• Anonym (livrädd)

I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.

Ni får ursäkta om rubriken är konstig men har sån panik och ångest just nu.. 

Jag och min sambo har vart tillsammans 2 år nu, jag är 19 och han 21.

Jag fick nyligen reda på att jag är gravid och är redan i v.18 så mitt liv förändrades väldigt plötsligt. I söndags förklarade jag för honom att det är för sent för att göra en abort och han slutade direkt prata med mig och ville inte att jag skulle röra honom. 

Idag sa jag till honom att det går att ansöka om abort tills v.22 och då blev han glad och började prata med mig som vanligt och låtsades som ingenting. Han antar alltså att jag kommer ansöka. Men jag vet faktiskt inte vad jag vill. Vi har inte de bästa förutsättningar för barn då han vart av med jobbet och just nu får vi hjälp av soc. 

Jag ska på arbetsintervju nu i veckan och såg verkligen fram emot att kanske få möjlighet till att arbeta, men väljer jag att behålla så kommer jag vara tvungen att fortsätta få försörjningsstöd. 

Jag vet att om jag säger åt honom att jag vill ha barnet så kommer han lämna mig och jag vet inte om jag kommer klara detta ensam heller. Ni behöver inte komma med några "lämna idioten" för jag kommer nog lämna honom hur som helst, han är inte den personen jag trodde han var.. 

Är det någon som kan ge lite stöd eller råd över hur jag ska göra? 

• Svar på tråden I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.
  • Tealhawk
    Lilly Jk skrev 2012-11-19 22:48:12 följande:
    Synd är det väl för övrigt ändå om de barn som tvingas
    födas till världen av föräldrar som inte vill ha dem?
    Oönskade barn är det synd om. Aborterade foster? Not so much.
    Tack ännu en gång för bra inlägg.
    These are not the droids you're looking for
  • Sarasv
    Tealhawk skrev 2012-11-19 22:43:46 följande:
    Du kunde inte använt dina få hjärnceller till att hålla dig ifrån att skicka det där inlägget? Ge dig, det är ingen liten baby, det är ett FOSTER. Skulle det födas skulle det inte kunna tänka, inte kunna sortera känslointryck. inte höra, knappt se och inte andas i vår atmosfär. = Icke livsduglig = ingen baby.

Jag tror inte för mitt liv att TS är glad över att ha hamnat i den här situationen, men hon är mogen nog att förstå sina begränsningar och vad som är bäst att göra. Jag hoppas Socialstyrelsen godkänner hennes fall så hon kan bilda familj på hennes egna villkor.
    Varför är du så stött? Kan man inte tycka synd om babyn eller? oavsett vad denna känner, tänker eller sorterar...
    höra kan man i v. 15  enligt den här sida. 
    Runt v.15 håller hörseln på att utvecklas men först runt v.17 börjar barnet uppfatta ljud från utsidan. Det finns gott om forskning på hur foster reagerar på ljud, vilket framför allt beror på att hörseln är det enklaste sinnet att stimulera hos ofödda barn. Ju högre ljud, desto starkare reaktion. I det ofödda barnets värld finns många skiftande ljud: dina hjärtslag, blodet som pulserar genom artärer och vener och ibland kurrar det från mage och tarmar.......
    Barnmorskan Therese  www.gravid.se/28_barnmorskan/fraga_8.htm 
  • Anonym (ja men)

Adoption då? Tänkt den möjligheten?

• Lilly Jk

Men det spelar väl ingen roll egentligen om huruvida
    fostret kan höra, se, känna eller dansa tango egentligen.

Det är inget barn.
    Punkt.

Blir nästan arg här!
    Jättesynd om de som är barnlösa också, absolut.
    Det måste jag inflika med,
    men det är inte TS ansvar att ge er ett barn.
    Vill TS inte ha barn så ska hon väl ändå inte tvingas ha det?

Ibland skulle man ju vilja vara man, då får man låta bli och det är "okej".

Blobben BF 4/3-2013
  • Tealhawk
    Sarasv skrev 2012-11-19 22:54:18 följande:
    Varför är du så stött? Kan man inte tycka synd om babyn eller? oavsett vad denna känner, tänker eller sorterar...
    höra kan man i v. 15  enligt den här sida. 
    Runt v.15 håller hörseln på att utvecklas men först runt v.17 börjar barnet uppfatta ljud från utsidan. Det finns gott om forskning på hur foster reagerar på ljud, vilket framför allt beror på att hörseln är det enklaste sinnet att stimulera hos ofödda barn. Ju högre ljud, desto starkare reaktion. I det ofödda barnets värld finns många skiftande ljud: dina hjärtslag, blodet som pulserar genom artärer och vener och ibland kurrar det från mage och tarmar.......
    Barnmorskan Therese  www.gravid.se/28_barnmorskan/fraga_8.htm 
    Jag är stött över att du är så vriden att du får för dig att posta ett extremt okänsligt och korkat inlägg i en tråd där TS redan bestämt sig för att göra abort pga hennes livssituation och du fokuserar på ett foster. Det är ingen baby så du har inget att tycka synd om. Varför tycker du synd om det ens? Är det bättre att det föds av en mamma som inte vill ha en. Sug på den ett tag innan du svarar mig.

Det är btw runt vecka 24 som fostret börjar uppfatta ljud från utsidan enligt ett antal olika landstings hemsidors information, vilken jag hellre tror på än gravid.se. Nerverna i hjärnan är inte kopplade förrän dess heller för att kunna sortera intrycken för att kunna utröna om det är mammans röst eller magens bullrande som hörs. Så nej, jag skulle inte vilja påstå att ett foster på 18 veckor hör speciellt viktiga grejer.
  • Anonym

Har du ansökt om abort än då? Och tror du själv att du har de skäl som behövs för att avbryta graviditeten nu?

• Anonym

skrämmande om hur ni tänker Ang detta lilla liv.det är ett LIV.

• Lilly Jk
    Anonym skrev 2012-11-19 23:04:21 följande:
    Det är svamp också.

TS liv går faktiskt före i detta fall.
    Blobben BF 4/3-2013
  • Tealhawk
    Anonym skrev 2012-11-19 23:04:21 följande:
    Nej, det är ett foster, en MÖJLIGHET till liv, men inget liv. Ska du behandla alla möjligheter till liv får du ju sätta dig och gråta varje gång du har mens och absolut inte ha sex med din man i icke reproduktiva syften för då dödar man ju spermierna.
  • Sarasv
    Tealhawk skrev 2012-11-19 23:01:08 följande:
    Jag är stött över att du är så vriden att du får för dig att posta ett extremt okänsligt och korkat inlägg i en tråd där TS redan bestämt sig för att göra abort pga hennes livssituation och du fokuserar på ett foster. Det är ingen baby så du har inget att tycka synd om. Varför tycker du synd om det ens? Är det bättre att det föds av en mamma som inte vill ha en. Sug på den ett tag innan du svarar mig.

Det är btw runt vecka 24 som fostret börjar uppfatta ljud från utsidan enligt ett antal olika landstings hemsidors information, vilken jag hellre tror på än gravid.se. Nerverna i hjärnan är inte kopplade förrän dess heller för att kunna sortera intrycken för att kunna utröna om det är mammans röst eller magens bullrande som hörs. Så nej, jag skulle inte vilja påstå att ett foster på 18 veckor hör speciellt viktiga grejer.
    Jag får väl tycka synd om vem jag vill eller? Ska du bestämma vem jag ska tycka synd om? Jag tycker synd om babyn eftersom den lever och kommer att dö trots att själen inuti vill leva och vill komma till världen. Tealhawk, tur att din mamma inte resonerade som du, då skulle du inte vara här just nu. 
    Om babyns mamma inte vill ha den så kan hon adoptera bort den så att barnet kan få växa i en kärleksfull familj. Den är mycket vanlig praktik till ex. i USA och andra länder, där tonårsmammor adopterar bort barnen. 
    Ja, jag tycker att det är bättre att babyn kommer till livet även om inte den biologiska mamman vill ha den. 

"Sug på den ett tag innan du svarar mig. " Var inte så otrevlig. jag väljer inte sådana repliker till dig personligen. jag bara säger vad jag tycker om babyn oavsett vad forskning säger. Man får väl säga vad man tycker eller varför har man fria forum? Eller förväntar du dig Tealhawk att alla ska tycka som du? Man är olika och man få säga vad man tycker. 

Svar på tråden I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.