• Tom Araya

Ska jag betala för hennes bostadslån?

brainpick skrev 2013-06-20 09:48:18 följande:
    Överlag tycker jag att åtminstone kostnaden som en halv motsvarande hyresrätt inte är så mycket att bråka om, för att ingen av parterna ska kunna utnyttja situationen.
    Men det innebär ju att ägaren till viss del blir sponsrad på lånekostnaderna fast denne fortfarande äger 100% av värdet på det lånet betalat.

Vari ligger det rimliga i att båda delar lånekostnader men bara den ena får tillbaka pengar vid försäljning?
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-06-20 13:52:26 följande:
    Hur kan det vara en annan sak om du hyr? Förstår du inte skillnaden mellan en BR och en HR?
    Nu talar du mot dig själv, det ÄR skillnad på BR och HR och därför är det en annan sak om du hyr.
    När du köper en BR tar du på dig lånen själv dels privat men också ofta indirekt via BRF och så har man lån ihop med sina grannar. Men om du hyr betalar du ägarens lån på fastigheten. Om du inte tycker att man ska betala för räntekostnader hos en privatperson borde du inte tycka det är ok att betala räntor hos en hyresvärd heller.
    Som BR-ägare är du även delägare i föreningen som äger/förvaltar fastigheterna, för vilka lån du är med och betalar genom BRF-avgiften.

Men jag betalar inte räntor för hyresvärd, det är inte mina lån, alltså inte mina räntor.
    Att hyresvärd använder del av den hyra jag betalar till SINA lån är inte samma sak som att JAG betalar andras räntor. Dessa pengar blir ju ren vinst i hyresvärdens plånbok när lånet är betalt, inte hamnar de i min plånbok, som de hade gjort om det varit MINA räntor.
    Oftast är det billigare att ha lånen själv än att hyra samma boende. På så sätt kan alltså TS spara pengar på att hans sambo äger en bostadsrätt. Om ena parten bara ska betala för halva avgiften, plus hälften av övriga driftskostnader kan den denne utnyttja situationen och bo orimligt billigt på någon annans bekostnad.
    Ja, eftersom den andre har extrakostnader i form av lån. När de lånen är betalda så har denne istället en egendom värd förhoppningsvis minst det lånade beloppet, i många fall mycket mer.
    Vill man inte betala lånen själv så får man väl också släppa en del av ägandet som är kopplat till lånet...simple as that!

• Tom Araya
    brainpick skrev 2013-06-20 14:11:45 följande:
    Jag tror att du skulle ogilla att ha en sambo som tänker som dig, om det var du som var tvungen att äga en bostadsrätt för att ha någonstans att bo.

På dig låter det som att bostäder växer på träd och bostäder inte kostar några pengar alls. Nu är det självfallet inte så. Idag behöver man ofta låna miljonbelopp och detta KOSTAR PENGAR.

En 2:a i sthlms innerstad skulle kunna kosta säg 4 miljoner, men då har den en nästan obefintlig avgift.  Varför ska då ena parten bara betala halva avgiften om man nu nästan kan bortse från den? Jag förstår ärligt talat inte det.  
    Lån= lånekostnad
    Lån= pengar som investeras, pengarna blir till ett värdeägande alltså
    Varför ska jag betala kostnaden för något jag inte har?
  • Tom Araya

När man köpt något för lånade pengar har man möjlighet att få igen pengarna (även ränta) när man säljer, det har man inte om man hyr. Å andra sidan har en hyresvärd även det fulla underhållsansvaret.

• Tom Araya
    brainpick skrev 2013-06-20 14:59:01 följande:
    Att en sambo äger en bostadsrätt kan gynna både kostnadsmässigt och därför förstår jag inte varför den ena eller andra parten ska bli utnyttjad. Det enklaste är om båda äger bostadsrätten lika mycket och delar 50/50 på alla kostnader, men ibland är det inte möjligt och då måste man titta på dom faktiska kostnaderna som finns för driften av bostaden. Bland dessa kostnader ingår även räntan.
    Ränta är ingen driftkostnad på en bostad, det är en lånekostnad. Har du inga lån så har du inte den kostnaden.

Om en sambo inte har möjlighet att ta lån för att köpa in sig i ägandet till 50% så kan man reglera det genom att gradvis skriva över del av ägandet i förhållande till del i ränta och amortering på lånet.
    Hur kan du inte betala räntor om du hyr en vanlig hyresrätt? Enda skillnaden är att du knappt har någon insyn i din hyresvärds kostnader.
    Exakt och hyresvärden har också ett underhållsansvar i din lägenhet som en BRF inte har samt att hyresvärden behåller hela hyran som vinst när lånen är avbetalda.
    Vad hyresvärden gör för dina hyrespengar är alltså inte din sak, de kanske investeras i nya fastigheter.
    En viktig sak att komma ihåg är att en kostnad är inte lika med en vinst. Räntan är en förutsättning för att kunna bo i lägenheten. Betalar man inte räntan åker man ut och får bo på gatan.
    Nej, det är det inte alls. Du kan ha lån utan att äga en bostad eller äga något alls, likaså kan du äga bostad och annat utan lån.
    Men snälla nån om man lånat miljoner, hur tror du att man kan göra sig av med dom så lätt? Hur kan du utgå ifrån att det kommer att vara mer värt när det säljs? Det är absolut inte säkert att det är så. Tvärtom så kan man gå minus efter alla omkostnader vid en eventuell försäljning och då vill självklart inte den sambo som inte äger ta det ansvaret för att dela en förlust.
    Jag utgår från de förhållanden som gäller i flertalet storstäder med förorter men visst, det finns avkrokar i detta land där bostadsinvesteringar inte nödvändigtvis går med vinst men då brukar de också kosta 1/5-1/20 av vad motsvarande närmare en större stad gör.

Det är valfritt vad man tar del av. För mig är det självklart att lånekostnader hör ihop med lån och om lånet finansierat ägande så är det kopplat även till det. Inget ägande - inga lån - inga lånekostnader.
    Delägare delar allt, kostnader, ansvar, risker, vinster och förluster. Icke delägare delar inget av detta.

• Tom Araya
    brainpick skrev 2013-06-20 15:17:09 följande:

Den som köper en bostadsrätt på kort sikt riskerar att gå back rejält pga mäklararvodet. 
    Alla större investeringar borde ses som långsiktiga.

Jag har bekanta som gått back just för att de sålde vid fel tidpunkt och dessutom sålde bostad 2 för kort tid efter inköp.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-06-20 15:32:13 följande:
    Berätta gärna för mig hur du får tag på en lägenhet snabbt i stockholm till att bo i långsiktigt utan att ta lån?

Att skriva över ägande som du vill är oerhört komplicerat. Hur löser man det i sådana fall rent tekniskt? Värdet bo bostaden kan ändras hela tiden. Det kan gå upp och ner. Ska man då hela tiden sitta och göra beräkningar utifrån ett momentant marknadsvärde på varje enskild amortering? Eller hur tänkte du? Det är väl lättare om man bara delar på nettokostnaderna (inkl räntekostnader minus skattereduktion) tills man köper något ihop.

Om man ska bo ihop på lite längre sikt är det lättare om man köper en lägenhet ihop och då lägger exakt lika mycket i insats. 

Det är klart att hyresvärden har ett ansvar för underhållet, men du kommer lik förbaskat att betala för dennes räntor. Men det känns väl skönare när du inte vet var pengarna tar vägen?

Du utgår felaktigt ifrån att man kan få en lägenhet hur lätt som helst och den som lånar är en idiot som ska betala lånet själv no matter what. Jag som är lite mer ekonomiskt lagd och faktiskt äger en bostadsrätt har en helt annorlunda syn, eftersom jag vet precis vad som lämnar min plånbok varje månad.

Jag har haft flickvänner som bott hos mig i min bostadsrätt och det är aldrig någon som ifråga satt den hyra jag tagit ut. Tvärtom har dom blivit glada eftersom dom själva har sparat pengar i form av låga boendekostnader.

Hade dom resonerat som du hade jag slängt ut dom på en gång! ;) 
    Jag har haft HR, har nu BR. Inga lån genom att jag lånade privat, köpte billigt, renoverade själv och fick sedan det privata lånet reglerat genom arv....så nej, jag tycker inte man är en idiot om man investerar i sitt boende, även om det är med lånade pengar.

Har nu träffat en tjej som också har BR, MED lån....funderat på hur det skulle bli, hur jag vill göra om vi flyttar ihop. Med tanke på hennes för närvarande dåliga ekonomi skulle jag kunna ta större del för andra kostnader som mat och nöjen, förutom att dela på BRF-avgift, el, tv, tele o.s.v. men sina egna lån får hon betala själv.
  • Tom Araya
    brainpick skrev 2013-06-20 16:15:37 följande:
    Att inte ha lån får anses vara specialfall idag då de flesta måste ha lån för att ha råd att finansiera sin bostadsrätt. Bara för att du är skuldfri så betyder det inte att andra är det. För att köpa en bostadsrätt i exempelvis Stockholm behövs det miljoner och åter miljoner. Det är väldigt få som har råd att köpa en lägenhet kontant. Även om man har råd så drar sig många för det eftersom man använder kapitalet till andra investeringar istället.
    Nej, att ha boende utan lån är inte speciellt. Man kan få pengar till det genom sparande om man har god inkomst, genom arv, spelvinster, vinster av affärer/investeringar/företagande eller genom försäljning av tidigare bostad (sk bostadskarriär). Likaså kan man köpa med lån och betala av lånet.
    brainpick skrev 2013-06-20 16:15:37 följande:
    Då vet du vad du ska göra: Flytta in hos tjejen och låt henne betala räntan! Dela bara på avgiften och alla rörliga kostnader. Sedan hyr du ut din lägenhet och tar rejält betalt och du bor nu gratis på någon annans bekostnad. Smart va?
    Om vi tar större/mindre del av övriga kostnader (som mat och nöjen) utefter förhållandet mellan inkomst och fasta utgifter så anser jag inte att jag tar på andras bekostnad mer än vad jag ger.

Hon får ju helt och hållet pengarna vid försäljning av lägenheten så hon skulle i så fall vara den som tjänar på att inte betala för lånen själv.

• Tom Araya
    jannej skrev 2013-06-20 16:17:25 följande:
    Ränta på ett lån till en borätt är förstås en del av hyran.
    Nu är du helt ute och cyklar. Du betalar ingen hyra för en borätt. Du betalar en avgift för din lägenhets driftkostnader och till drift och underhåll för en fastighet du är delägare i.

Hyra betalas i lika hög grad oavsett om ägaren har lån eller ej. De ska täcka ALLA värdens kostnader + ge vinst.
    I hyra ingår även underhåll på din lägenhet som inte ingår i BRF-avgift.
    Du har inget ägande/innehav i något du hyr och kan således inte sälja det och få några pengar tillbaka.
    jannej skrev 2013-06-20 16:17:25 följande:
    Det är inte på räntan hon gör en vinst utan på lånet som hon amorterar av.
    ...och räntan är kostnaden för att ha ett lån.

• Tom Araya
    brainpick skrev 2013-06-20 16:48:42 följande:
    Jo tjena. Kom ner på jorden. Jag läste någonstans att snittlånet på bostaden i sthlms innerstad ligger på en bra bit över 2 miljoner per person, något som inte förvånar mig ett dugg. Tror du på allvar att folk har råd att amortera ner sådana lån på kort tid. Det ställer jag mig högst tveksam till.
    Nej, det handlar naturligtvis om en längre tid för större summor.
    jos85 skrev 2013-06-20 16:56:24 följande:
    Du ska betala halva (din andel) kostnaden av vad en mostvarande hyresrätt hade kostat. Hennes avgift är säkerligen betydligt mindre än motsvarande hyra skylle varit, samtidigt är lånen en investering som du inte ska betala på utan anledning
    Kostnad för motsvarande hyresrätt är vad man kallar för marknadsmässigt, vilket för mig kan vara aktuellt om jag hyr ut hela eller delar av min bostad, inte om jag delar bostaden av kärlek (sambo).
    brainpick skrev 2013-06-20 16:48:42 följande:
    Ja och det kan vara mindre än hon betalat för lägenheten. Mäklararvodet kostar som bekant och priserna kan gå ner. Då är det inga vinster att tala om utan reaförluster. 
    På längre sikt finns inga värdeminskningar på bostäder där jag/vi bor.
    brainpick skrev 2013-06-20 16:57:03 följande:
    Här påstår du indirekt att räntekostnader är driftskostnader eftersom dessa ingår i avgiften. Inser du inte det? BRF har ju också lån vanligtvis.
    Fast som BR-innehavare är du ju delägare i bostadsrättsföreningen.

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?