• myone

"flythjälp"

Vad använder ni till era barn på ex badhus, eller vid bad i havet? Armpuffar, simdyna, badring?

Mitt barn är 21mån och kommer med andra ord INTE att lämnas ensam, men funderar på att skaffa något som hjälper till att hålla honom över vattnet.

Vad skulle ni rekommendera? 

• Svar på tråden "flythjälp"
  • Regnig måndag
    mrsStatham skrev 2012-11-07 09:54:08 följande:
    Jag har lite opponeringar mot ditt tänk här.
    Varför ska en tvååring leka i ett vattendjup på 1,60m? Varför ska ens en 10åring vara på ett sånt djup om man inte kan flyta av sig själv?
    Lär man sig att vara i vatten utan flythjälp från allra första början får barnet friheten att i tidig ålder klara sig själv i vattnet. Armpuffar ger en inte alls så mycket frihet, prova själv hur bra du simmar med ett par.
    +1
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • hellokill3r
    Höghus skrev 2012-11-06 22:18:40 följande:
    Pudel: Även jag undrar hur man lär en 1,5-2 åring att flyta? Och även att simma upp till ytan när de hoppar i där det är 1.60 djupt? Alla människor fattar väl att man alltid håller ögonen på barnet och håller sig intill men det fina med flytetyg är ju att det ger barnet friheten att hoppa plaska, dyka och simma utan att man behöver oroa sig för att ungen inte ploppar upp till ytan på några sek.

På minisim tex kan man lära sina barn det.
  • Höghus

Regnig måndag: På vilket sätt är det lättja menar du? (med tanke på att jag skrev att man måste hålla sig precis intill och aldrig vika med blicken). Jag vidhåller att du inte läst vad jag skrivit alternativt har någon diagnos (dyslexi?) som gör att du inte förmår skilja på röra sig fritt

• mrsStatham
    Höghus skrev 2012-11-07 15:31:30 följande:
    Regnig måndag: På vilket sätt är det lättja menar du? (med tanke på att jag skrev att man måste hålla sig precis intill och aldrig vika med blicken). Jag vidhåller att du inte läst vad jag skrivit alternativt har någon diagnos (dyslexi?) som gör att du inte förmår skilja på röra sig fritt
    Sorry att jag blandar mig i. Men det är lite skillnad på att röra sig fritt som man inte gör i en tvångströja och röra sig fritt som man inte gör i ett hem med en väldigt sträng förälder.

Kan man inte flyta och ta sig upp till vattenytan själv kanske man inte ska hoppa från poolkanten själv, eller plaska runt själv på ställen man inte bottnar på. Oavsett hur "fritt" man kan röra sig med armpuffar.
    Bara två saker är oändliga
  • Höghus

mrsStatham: tycker du. Och du är ju fri att göra med dina barn precis som du vill. Sätt på dem tvångströja, störthjälm och håll i dem dag som natt om du så önskar. Jag gör som jag vill med mina tre och vet att jag gjort rätt för oss. Armpuffar och sträng övervakning har gjort dem vän med vattnet. Tidig simskola har gjort dem sim- och livräddningskunniga tidigt. Så gör vi. Du och din hangaround kanske inte gillar det. Too bad. Själv hade jag som sagt aldrig släppt ett icke sim- och livräddningskunnigt barn utan flytetyg.

• mrsStatham
    Höghus skrev 2012-11-07 16:05:05 följande:
    mrsStatham: tycker du. Och du är ju fri att göra med dina barn precis som du vill. Sätt på dem tvångströja, störthjälm och håll i dem dag som natt om du så önskar. Jag gör som jag vill med mina tre och vet att jag gjort rätt för oss. Armpuffar och sträng övervakning har gjort dem vän med vattnet. Tidig simskola har gjort dem sim- och livräddningskunniga tidigt. Så gör vi. Du och din hangaround kanske inte gillar det. Too bad. Själv hade jag som sagt aldrig släppt ett icke sim- och livräddningskunnigt barn utan flytetyg.
    Min "hangaround"? 
    Det verkar ju iofs som om det är DU som har mest problem med den andra skolan om att lära barn bli vän med vattnet utan flythjälp.
    Vem är det förresten som sagt att man ska släppa ett barn i vattnet med flythjälp såsom utan? 
    Varför är du så obekväm med att använda sig själv som flythjälp till barnen? 
  • myone

Men HUR gör man för att få ett barn 1,5-2år att lära sig flyta själv då? 

Meningen med att åka och bada är att det ska vara en kul upplevelse för barnet. Att det ska få plaska och busa i vattnet (så som de flesta barn gör) Hur f*n gör man det utan "hjälpmedel" för ett sånt litet barn. 

• Höghus

mrsStatham: Jag är inte obekväm med att vara flythjälp. Men om det skulle innebära att jag skulle begränsa mitt barn oerhört. Hur gör man kanonkula om och om och om igen med mamma eller pappa fastklistrad runt midjan? Nej, som myone skriver ska barnet kunna busa och plaska och då är det bra med puffar. Jag är aldrig längre än 50 cm-1m bort. Då har jag kontroll utan att hämma barnet.

• Höghus

Och det här att barnet ska använda "sig själv" som flythjälp vid 1-2-3 år. Jättebra men inget jag skulle förlita mig på. Något kan hända och plötsligt ligger ungen på botten.

• Elin 834

Det ena utesluter ju inte det andra. Vi har flythjälpmedel på barnen som inte kan simma när det är djupt och utan när de bottnar. 4,5 åringen som simmar 50 m väljer själv och brukar vilja ha simdyna på äventyrsbadet där det är strömt. Jag åker ofta till äventyrsbadet med mina tre som är 2,4 och 6 största och minsta kan inte simma. Jag är också simlärare och är väldigt noga med att det ska vara kul och barnen ska känna sig trygga i vattnet.

• mrsStatham
    Höghus skrev 2012-11-07 18:47:24 följande:
    Och det här att barnet ska använda "sig själv" som flythjälp vid 1-2-3 år. Jättebra men inget jag skulle förlita mig på. Något kan hända och plötsligt ligger ungen på botten.
    Det är just därför DU ska vara flythjälp till ungen. Men om du tycker att du inte är tillförlitlig nog så förstår jag att du vill använda uppblåstbara otympliga saker. 
Svar på tråden "flythjälp"