• Tom Araya

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Butterscotch skrev 2012-11-16 13:07:35 följande:

Det är där vi tycker olika, vad som räknas som boendekostnad.
    Eftersom det är fullt möjligt att äga en bostad utan lån,
    ränta är en låneavgift
    så är det inte självklart en boendekostnad
  • Tom Araya
    MaryArden skrev 2012-11-16 12:58:41 följande:
    Säg hellre i vilket led logiken brister. 
    MaryArden skrev 2012-11-16 11:38:00 följande:
    Det finns en starkare koppling mellan den totala räntekostnaden och tiden man bor i lägenheten än räntekostnaden och framtida vinst eller förlust.
    Visa på den "starkare kopplingen".
    Jag själv betar 0 kr i ränta.
    Även om jag haft lån som kostat mig 1000-3000 kr per månad, varav hälften i amortering och hälften i ränta, så har lägenheten stigit med ca 300% på 10 år.
     Värdet i förhållande till räntan är då samma som värdet av nyttjandet, inte försäljningspriset.
    Vilket är det första värdet du nämner?
    Då har ts sambo eller butterscotch halva värdet av bostan under sambotiden, vilket gör det rimligt att även betala halva räntan.
    Fördelningen av värdet (fastighetsvärde) mellan TS och TS sambo är 0 respektive 100%.
    Fördelningen av värdet (nyttjandevärde) mellan TS och TS sambo är 50 respektive 50%.

Jag ser direkt att TS sambo nyttjar mer av det totala värdet och därför är det logiskt att hon betalar mer.
  • Tom Araya
    Butterscotch skrev 2012-11-16 13:26:29 följande:

Nu känner jag att det blir lite rundgång. Vi har som sagt konstaterat att vi tycker olika, och har olika åsikter om alternativkostnader. Det är ok, det var bara ett konstaterande från min sida.
    Men du kan ju för skojs skull ange alternativkostnaderna för en som inte har lån.
  • Tom Araya
    Butterscotch skrev 2012-11-16 13:59:32 följande:

Den intäktsränta han/hon hade fått om han/hon valt att sätta in pengarna på banken istället för att betala lägenheten kontant.
    Hur kan du få intäktsränta till en kostnad?
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-16 14:19:51 följande:
    Tack vare sambons lån betalas en låg avgift till föreningen.
    Tack vare sambons lån har sambon egendom värd x antal hundra tusen/x antal miljoner OCH en ännu lägre avgift eftersom nu betalar sambon (TS) halva...
    jannej skrev 2012-11-16 14:22:10 följande:
    Inget lån , ingen borätt , hög hyra
    Det går utmärkt att köpa bostad utan lån, det finns inga som helst krav på det.
    TS har dessutom ingen borätt, det är hans sambo som har.

• Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-16 15:25:20 följande:
    För att köpa bostadsrätt måste man ha eller skaffa fram pengar, har man inga pengar lånar man,
    Ja och när man har köpt sin bostadsrätt så måste man även räkna att det man har köpt är en egendom med värde, inte bara ett billigt boende, därför är det logiskt att göra skillnad mellan en sambo utan del i ägandet och den som har hela ägandet.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-16 14:31:22 följande:
    Alla banker , alla mäklare , försäkringskassan,räknar in räntan i en boende kalkyl för vilken hyresnivå man får.
    OM fastighetsköpet finansieras med lån.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-16 16:26:28 följande:
    Än sen då , alla räknar ränta som boendekostnad. skulden som man amorterar ser man som investering som eventuellt kan ge avkastning
    Man kan inte ha ränta som boendekostnad om man inte har lån, är det så svårt att förstå?
  • Tom Araya
    Butterscotch skrev 2012-11-17 06:52:01 följande:

JAG får ingenting, alternativkostnad är ett vanligt ekonomiskt begrepp. Det är inget jag hittat på själv (fråga vilken ekonom som helst, eller googla).
    Tack för att du förtydligar...
    För TS sambo är räntan alternativkostnad. För TS är det värdet av den egendom TS inte har del av, men sambon har, som är TS alternativkostnad.
  • Tom Araya
    Butterscotch skrev 2012-11-17 07:39:40 följande:

Nej (alternativt får du förklara bättre hur du menar).
    Alternativkostnad - Wikipedia:

Alternativkostnad, en fiktiv kostnad som används vid benämningen av alternativa resursanvändningar. Kostnaden är den förlorade intäkten från det alternativet man inte valt att nyttja.

Ett standardexempel är när en person har en stor mängd pengar och två alternativ: Spara dem till en fast månadsränta eller betala av sina lån. Väljer man att spara till en fast månadsränta blir månadskostnaden på lånet den alternativa kostnaden. Väljer man att å andra sidan betala av sina lån så blir den förlorade ränteintäkten den alternativa kostnaden.

En annan definition är: Alternativkostnaden för att använda en resurs för ett visst ändamål är den nytta (det värde) som resursen skulle kunna ge i den bästa alternativa användningen.

Observera understruken rad.
    Alternativkostnaden för TS sambo är bankens ränta på det lån hon fått, det är vi väl överens om? Alternativkostnaden för TS i sammanhanget (som inte har lån eller del i ägandet) är värdet och värdeökningen på egendom TS inte har (som sambon har).
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?