brainpick skrev 2013-06-20 09:35:02 följande:
Så man ska bli automatisk delägare om man delar på räntekostnaderna? Resonerar du även så när du hyr en hyrerätt? Då betalar du också räntor, men enda skillnaden är du inte ser dom. Då ska du bli delägare i hyreshuset? Vi får se vad hyresvärden har att säga om det, men det kommer nog att tas med ett stort skratt.
Även i avgiften till BRF ingår räntor på föreningens eventuella lån. Att föreningar har lån är mycket vanligt. De flesta verkar vara överrens om att man ska dela på avgiften, men ej på räntan hos BR-ägaren. Vad är skillnaden?
Räntan efter skattereduktion är inget annat än en nettokostnad för att överhuvudtaget kunna bo och verka i lägenheten ifråga.
Nej, JAG betalar INGA räntor om jag inte har lån (som jag tagit för att investera).
Att en del av hyran går till fastighetsägarens lån och räntor är en annan sak...fastighetsägarens lån, räntor, fastighetsägande. Pengarna jag betalar i hyra är ju inte öronmärkta utan ska räcka till en massa och hyran sänks ju inte när lånen är avbetalda.
brainpick skrev 2013-06-20 09:35:02 följande:
Hur gör man om avgiften är noll kr, men priset på lägenheten högt och ena parten har lånat stora summor? Ska den andra parten då bo gratis?
Ingen bostad är väl gratis!? El, vatten, värme, tv, telefon, internet mm ingår i de bo- och levnadskostnader man delar med sambo och allt detta brukar inte ingå i BRF-avgiften.
Vad det gäller lånet (med tillhörande kostnader) ska det inte delas om inte även ägandet som lånet bekostat delas.