"flythjälp"
Vi har använt simpuffar i pool, i havet osv. Tillsammans med förälders vakande ögon har det funkat jättebra. Barnen flyter som korkar med armpuffar men de kan ändå röra sig fritt i vattnet.
Vi har använt simpuffar i pool, i havet osv. Tillsammans med förälders vakande ögon har det funkat jättebra. Barnen flyter som korkar med armpuffar men de kan ändå röra sig fritt i vattnet.
En sån där flytbaddräkt verkar ju bra. Kanske lite överkurs om man skall ha den på semestern när barnen växlar mellan att bada och leka i sanden/på lekplats vid poolen. Inte jätteskönt att springa runt i i värmen. Den där grejen med både dyna och ringar skulle jag inte använda. Den ser ut att begränsa barnets rörelsefrihet ordentligt. Vi har som sagt använt vanliga armpuffar och det har varit jättebra trots badtokiga barn som gärna hoppar i på det djupa.
Keylie: en sån funkar ju för bebisar men inte för en nästan tvååring som hoppar från kanten och "simmar" omkring.
Pudel: Även jag undrar hur man lär en 1,5-2 åring att flyta? Och även att simma upp till ytan när de hoppar i där det är 1.60 djupt? Alla människor fattar väl att man alltid håller ögonen på barnet och håller sig intill men det fina med flytetyg är ju att det ger barnet friheten att hoppa plaska, dyka och simma utan att man behöver oroa sig för att ungen inte ploppar upp till ytan på några sek.
Regnig måndag: jag vet inte om du läste mitt inlägg innan du skrev men om det är ren idioti att låta sitt barn röra sig fritt med puffar på armarna när man är max en meter ifrån och inte viker med blicken så visst, då är jag en ren idiot. Och jag tycker inte jag riskerat något alls. Konsekvensen av att jag inte begränsat mina barn i onödan är trygga barn som tagit både simborgarmärken och livräddningsmärken vid 6 års ålder.
mrsStatham: Opponera allt du vill men vi reser mycket utomlands och badar mycket hemma på sommaren. Och mina barn har verkligen älskat att hoppa/dyka/göra kanonkula från poolkanten eller bryggan och simma till trappan och sen göra samma sak igen och igen. Någon som är omöjligt att göra i en grund bebispool. De har "simmat" (tagit sig fram i vattnet, en 2-3-åring är inte mogen nog att synkronisera arm och benrörelser a la groda, glasstrut, pinne) jättebra. Jag skulle för övrigt aldrig i livet låta ett litet barn vara i vattnet utan flythjälp även om hen lärt sig flyta. Först när barnet kunnat simma ordentligt får mina vara utan puffar.
mrsStatham: 1.60 var inte bokstavligt utan mer "på det djupa där barnet inte bottnar". Det kan vara 1.20, 1.30 osv. Är det för grunt riskerar barnet dock att skada sig. Syftet för mig när mina barn varit 2-3 år har inte varit att lära dem simma utan att de ska var vän med vattnet, inte vara rädda, ta sig dit de vill och kunna röra sig fritt men ändå med huvudet ovanför ytan. För oss har armpuffar möjliggjort det. Lära sig simma har mina barn gjort på simskolan vid 4-5 år. Där används någon slags ryggplatta i början. Men en sådan hade inte funkat när syftet mer är bus än simträning.
Regnig måndag: På vilket sätt är det lättja menar du? (med tanke på att jag skrev att man måste hålla sig precis intill och aldrig vika med blicken). Jag vidhåller att du inte läst vad jag skrivit alternativt har någon diagnos (dyslexi?) som gör att du inte förmår skilja på röra sig fritt
mrsStatham: tycker du. Och du är ju fri att göra med dina barn precis som du vill. Sätt på dem tvångströja, störthjälm och håll i dem dag som natt om du så önskar. Jag gör som jag vill med mina tre och vet att jag gjort rätt för oss. Armpuffar och sträng övervakning har gjort dem vän med vattnet. Tidig simskola har gjort dem sim- och livräddningskunniga tidigt. Så gör vi. Du och din hangaround kanske inte gillar det. Too bad. Själv hade jag som sagt aldrig släppt ett icke sim- och livräddningskunnigt barn utan flytetyg.
mrsStatham: Jag är inte obekväm med att vara flythjälp. Men om det skulle innebära att jag skulle begränsa mitt barn oerhört. Hur gör man kanonkula om och om och om igen med mamma eller pappa fastklistrad runt midjan? Nej, som myone skriver ska barnet kunna busa och plaska och då är det bra med puffar. Jag är aldrig längre än 50 cm-1m bort. Då har jag kontroll utan att hämma barnet.
Och det här att barnet ska använda "sig själv" som flythjälp vid 1-2-3 år. Jättebra men inget jag skulle förlita mig på. Något kan hända och plötsligt ligger ungen på botten.