• myone

"flythjälp"

Vad använder ni till era barn på ex badhus, eller vid bad i havet? Armpuffar, simdyna, badring?

Mitt barn är 21mån och kommer med andra ord INTE att lämnas ensam, men funderar på att skaffa något som hjälper till att hålla honom över vattnet.

Vad skulle ni rekommendera? 

• Svar på tråden "flythjälp"
  • En till mamma

köpte armpuffar till Lillan när hon var 21 månader, då hon blev för tuff i vattnet. Kastade sig ut utan att vi var beredda och sprang bara rätt ut. Med arm puffarna gör inte detta något det räcker att man är med och finns där.

• myone

Hmm okej. Nej, den med "puffar" och dyna ser klumpig ut. 

De där "ringarna" verkar ju bra, men tycker de ser så stora ut

Flytdräkterna är än så länge för stora, men det kanske kan vara något längre fram. 

Fler åsikter?

• myskatt

Cherekringarna hade dottern från hon var ett år, de röda minsta, tills i sommars när hon blev 6,5. Tycker de är perfekta!

• Elin 834

Vi har en flytdräkt som man blåser upp på magen och ryggen, vilket gör att barnen får rätt flytläge för att senare kunna lära sig simma. Ju duktigare barnet blir ju mindre luft behövs i dräkten. Armpuffar är ok men barnet får helt fel flytläge. Simdyna som man knyter ihop med ett skosnöre rekomenderas av barnen simlärare.

• Höghus

Keylie: en sån funkar ju för bebisar men inte för en nästan tvååring som hoppar från kanten och "simmar" omkring.

• pigglet

Vi har en typ av armpuffar som går att köpa på badhusen här. Den är i någon typ av "frigolit" - eller nej verkligen inte frigolit men något liknane fast mjukare liksom. Minsta storleken är röda, nästa blå, och den största gula.

Barnen flyter som korkar, när de väl lärt sig att hålla huvudet uppåt liksom. Tar någon minut. Puffarna kan inte heller gå hål på. Enda nackdelen är att de är lite stora och otympliga att packa med, om man jämför med sådana uppblåsbara.   

• myone
    pigglet skrev 2012-11-06 21:23:52 följande:
    Vi har en typ av armpuffar som går att köpa på badhusen här. Den är i någon typ av "frigolit" - eller nej verkligen inte frigolit men något liknane fast mjukare liksom. Minsta storleken är röda, nästa blå, och den största gula.

Barnen flyter som korkar, när de väl lärt sig att hålla huvudet uppåt liksom. Tar någon minut. Puffarna kan inte heller gå hål på. Enda nackdelen är att de är lite stora och otympliga att packa med, om man jämför med sådana uppblåsbara.   
    Menar du Cherekringar? (finns länkar här över) Som flera andra har skrivit om?
  • Pudel

Ärligt talat... jag har jobbat i många år som simfröken. Det bästa tycker jag är att barn -inte- använder flythjälp utan istället lär sig att flyta i vattnet. Det är inte samma sak som att inte ha koll på barnet (det måste man ha i vatten, 200 %. Även med flythjälp måste du som förälder hela tiden ha ögonen på barnet. Vara nära barnet och hela tiden finns i vattnet. 

Flythjälp för mig är falsk säkerhet, inte ens en barnflytväst är säker nog. Nej, lär barnet att flyta istället. 

• myone
    Pudel skrev 2012-11-06 21:47:08 följande:
    Ärligt talat... jag har jobbat i många år som simfröken. Det bästa tycker jag är att barn -inte- använder flythjälp utan istället lär sig att flyta i vattnet. Det är inte samma sak som att inte ha koll på barnet (det måste man ha i vatten, 200 %. Även med flythjälp måste du som förälder hela tiden ha ögonen på barnet. Vara nära barnet och hela tiden finns i vattnet. 

Flythjälp för mig är falsk säkerhet, inte ens en barnflytväst är säker nog. Nej, lär barnet att flyta istället. 
    Då skulle jag vilja veta hur man lär ett barn i den åldern att flyta själv.

Svar på tråden "flythjälp"