• Tom Araya

Ska jag betala för hennes bostadslån?

jannej skrev 2013-06-20 16:59:08 följande:
    Kalla det vad du vill med det är en utgift för att kunna bo i en borätt.
    Vid andrahandsuthyrning är det en del av hyran.
    Nej, det är ingen utgift för att kunna bo, det är en utgift för att låna pengar.
    Jag bor utmärkt utan att betala ränta.
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-06-20 17:08:42 följande:
    Att låna pengar är ingen välgörenhet, utan detta kostar pengar i form av räntekostnader. Dessa tillhör driften och bör delas på självklart.
    Lika självklart som att dela ägandet.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2013-06-20 17:12:31 följande:
    Om du räknar med att inflationen urholkar beloppet så finns nog den risken
    Fastighetsvärdet följer i regel inflationen.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-06-20 17:15:01 följande:
    Nej inte alltid marknadsmässigt eftersom vi inte har marknadshyror i Sverige. Däremot har vi bruksvärdeshyror, men det är något helt annat. Du får ta ut en hyra motsvarande 4% av marknadsvärdet enligt dom nya reglerna efter 1:a februari.
    Vilket marknadsvärde?
    Längre tid ja... det är klart att det tar tid att betala av miljoner. De flesta i sthlm har nog gett upp att ens försöka.
    Både låntagares och lånegivares syfte är att lån ska betalas tillbaka, i synnerhet för lånegivaren.
  • Tom Araya
    Ja precis och ändå tycker du att det är ok att dela på denna kostnad trots att ränta ingår i det priset. Du säger ju emot dig själv?
    Jag har hela tiden sagt att man delar lånekostnader om man också delar ägandet för det man köpt för de lånade pengarna. Jag är delägare i föreningen som äger fastigheterna jag bor i. Vad är det du inte fattar?

Om en hyresvärd tar ut 10 000 i hyra så kvittar det för mig om 0, 10, 20, 30% av dessa år till hyresvärdens räntor eller om de går till annat. Hyresvärden lär inte sänka hyran för att lånen är betalda.
    Hyran är alltså inte ett direkt betalande för av någon enskild utgift hos hyresvärden.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-06-20 17:22:16 följande:
    Vad din lägenhet är värd exakt nu idag. Om din lägenhet är värd 2 mille får du alltså ta ut ca 6700 plus din avgift och alla rörliga kostnader.

Nej långivarna tjänar på lån... Vissa banker säger på pappret att dom vill att kunderna amorterar men det är bara skitsnack. 
    Det är inte alls skitsnack att bankerna vill att man amorterar, då hade de ju kunnat låna till höger och vänster med betydligt lägre krav på betalningsförmåga. För att kompensera för bortfallet av amorteringar hade räntorna behövt höjas.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2013-06-20 17:26:23 följande:
    Han betalar inte av hennes lån, hon har en ränteutgift för lägenheten.som hon ALDRIG får tillbaka.
    Varför ska hennes kostnad vara större än hennes för att bo i samma lägenhet.
    Däremot står hon för amorteringen
    Hon har en utgift för ett lån. Möjligheten finns visst att få tillbaka pengarna vid försäljning.
    Den som definitivt INTE får tillbaka någonting är den som inte delar ägandet.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-06-20 17:37:07 följande:
    Men du har ju sagt att man ska dela på avgiften till föreningen eftersom den tillhör driftskostnaderna? I avgiften ingår räntekostnader på föreningens lån. Det borde du veta vid det här laget. Nu får du bestämma dig. Antingen delar man på kostnaderna eller inte, men ska man inte heller dela på denna kostnad så ska alltså personen som inte har lån bara dela på det vanliga: Bredband, el, hemförsäkring etc.

Hyresvärden har ofta bundna lån. Dessa går inte att påverka utan måste betalas. Precis som det brukar vara för BRF:er 
    Kan du räkna bort föreningens ränta från alla andra kostnader som ingår i BRF-avgiften? I så fall kan du låta din sambo som inte är delägare slippa just den delen, annars inte.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-06-20 17:39:54 följande:
    Det inte frågan om att betala någons lån... Det är en fråga om att ens kunna verka på ett normalt sätt i en stad. Lånet är ett verktyg för att slippa sova i någon buske. Det har alltså ett värde. Detta värde kostar pengar.
    Javisst och värdet går också att räkna i pengar, vilket utgör bostadsrättens värde.

Hyresvärdar tar ut ränta för annars går de med förlust. Jag skulle aldrig ta ut den av en sambo eftersom fastighetens värde kan bli en vinst som väger upp det (här är det i stort sett obligatoriskt) och jag vill ju inte sko mig på någon jag vill bo ihop med av kärlek.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-06-20 19:21:10 följande:
    Ja själklart ska man göra det. Jag har själv en vän som nyligen blivit tillsammans med en tjej och planerar att flytta ihop. Själv har han precis varit med om en ombildning från hyres till bostadsrätt och hans kostnader har ökat något efter det. När han hyrde betalade han ca 6000 och nu betalar han 6500.

Tjejen som ska flytta in hos honom ska självklart dela kostnaderna med honom. Hon betalar själv ca 8000 i månaden i andra hand, så för henne är det rena vinstaffären att flytta ihop. Ska hon då bara betala halva hans avgift som ligger på 3000 och betala 1500 kr? Självklart inte och hon är med på noterna. 
    Skitbra att kunna få hälften av lånekostnaderna betalda och när lägenheten säljs behålla pengarna själv....jag skulle inte kunna med det av en jag flyttat ihop med av de orsakerna.
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?