det är för sent för att göra en abort och han slutade direkt prata med mig och ville inte att jag skulle röra honom. 

Idag sa jag till honom att det går att ansöka om abort tills v.22 och då blev han glad och började prata med mig som vanligt och låtsades som ingenting. Han antar alltså att jag kommer ansöka. Men jag vet faktiskt inte vad jag vill. Vi har inte de bästa förutsättningar för barn då han vart av med jobbet och just nu får vi hjälp av soc. 

Jag ska på arbetsintervju nu i veckan och såg verkligen fram emot att kanske få möjlighet till att arbeta, men väljer jag att behålla så kommer jag vara tvungen att fortsätta få försörjningsstöd. 

Jag vet att om jag säger åt honom att jag vill ha barnet så kommer han lämna mig och jag vet inte om jag kommer klara detta ensam heller. Ni behöver inte komma med några "lämna idioten" för jag kommer nog lämna honom hur som helst, han är inte den personen jag trodde han var.. 

Är det någon som kan ge lite stöd eller råd över hur jag ska göra? 

• Svar på tråden I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.
  • Anonym
    Anonym (livrädd) skrev 2012-11-19 21:00:04 följande:
    Jag har sett dokumentärer, filmer, bilder om barn som ligger och självdör och hur de ser ut och allting. Men tyvärr tror jag inte att det är ofta det händer. Jag har sett min systers barn som dog i v.20 så jag vet exakt hur det kommer se ut. Det är ingen idé att ni kommer med en massa skit om att jag är en mördare osv. Det spelar ingen roll vad ni säger. 

Ts, det är en sak att se på film och en helt annan att genomgå det själv. Din systers barn dog av någon orsak, du orsakar barnets död och måste föda ut det. Du kommer inte gå oskadd genom detta och det säger jag inte för skojs skull nu! Du velar en del, ena sekunden ville du behålla och i nästa göra en abort. Paniken rinner genom dig och det enda rådet jag kan ge är att prata med någon. Inte ett utan flera samtal.
  • Carrov21

Förstår överhuvudtaget inte hur vissa människor är funtade. Hur kan ni sitta här och klanka ner på ts och kalla henne mördare? Det är ett foster, inget barn.

Hon och hennes sambo är inte redo och ingen av dom vill ha barn än. Är det bättre att ett barn som är oönskad föds till världen och få en dålig uppväxt?
    Adoptera bort? Hon vill inte ha barn själv, varför ska hon då gå igenom en graviditet för att göra någon annan lycklig och själv må dåligt?
    Det handlar ju först och främst om att ts ska må bra, det är hennes val och inte erat.

Jag tycker hon gör rätt i att göra en abort, känner man sig inte redo och inte vill ha barn ska man inte behålla det bara för att. Ska hon tala om för barnet sen att det var oönskad och att hon behöll det bara för att en abort va dåligt val?

Önskar dig alla lycka ts. Och lycka till med jobbet!

• Sarasv

Listen up: Tiny bones in your fetus's ears are in place this week, making it likely that the baby can hear your voice when you're speaking (or singing in the shower) at 16 weeks pregnant. In fact, studies have found that babies who are sung to while they're in the womb recognize the same tune when it's sung to them after they are born (so choose your baby Muzak with that in mind…).

And baby's busily boning up in other ways. For one, the backbone (along with the back muscles) is stronger now — strong enough, in fact, to enable your baby to work on straightening his or her head and neck even more. Baby's crown-to-rump measurement is between four and five inches in length, and weight is hovering around three ounces.

This little one's a looker — with a face that has both eyebrows and eyelashes — but a skinny looker since there's no baby fat yet. And here's the skinny on baby skin: It's practically translucent now, so if you took a peek inside your uterus, you'd be able to see your baby's blood vessels under that thin skin.

jag hoppas att denna sida inte ljuger för gravida kvinnor när den säger att studierna påvisar att babyn hör i v.16 
    www.whattoexpect.com/pregnancy/your-baby/week-16/ear.aspx  

• Sarasv
    Carrov21 skrev 2012-11-20 00:06:12 följande:
    Adoptera bort? Hon vill inte ha barn själv, varför ska hon då gå igenom en graviditet för att göra någon annan lycklig och själv må dåligt?
    det är inte säkert att hon blir glad och lycklig efter att föda sitt dödat foster. man får skuldkänslor för livet. och inte säkert att förhållandet kommer att funka bättre för det. Massviss med kvinnor mår psykiskt dåligt efter aborter, aborter påtvingade av pojkvänner, sena aborter är ännu värre. Det måste man tänka på när man bestämmer sig. Livet blir inte automatisk lyckligare för TS efter aborten! Bättre att göra någon lycklig än att döda sitt barn och sedan må dåligt av det. 
  • Anonym (anonym 120)

Jag sa bara att hon kommer att genomgå en förlossning. En graviditet har hon redan.
     Sedan kan man diskutera när ett foster blir barn.

Jag vet inte riktigt vad för slags svar TS vill ha, det bästa vore att prata med en kurator.

Förstår överhuvudtaget inte hur vissa människor är funtade. Hur kan ni sitta här och klanka ner på ts och kalla henne mördare? Det är ett foster, inget barn.

Hon och hennes sambo är inte redo och ingen av dom vill ha barn än. Är det bättre att ett barn som är oönskad föds till världen och få en dålig uppväxt?
    Det handlar ju först och främst om att ts ska må bra, det är hennes val och inte erat.

Jag tycker hon gör rätt i att göra en abort, känner man sig inte redo och inte vill ha barn ska man inte behålla det bara för att. Ska hon tala om för barnet sen att det var oönskad och att hon behöll det bara för att en abort va dåligt val?

• Anonym

Ts är i v 18-19 nånting. Hon ska ansöka om en sen abort och det ska gå igenom på ytterst svaga skäl. Hur ska hon lösa det om det inte beviljas? Då får hon föda fram det fullgånget oavsett vad hon vill. Eller är det bättre att ta i med sileksvantar och ge henne falska förhoppningar? Är väl fan bättre om hon får reda på alternativ såsom adoption OM aborten inte beviljas!
  • Carrov21

Sarasv: vem säger att ts kommer få skuldkänslor resten av livet? Hur kan du veta det? Känner du det andra människor känner eller är det bara något du tror? Det är skillnad på att veta och tro. Du är inte ts, du vet inget om hennes känslor, så hur kan du då vara så säker? Har du gjort en abort? Har du skuldkänslor?
    Du kan inte sitta och säga att du veta att hon kommer få skuldkänslor.

• Carrov21

Anonym: beviljas inte aborten får hon väl ts ta det då. Men varför dra slutsatsen i att Jon inte får göra en abort? Varför skulle hon inte få beviljat en?

• Anonym (anonym 120)
    Carrov21 skrev 2012-11-20 01:12:28 följande:
    Anonym: beviljas inte aborten får hon väl ts ta det då. Men varför dra slutsatsen iår rätt  att Jon inte får göra en abort? Varför skulle hon inte få beviljat en?
    För att det kan uppfattas som TS har alldeles för svag orsak att göra abort?

För barnets skull hoppas jag att TS har rätt att abortera. 
  • vampyria2

För att få göra en sån pass sen abort så måste man ha speciella skäl, det har tyvärr inte TS troligtvis.
    Men om du nu får igenom den så vill jag råda dig till att ta reda på hur stort och hur pass välutvecklat barnet faktiskt är i vecka 19, annars kommer du inte kunna ta ett rättvist beslut för dig själv.
    Förstår du nu att det faktiskt ser ut som ett barn och har allt ett barn behöver, även att om fyra veckor så över lever femtio procent av alla foster som föds, varför det inte kallas ett barn än är pga att vissa nervtrådarna inte är fullt utväxts än och barnet kan inte känna någon smärta än men det gör det inte till en geleklump eller så för det, annser jag.

Svar på tråden I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.