• Anonym (livrädd)

I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.

Ni får ursäkta om rubriken är konstig men har sån panik och ångest just nu.. 

Jag och min sambo har vart tillsammans 2 år nu, jag är 19 och han 21.

Jag fick nyligen reda på att jag är gravid och är redan i v.18 så mitt liv förändrades väldigt plötsligt. I söndags förklarade jag för honom att det är för sent för att göra en abort och han slutade direkt prata med mig och ville inte att jag skulle röra honom. 

Idag sa jag till honom att det går att ansöka om abort tills v.22 och då blev han glad och började prata med mig som vanligt och låtsades som ingenting. Han antar alltså att jag kommer ansöka. Men jag vet faktiskt inte vad jag vill. Vi har inte de bästa förutsättningar för barn då han vart av med jobbet och just nu får vi hjälp av soc. 

Jag ska på arbetsintervju nu i veckan och såg verkligen fram emot att kanske få möjlighet till att arbeta, men väljer jag att behålla så kommer jag vara tvungen att fortsätta få försörjningsstöd. 

Jag vet att om jag säger åt honom att jag vill ha barnet så kommer han lämna mig och jag vet inte om jag kommer klara detta ensam heller. Ni behöver inte komma med några "lämna idioten" för jag kommer nog lämna honom hur som helst, han är inte den personen jag trodde han var.. 

Är det någon som kan ge lite stöd eller råd över hur jag ska göra? 

• Svar på tråden I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.
  • Sarasv
    Tealhawk skrev 2012-11-19 23:09:32 följande:
    Nej, det är ett foster, en MÖJLIGHET till liv, men inget liv. Ska du behandla alla möjligheter till liv får du ju sätta dig och gråta varje gång du har mens och absolut inte ha sex med din man i icke reproduktiva syften för då dödar man ju spermierna.
    själen kommer in i kroppen vid befruktningen. spermierna i sig är inte en kropp med själ inte heller ett ägg. men en embryo är det.  

• Maria 79

Jag har 2 bekanta som fött barn i v 23... Dom barnen lever och mår fint idag.
    Det är sån hårfin gräns på bara ett par dagar när abort är tillåtet och när man sätter in alla resurser för att rädda en baby som föds extremt prematurt..
    Vet en som fick ett missfall i v 22.. Kallades så fast fostret levde och andades för egen maskin i en timme innan den dog. Inga åtgärder sattes in som det skulle gjorts om det hänt ett par dagar senare...

• Anonym

jo det är ett LIV som ni skiter fullständigt i!!

• Anonym
    Tealhawk skrev 2012-11-19 23:01:08 följande:
    Det är btw runt vecka 24 som fostret börjar uppfatta ljud från utsidan enligt ett antal olika landstings hemsidors information, vilken jag hellre tror på än gravid.se. Nerverna i hjärnan är inte kopplade förrän dess heller för att kunna sortera intrycken för att kunna utröna om det är mammans röst eller magens bullrande som hörs. Så nej, jag skulle inte vilja påstå att ett foster på 18 veckor hör speciellt viktiga grejer.
    Undrar bara vad du läser för sidor. Vid en snabb googling läser jag från v 16-17 iaf, på samtliga sidor.
  • Lufsan
    Anonym (livrädd) skrev 2012-11-13 12:50:51 följande:
    Ni får ursäkta om rubriken är konstig men har sån panik och ångest just nu.. 

Jag och min sambo har vart tillsammans 2 år nu, jag är 19 och han 21.

Jag fick nyligen reda på att jag är gravid och är redan i v.18 så mitt liv förändrades väldigt plötsligt. I söndags förklarade jag för honom att det är för sent för att göra en abort och han slutade direkt prata med mig och ville inte att jag skulle röra honom. 

Idag sa jag till honom att det går att ansöka om abort tills v.22 och då blev han glad och började prata med mig som vanligt och låtsades som ingenting. Han antar alltså att jag kommer ansöka. Men jag vet faktiskt inte vad jag vill. Vi har inte de bästa förutsättningar för barn då han vart av med jobbet och just nu får vi hjälp av soc. 

Jag ska på arbetsintervju nu i veckan och såg verkligen fram emot att kanske få möjlighet till att arbeta, men väljer jag att behålla så kommer jag vara tvungen att fortsätta få försörjningsstöd. 

Jag vet att om jag säger åt honom att jag vill ha barnet så kommer han lämna mig och jag vet inte om jag kommer klara detta ensam heller. Ni behöver inte komma med några "lämna idioten" för jag kommer nog lämna honom hur som helst, han är inte den personen jag trodde han var.. 

Är det någon som kan ge lite stöd eller råd över hur jag ska göra? 
    Varför skulle du inte kunna jobba för att du är gravid? Jag började på mitt nya jobb i vecka 19. 

Han är ju uppenbarligen inte redo för barn. Men han måste kunna prata om det med dig. Ni kanske kan få hjälp av soc eller liknande med samtal tillsammans?
    En dag i sänder.
  • Tealhawk
    Sarasv skrev 2012-11-19 23:13:27 följande:
    Jag får väl tycka synd om vem jag vill eller? Ska du bestämma vem jag ska tycka synd om? Jag tycker synd om babyn eftersom den lever och kommer att dö trots att själen inuti vill leva och vill komma till världen. Tealhawk, tur att din mamma inte resonerade som du, då skulle du inte vara här just nu. 
    Om babyns mamma inte vill ha den så kan hon adoptera bort den så att barnet kan få växa i en kärleksfull familj. Den är mycket vanlig praktik till ex. i USA och andra länder, där tonårsmammor adopterar bort barnen. 
    Ja, jag tycker att det är bättre att babyn kommer till livet även om inte den biologiska mamman vill ha den. 

"Sug på den ett tag innan du svarar mig. " Var inte så otrevlig. jag väljer inte sådana repliker till dig personligen. jag bara säger vad jag tycker om babyn oavsett vad forskning säger. Man får väl säga vad man tycker eller varför har man fria forum? Eller förväntar du dig Tealhawk att alla ska tycka som du? Man är olika och man få säga vad man tycker. 
    Att ha en åsikt om adoption utan att veta det minsta lilla om det är enligt mig patetiskt och aningen upprörande. Jag är adopterad och hade jag kunnat välja hade jag utan att tveka valt att min biologiska mamma och alla andra ofrivilliga mammor över kunnat välja abort framför adoption. För det har aldrig handlat om en individ, utan om människors rätt till bestämmande över sina egna liv.
    These are not the droids you're looking for
  • Sarasv
    Tealhawk skrev 2012-11-19 23:01:08 följande:
    Det är btw runt vecka 24 som fostret börjar uppfatta ljud från utsidan 
    länkar tack 
  • Anonym

Han har panik nu... Men det kommer att ordna sig!

Ni behöver prata med någon bra kurator.

Har själv varit i exakt samma situation. Min kille hatade mig, försökte tvinga migtill abort och sedan ville han att jag skulle adoptera bort barnet.

Vi separerade i åttonde månaden och han träffade bara sin dotter sporadiskt de tre första åren.

Nu är vår dotter 14 år och sin pappas allt och ögonsten. De har en bra relation.

Jag har en ny man som jag fått en son med.

Det kommer att gå bra för dig också TS

Styrkekramar 

• Anonym
    Tealhawk skrev 2012-11-19 23:25:00 följande:
    Att ha en åsikt om adoption utan att veta det minsta lilla om det är enligt mig patetiskt och aningen upprörande. Jag är adopterad och hade jag kunnat välja hade jag utan att tveka valt att min biologiska mamma och alla andra ofrivilliga mammor över kunnat välja abort framför adoption. För det har aldrig handlat om en individ, utan om människors rätt till bestämmande över sina egna liv.
    Du har din upplevelse och åsikt men det innebär inte att du kan kräva att andra ska anamma det. Än så länge får man tycka och tänka vad man vill, med eller utan egen erfarenhet om adoption. Är lite skrämmande att man kan önska liver ur sig själv och andra när det faktiskt finns alternativ till aborter, speciellt när man upptäckt en graviditet så sent.
  • Tealhawk
    Sarasv skrev 2012-11-19 23:26:48 följande:
    länkar tack 

"Ett foster börjar reagera på utifrån kommande ljud ungefär vid 24:e graviditetsveckan. Hörseln utvecklas inte jämnt över frekvenserna. De låga frekvenserna (0,25-0,5 Hz) uppfattas först och därefter breddas hörselregistret. Fram till v 37 har man noterat att det, för samtliga frekvenser, krävs successivt minskad intensitet av ljudstimuli för att åstadkomma en respons hos fostret [3].

Risk för hörselskada finns först efter att öronsnäckan är fullt utvecklad, omkring v 24."

www.lio.se/verksamheter/hmc/arbets--och-miljomedicin/nyhetsarkiv/buller-och-graviditet/ 

These are not the droids you're looking for
Svar på tråden I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.