• Tom Araya

Ska jag betala för hennes bostadslån?

brainpick skrev 2013-06-20 23:44:02 följande:
    Hur kan man lösa det rent praktiskt? Ska tjejen då bli delägare bara för att hon betalar de faktiska kostnaderna som är lika höga som en motsvarande hyresrätt?

Den som bara betalar räntan kan aldrig äga något, man måste skjuta till en insats också. Återigen. Du blir inte delägare i hyreshuset du bor i bara för att du betalar hyresvärdens räntor. Du kommer heller inte att dela några eventuella förluster eller vinster. Du bara betalar för att bo helt enkelt.

Antingen köper man själv eller så hyr man. Det finns inga mellanting i min värld. 
    Antingen delar man lån OCH ägande eller inget av dem.
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-06-28 14:53:00 följande:
    Ja man kan ju köpa en lägenhet ihop, men om bara en part har till insatsen blir det ju lite svårt. Det kan till och med bli dyrare i slutändan med en sådan lösning.
    VILL man bo ihop OCH dela ägandet (med tillhörande ekonomiska ansvar och för-/nackdelar) men den ena inte har de ekonomiska möjligheterna till banklån går det utmärkt att ekonomiskt göra upp sinsemellan genom att den ena betalar av till den andra genom att dela amorteringar och räntor.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-07-01 15:10:29 följande:
    Men om en part inte lägger insats så ska inte något ägande ingå heller. Det är helt ologiskt. Då ska självfallet den som inte äger inte heller betala några amorteringar heller, utan bara dela dom faktiska kostnaderna.

Men det är som sagt ingen lag. Det får varje par göra upp individuellt. Jag kommer bara med rättvisa förslag. 
    Insats är bankens krav, det finns inget som säger att samma måste gälla i en uppgörelse mellan två privatpersoner.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-07-01 15:19:43 följande:
    Man kan väl göra upp vad man vill. Själv hade jag aldrig gått med på att skänka bort halva min insats till min sambo. Antingen får hon köpa in sig för halva marknadsvärdet, eller så får hon dela de faktiska kostnaderna inklusive räntan.
    Man kan väl ha en avbetalningsuppgörelse på insatsen!?
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-07-01 15:46:29 följande:
    Det upplägget är svårt och orättvist. Har man köpt en lägenhet för miljoner ska alltså en part betala av hundratusentals kronor till den andra över lång tid?
    Svårt - inte särskilt.
    Orättvist - nej, det får du förklara i så fall
    brainpick skrev 2013-07-01 15:46:29 följande:
     Sedan tycker väl du att man inte ska dela på räntekostnaderna under tiden heller?
    Ska man dela ägandet delar man ränta och amortering på eventuella lån för detta.

• Tom Araya
    brainpick skrev 2013-07-01 15:59:16 följande:
    Om ett par köper en lägenhet för säg 6 miljoner (900 000 insats 15%) där bara en part har till insatsen blir det komplicerat i följande fall.

1: Lägenheten säljs för mindre än den köptes för. Säg 5 KKR. Vad ska varje part ha tillbaka?

2: Lägenheten säljs för mer än den köptes för. Säg 10 KKR. Vad ska varje part ha tillbaka?

Parten som lägger insatsen förlorar räntepengar på sin insats i alternativintäkter. Lånet sinsemellan parterna är orimligt stort och kan ta lång tid att amortera av.

Ett förtydligande: VEM har köpt lägenheten? Har den ena varken till insats eller varit med på banlånet är det bara den andra som köpt lägenheten och inte paret.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-07-01 16:22:48 följande:
    Jag menar ett upplägg där en part lägger hela insatsen medan den andra då ska vara skyldig den andra för insatsen.

Det ska stå KKKR btw. Dvs 5 respektive 10 miljoner kr. 
    Jag antar då att båda står på lånen.

Har bara den ena stått för insatsen ska han ju ha tillbaka den, resterande går till att betala tillbaka lånet och blir något över delar man det lika. Blir det minus får man dela den skulden lika.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-07-01 16:32:46 följande:
    Nej bara en part får stå på lånen eftersom den andra parten har för dålig ekonomi. Men den andra parten vill "köpa in sig".
    Då äger man procentuell del av lägenhetens värde utefter vad man betalat.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-07-01 16:36:33 följande:
    Men hur gör man det om värdet på bostaden ändras? Då måste du göra en individuell värdering vid varje amorteringstillfälle. 

I sådana fall skulle en part amortera till den andra parten med en väldigt långsam takt.

Och hur fördelar man då kostnaderna om du säger att man inte ska dela på räntan. Äger du mindre ska du betala mindre ränta anser väl du?
    Nej, procentuellt ägande är oberoende av värde. Äger du 20% så är det 20% eller 1/5 av värdet oavsett om det är 1000 eller 10 000.

Är syftet att man ska äga 50/50 så betalar man 50/50 av ränta och amortering.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-07-01 18:25:43 följande:
    Ja det förstår jag, men då kan det ju vara en fördel att äga mindre eftersom du behöver betala mindre av kostnaderna i form av ränta
    Ja och man får mindre av en eventuell värdeökning.
    brainpick skrev 2013-07-01 18:25:43 följande:
    Jo absolut, men alla amorterar inte. I sthlm är det vanligast att man bara betalar räntan. 
    Vilka lån amorterar man inte på?
    Det brukar väl bara vara möjligt att få amorteringsfritt en period i början!?

• Tom Araya
    brainpick skrev 2013-07-01 18:49:12 följande:
    Ja fast den som inte lägger insats kommer att ta en lägre risk för prisfall. Insatsen är det första som ryker om priset på lägenheten går ner. Den som lagt den kommer alltså att ta smällen först.
    Varför då? Insatsen är en del av köpesumman, ingen skillnad om det är lånade pengar eller hopsparade pengar.
    Nej man måste inte amortera.
    Amorteringsfritt för all framtid? Med vilken ränta då?
    Bankerna är inte så intresserade av amortering egentligen. Dom tjänar ju pengar på att låna ut. Varför då försöka få folk att amortera?
    Bankerna tjänar ju ännu mer om låntagare både betalar ränta OCH betalar tillbaka vad de lånat (amortera).
    Många tar ju nya lån när de betalt av det första, till renovering, utbyggnad eller större bostad, sommarhus, båt, bil mm.

• Tom Araya
    brainpick skrev 2013-07-01 19:23:57 följande:
    Vänta nu. Tänk till en gång till: Om du amorterar minskar ditt lån och på lånet tjänar banken pengar. Varför skulle banken vara intresserad av att folk gör sig av med lån? Amortering är knappast bra för banken. 
    Tänk till själv. Banken vill ha pengar. Om banken får in 100 000 i ränta eller tillbaka på utlånade pengar spelar ingen roll, för banken kan göra lika mycket för att tjäna nya pengar på dessa 100 000 i vilket fall som helst.

I rena ränteinkomster är det dock riktigt att banken tjänar mest på att folk för jämnan har lån men det har ju folk ändå, trots att de amorterar eftersom det dels är under lång tid för stora lån men också för att folk tenderar att ta nya lån när de betalt av de gamla.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-07-01 19:40:06 följande:
    Ja banken vill ha pengar i form av räntor på lån. Betalar man av lån har man tillslut inga lån kvar och banken tjänar inte längre pengar. Amortering vill nog bara banken ha av högt belånade hushåll med för stora lån, för att få säkerhet.

Ja det är nog olika det där beroende på vad det är för person som lånar, men minskar skulden minskar bankens möjligheter till ränteinkomster. Själv ser jag till att hela tiden minska min skuld, inte öka den. Sedan kan självfallet min  skuld öka om jag byter upp mig till en större lägenhet, men då har jag ju säkerhet i bostaden å andra sidan.
    Du missar ju helt att bankerna använder de pengar låntagarna betalar tillbaka till att tjäna nya pengar.
    Investeringar, placeringar, nya utlåningar e.t.c.
    Fick de aldrig tillbaka vad de lånat ut skulle de ha väldigt mycket mindre medel att låna ut.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-07-01 21:35:48 följande:
    Nja jag tror inte riktigt på det. Bankerna tjänar för bra på bolånen helt enkelt och kommer alltid att ha bra marginal. Den här lågränteperioden är guld för bankerna, då alla vet vad bankerna tjänar.
    Fast om du lånar ut 10 spänn och får tillbaka 10 spänn + 3 spänn i ränta per år är det bättre än bara den ena eller den andra summan.
    Bankerna ser ju till att ha tillräckligt mycket pengar utlånade ändå. Pengar in= pengar ut i nya lån.
    ...och som sagt, det är oerhört vanligt att folk aldrig är lånefria då de tar nya lån hela tiden.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-07-03 00:47:21 följande:

Fast det är ju inte riktigt så banksystemet fungerar. Banken har inte en begränsad mängd kapital, utan mängden kapital varierar. Bankerna tjänar mer på att öka utlåningen, inte att sänka den. Bolån är långa skulder med bostäder som säkerhet. Ej att jämföra med konsumtionslån....
    Exakt och därför är det bra för banken att på sikt få tillbaka de pengar de lånar ut för att kunna låna ut dem på nytt.
    Att kunder betalar tillbaka lån behöver inte minska utlåningen då nivån byggs på i en annan ände.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-07-03 01:00:44 följande:

att folk ska nolla sina bolån är en utopi. Det kommer knappast att hända. Framför allt inte i storstäderna. Bankerna är mer intresserade av att binda upp kunder med långa bolån.
    Klart många nollar sina bolån någon gång i livet men många börjar då belåna igen för att kunna köpa andra saker som båt, nytt kök, sommarstuga, bidrag till barnets första lya (då hyresrätter är svåra att få).

Så länge som mängden utlånade pengar med tillhörande ränteintäkter hålls så konstant hög som möjligt är det ingen nackdel att låntagarna även amorterar av lånen, snarare tvärt om - MER pengar tillbaka.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-07-03 07:31:09 följande:
    Hur får du ihop den matematiken? Mer pengar tillbaka i amortering är mindre intäkter för banken. Varför ville inte bankerna ha tillbaka pengarna innan finanskrisen, då man kunde låna 95% till bottenlånsvillkor? Det vore ju helt irrationellt i sådana fall.
    Nej, det krävs ju enormt mycket ränteinkomster för att uppväga bortfall för amorteringar.

Sedan ska du läsa följande mening igen och verkligen räkna efter:
    Tom Araya skrev 2013-07-03 01:08:10 följande:
    Så länge som mängden utlånade pengar med tillhörande ränteintäkter hålls så konstant hög som möjligt är det ingen nackdel att låntagarna även amorterar av lånen, snarare tvärt om - MER pengar tillbaka.

• Tom Araya
    brainpick skrev 2013-07-03 22:47:09 följande:
    1. Ett bolån tjänar banken på hela tiden, sålänge lånet existerar.

2. Amorteras lånet ner tjänar banken allt mindre

3. En bank har inte en viss summa pengar att låna ut, utan denna summa kan öka om nya bostadslån tecknas. Säkerheten ligger då i bostaden, som belånas. 

4. Bankerna har bra marginaler på bolån. Varför skulle då banken vilja låna ut mindre? 
    1. Ja, så länge som räntor överstiger 100% amortering + ränta över den tid lånet amorteras av, vilket det krävs stora lån över lång tid för.

2. Nej, inte nödvändigtvis då det uppvägs av nya utlåningar.

3 och 4. Läs svar på fråga 2.
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?