• myone

"flythjälp"

Vad använder ni till era barn på ex badhus, eller vid bad i havet? Armpuffar, simdyna, badring?

Mitt barn är 21mån och kommer med andra ord INTE att lämnas ensam, men funderar på att skaffa något som hjälper till att hålla honom över vattnet.

Vad skulle ni rekommendera? 

• Svar på tråden "flythjälp"
  • mrsStatham

Jag har inte använt någonting alls. Då gäller det ju att hela tiden hålla i barnet iofs, men det är ett jäkligt effektivt sätt att lära sig simma ordentligt på.
    Hela släkten har varit simkunniga innan vi lärde oss gå. 

Bara två saker är oändliga
  • pippilirum

Menar du på allvar att de flesta insmälter kunde simma när de var runt året? Alltså simma helt utan hjälp? Låter otroligt...

TS: vi använder simmpuffar. Jag tänker att det är bra att vänja honom vid det för han kommer troligtvis ha det ett tag innan han kan simma.

• mrsStatham
    pippilirum skrev 2012-11-04 11:04:05 följande:
    Menar du på allvar att de flesta insmälter kunde simma när de var runt året? Alltså simma helt utan hjälp? Låter otroligt...

TS: vi använder simmpuffar. Jag tänker att det är bra att vänja honom vid det för han kommer troligtvis ha det ett tag innan han kan simma.
    Inte simma som Phelps såklart, men alla kunde ta sig framåt i vattnet, utan hjälp.

• myone

Ta sig framåt och simma är ju lite skillnad på. 

Enda vatten han har erfarenhet av är hemma i duschen/badkaret. Har badat i en babypool under sommaren. Men nu börjar han bli så stor att vi kan ta med honom på "utflykter".  Eftersom  han inte har vanan med vatten så känns det bättre att ha någon "hjälp" 

• myone

Har hittat något som verkar vara armpuffar och simdyna i ett. Någon som har erfarenhet av detta?

• mrsStatham

Det beror ju på vad man räknar som simning.
    Ska man vara hård är det i princip ingen motionärssimmare som kan simma. De tar sig nätt och jämt framåt där de ligger och plaskar runt, runt i bassängen.
    Är man riktig hård räknas man inte som simkunnig om man inte vet hur man ska bete sig på isar, hur man agerar i en nödsituation, hur man gör hjärt och lungräddning, hur man använder hjälpredskap för att rädda någon etc.

Ett tips är annars att kolla efter "baddräkter" med inbyggda flytdynor i. Armpuffar skulle jag inte använda alls överhuvudtaget.

• myone

Som simkunnig innebär att kunna simma 200m (simborgarmärket)

MEN, det är en helt annan diskussion :) 

• mrsStatham
    myone skrev 2012-11-04 16:34:33 följande:
    Som simkunnig innebär att kunna simma 200m (simborgarmärket)

MEN, det är en helt annan diskussion :) 
    Nej det gör det inte, gå in på SLS och titta efter.
    Som sagt, det beror helt på hur hård man vill vara. 
Svar på tråden "flythjälp"