• myone

"flythjälp"

Vad använder ni till era barn på ex badhus, eller vid bad i havet? Armpuffar, simdyna, badring?

Mitt barn är 21mån och kommer med andra ord INTE att lämnas ensam, men funderar på att skaffa något som hjälper till att hålla honom över vattnet.

Vad skulle ni rekommendera? 

• Svar på tråden "flythjälp"
  • Chridhe

Till dottern hade vi en såndär flytbaddräkt. Funkade finfint! Men sonen hade av någon anledning högre tyngdpunkt (kortare ben?) så han blev inte alls lika stadig utan höll på att slå runt. Så han fick ha armkuddar. Det hade dottern också från 4-årsåldern ungefär. Jag röstar på armkuddar. Helst Cherekringar, för då kan barnet vända sig bättre i vattnet

• Regnig måndag
    Pudel skrev 2012-11-06 21:47:08 följande:
    Ärligt talat... jag har jobbat i många år som simfröken. Det bästa tycker jag är att barn -inte- använder flythjälp utan istället lär sig att flyta i vattnet. Det är inte samma sak som att inte ha koll på barnet (det måste man ha i vatten, 200 %. Även med flythjälp måste du som förälder hela tiden ha ögonen på barnet. Vara nära barnet och hela tiden finns i vattnet. 

Flythjälp för mig är falsk säkerhet, inte ens en barnflytväst är säker nog. Nej, lär barnet att flyta istället. 
    Jag håller med dig helt och hållet!

Däremot har jag faktiskt använt armpuffar på barnen, inte för att de ska flyta utan som en färgmarkering.
    Är det mycket barn i bassängen så ser hälften ungefär likadana ut och jag som ofta var ensam med alla ville ha stenkoll. Enklaste sättet är att ha något väldigt avvikande färglatt för att blixtsnabbt kunna urskilja de egna från alla andra och på det sättet är armpuffar bra.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Höghus

Pudel: Även jag undrar hur man lär en 1,5-2 åring att flyta? Och även att simma upp till ytan när de hoppar i där det är 1.60 djupt? Alla människor fattar väl att man alltid håller ögonen på barnet och håller sig intill men det fina med flytetyg är ju att det ger barnet friheten att hoppa plaska, dyka och simma utan att man behöver oroa sig för att ungen inte ploppar upp till ytan på några sek.

• Regnig måndag
    Höghus skrev 2012-11-06 22:18:40 följande:
    Pudel: Även jag undrar hur man lär en 1,5-2 åring att flyta? Och även att simma upp till ytan när de hoppar i där det är 1.60 djupt? Alla människor fattar väl att man alltid håller ögonen på barnet och håller sig intill men det fina med flytetyg är ju att det ger barnet friheten att hoppa plaska, dyka och simma utan att man behöver oroa sig för att ungen inte ploppar upp till ytan på några sek.
    Men det är ju rent idioti att säga att ett sånt litet barn ska ha frihet!
    Speciellt med tanke på vad man faktiskt riskerar.

• Höghus

Regnig måndag: jag vet inte om du läste mitt inlägg innan du skrev men om det är ren idioti att låta sitt barn röra sig fritt med puffar på armarna när man är max en meter ifrån och inte viker med blicken så visst, då är jag en ren idiot. Och jag tycker inte jag riskerat något alls. Konsekvensen av att jag inte begränsat mina barn i onödan är trygga barn som tagit både simborgarmärken och livräddningsmärken vid 6 års ålder.

• mrsStatham
    Höghus skrev 2012-11-06 22:18:40 följande:
    Jag har lite opponeringar mot ditt tänk här.
    Varför ska en tvååring leka i ett vattendjup på 1,60m? Varför ska ens en 10åring vara på ett sånt djup om man inte kan flyta av sig själv?
    Lär man sig att vara i vatten utan flythjälp från allra första början får barnet friheten att i tidig ålder klara sig själv i vattnet. Armpuffar ger en inte alls så mycket frihet, prova själv hur bra du simmar med ett par.
    Bara två saker är oändliga
  • Höghus

mrsStatham: Opponera allt du vill men vi reser mycket utomlands och badar mycket hemma på sommaren. Och mina barn har verkligen älskat att hoppa/dyka/göra kanonkula från poolkanten eller bryggan och simma till trappan och sen göra samma sak igen och igen. Någon som är omöjligt att göra i en grund bebispool. De har "simmat" (tagit sig fram i vattnet, en 2-3-åring är inte mogen nog att synkronisera arm och benrörelser a la groda, glasstrut, pinne) jättebra. Jag skulle för övrigt aldrig i livet låta ett litet barn vara i vattnet utan flythjälp även om hen lärt sig flyta. Först när barnet kunnat simma ordentligt får mina vara utan puffar.

• mrsStatham
    Höghus skrev 2012-11-07 11:17:40 följande:
    mrsStatham: Opponera allt du vill men vi reser mycket utomlands och badar mycket hemma på sommaren. Och mina barn har verkligen älskat att hoppa/dyka/göra kanonkula från poolkanten eller bryggan och simma till trappan och sen göra samma sak igen och igen. Någon som är omöjligt att göra i en grund bebispool. De har "simmat" (tagit sig fram i vattnet, en 2-3-åring är inte mogen nog att synkronisera arm och benrörelser a la groda, glasstrut, pinne) jättebra. Jag skulle för övrigt aldrig i livet låta ett litet barn vara i vattnet utan flythjälp även om hen lärt sig flyta. Först när barnet kunnat simma ordentligt får mina vara utan puffar.
    Vem älskar inte att hoppa från poolkanten? Jag säger inte att man ska vara i en bebispool om man inte kan flyta. Det jag inte begriper är varför man ska vara på 1.60m djupt vatten. Hoppa, dyka och speciellt kanonkulan går alldeles utmärkt att göra när vattnet är 1.10m djupt. 
    Och en fråga, hur lär sig barnet att simma ordentligt med puffar? När puffarna hela tiden gör barnet en björntjänst. Det låter lika lätt som att lära sig cykla ordentligt på en trehjuling.
    Bara två saker är oändliga
  • Höghus

mrsStatham: 1.60 var inte bokstavligt utan mer "på det djupa där barnet inte bottnar". Det kan vara 1.20, 1.30 osv. Är det för grunt riskerar barnet dock att skada sig. Syftet för mig när mina barn varit 2-3 år har inte varit att lära dem simma utan att de ska var vän med vattnet, inte vara rädda, ta sig dit de vill och kunna röra sig fritt men ändå med huvudet ovanför ytan. För oss har armpuffar möjliggjort det. Lära sig simma har mina barn gjort på simskolan vid 4-5 år. Där används någon slags ryggplatta i början. Men en sådan hade inte funkat när syftet mer är bus än simträning.

• Regnig måndag
    Höghus skrev 2012-11-06 22:44:00 följande:
    Regnig måndag: jag vet inte om du läste mitt inlägg innan du skrev men om det är ren idioti att låta sitt barn röra sig fritt med puffar på armarna när man är max en meter ifrån och inte viker med blicken så visst, då är jag en ren idiot. Och jag tycker inte jag riskerat något alls. Konsekvensen av att jag inte begränsat mina barn i onödan är trygga barn som tagit både simborgarmärken och livräddningsmärken vid 6 års ålder.
    Ja, självklart gjorde jag det men jag förstår att du inte vill ta till dig av det jag skriver och därför måste vara så spydig som du är.
    Nästa gång kan du bemöda dig med att läsa och bemöta det jag skriver. Jag argumenterade mot ditt argument att små barn ska ha frihet i bassängen. Det är ren idioti att anse att små, icke-simkunniga barn  ska ha frihet i en uppenbar riskfull miljö.
    Men jag kan kalla det lättja istället om det känns bättre för dig.
Svar på tråden "flythjälp"