• fiori84

Autism pga svininfluensa vaccinet?

Hej på er alla!

Jag är ny här på FL och kan vara lite vilse här så ha lite tålamod med mig :)

Det är så att jag har haft en fundering jag går omkring med ett tag nu. Ganska nyligen fick min underbara dotter på 2,5 år diagnosen autism :( det fick min och min mans värld att rasa och ända sen dess har vi försökt komma på orsaker till varför det blev så och hur vi på bästa sätt kan hjälpa henne att bli "frisk". En av våra teorier till hur hon kunde ha fått autism är just pandemix vaccinet mot svininfluensan, det är så att jag tog sprutan en gång då jag var gravid med min dotter i 3-4 månaden med övertygelsen att det var det bästa jag kunde göra för mig och henne och att det skulle vara helt säkert och inte kunna nå henne via moderkakan.

Tyvärr så har det ju visat sig att barn framförallt har fått narkolepsi som ju också är en neurologiskt sjukdom/tillstånd eller vad man nu ska kalla det, och det är ju något som inte skulle hända enligt socialstyrelsen och läkemedelsförbundet mm och ändå så har flera människor fått lida på olika sätt och fått sina liv förstörda pga vaccinet. Det får mig ju att tänka att om man kan få narkolepsi av vaccinet varför skulle inte ett foster kunna ha fått autism som ju också är en neurologiskt till följd av vaccinet jag tog? Självklart så har jag ställt frågan till både BVC och läkare och alla säger som vanligt att det inte stämmer ( surprised? NOT!) ett svar jag väntade mig.

När i början folk började dyka upp ang att dom har fått narkolepsi så blev dom inte erkända och ingen ville ta på sig ansvaret och än en gång försökte med att det inte har orsakats av vaccinet, ända till slut då dom inte kunde förneka det längre då fler och fler dök upp, först då erkände dom att vaccinet var orsaken. Jag blir så himla arg och upprörd hur dom vaggar människor i falska påståenden och leka med människors liv på det här sättet, en sak är säker jag kommer ALDRIG någonsin att lita på vare sig socialstyrelsen, läkemedelsförbundet eller läkare för den delen för sannolikheten är stor att just i vårt fall så har vår dotter fått autism pga av den för*annade vaccinet.

Jag skulle hemskt gärna vilja komma i kontakt med er kvinnor som var gravida 2009 och födde 2010 och som tog sprutan, hur har det påverkat er? ert barn? snälla om ni ser detta svara gärna eller inboxa mig så vore jag jätte tacksam, självklart får ni andra också kommentera detta också och komma med era funderingar kring detta.

• Svar på tråden Autism pga svininfluensa vaccinet?
  • Paisley
    MrsC74 skrev 2012-10-18 10:34:00 följande:
    Nej det finns absolut inga belägg för ett samband med vaccinet och autism.
    Blir helt förvirrad när det står att ni ska få henne att bli frisk. Kan man bota autism ?

Javisst kan man det. Genom lobotomi

Ta bort autismen och du tar bort hela personligheten. 
    Detaljerna är helheten
  • Lilia
    Paisley skrev 2012-10-18 10:29:01 följande:
    Jag förstår dig. Jag förstod själv inte att jag hade Aspergers förrän min son visade symptom på autism, då gick det upp för mig. Mina föräldrar har ju bekräftat att det är så men man var rädd för att få en diagnos på sitt barn då.

Jag har tyvärr lärt mig allt den hårda vägen efter att bli kastad in i situationer där man måste anpassa sig för att överhuvudtaget överleva. Men jag vill inte att det ska hända mitt barn eftersom det är hårt och man anklagar sig själv. Jag är i alla fall så fungerande man kan bli tror jag. Men ÄNDÅ.. så känns ögonkontakt obehagligt. Ändå känns det som man inte vet var armarna ska vara när man går ute. Färgerna och ljuden är starkare utomhus än hemma. Och sättet på vilket man lagrar information är annorlunda. Jag har läst mycket om det här och det stämmer på mig i alla fall.

Tex att man översätter ord till bilder i hjärnan. Det trodde jag att alla gjorde. Tex när någon säger ett ord så dyker det upp en specifik bild. Säger du "jag gick in i väggen" till mig så får jag upp en bild på en gubbe som går in i en betongvägg. "Det är något som tynger mig" - ser en tyngd i ett snöre som är fastknutet på en person osv.

Sorry om det blev lite OT. Men det är viktigt att man förstår hur det här fungerar för att kunna stödja barnen bättre.                

Ja, men du tänker inte stödja din dotter alls. Bara tvinga in henne i en mall. Hon kommer garanterat utveckla olika psykiska diagnoser som t.ex depression, tvångssyndrom, panikångest eller dylikt om du gör som du har tänkt. Informera de i skolan (elever, lärare och föräldrar) istället. Prata öppet om det. Får alla rätt information så blir det inget konstigt.
  • Paisley
    Lilia skrev 2012-10-18 10:45:06 följande:

Ja, men du tänker inte stödja din dotter alls. Bara tvinga in henne i en mall. Hon kommer garanterat utveckla olika psykiska diagnoser som t.ex depression, tvångssyndrom, panikångest eller dylikt om du gör som du har tänkt. Informera de i skolan (elever, lärare och föräldrar) istället. Prata öppet om det. Får alla rätt information så blir det inget konstigt.

Du menade nog att citera TS och inte mej Lite galet..
    Detaljerna är helheten
  • Lilia
    Paisley skrev 2012-10-18 10:47:30 följande:
    Du menade nog att citera TS och inte mej Lite galet..

Ja, sorry! :S
  • Skumboll

Ts: Att göra henne "fri" från alla symtom är ju att ta bort hennes personlighet helt?!
    Visst kan man vara rädd för mobbning och utanförskap, tänk bara på att det finns miljoner andra ledningar till att bli mobbad än för just autism. 
    Kanske du redan skrivit men frågar ändå, om det nu skulle vara vaccinet (vilket det mest troligt inte är), vad vill du uppnå med det? Att staten tar sitt ansvar? Skadestånd?
    Snälla försök, för din och främst din dotters skull, acceptera den hon är!  

♥ Simon ♥ Sigrid ♥
  • Sommarfjäril
    Paisley skrev 2012-10-18 10:20:01 följande:

Man märker ändå att man är annorlunda och udda, tro mig. Speciellt om man är högfungerande. Då har man blivit bättre på att läsa av människor och vad de menar osv. Och det är långt ifrån alla som vill ha ett familjeliv och en massa vänner. Måste man det? Kan man inte få leva som man själv vill och kan?

Den utbildning man vill ha, ja ibland passar det och ibland inte. Jag har ett syskon med autism som ville bli pilot men det fungerar inte. Han kan alla fakta men kan inte ha det ansvaret, och kan inte studera de ämnen som inte är intressanta för honom. På samma sätt som jag själv accepterar att jag inte kan bli läkare pga att man måste ha höga betyg i alla ämnen, och mina kunskaper är väldigt nischade inom just medicin. Jag är ingen läkaren men ett uppslagsverk av fakta om de saker som verkligen intresserar mig.    

Träning i all ära, men det viktigaste är att ge näring åt individen och kärlek, att få bli trodd och få ett erkännande att det är okej att vara som man själv är. Att fungera i samhället går många gånger att lära sig. Man kan till exempel träna upp ögonkontakt, men aldrig ta bort den där obehagskänslan som ögonkontakt ger. Det intuitiva sociala beteendet kan läras in på ett intellektuellt sätt, men det kommer ändå inte naturligt eftersom det inte är något man har "fått på köpet". Så att fungera kan man visst, men annorlunda kommer man alltid att vara och det får man faktiskt. Jag är rädd för att man får psykiska problem och depression om man inte får utlopp för sin autism utan den hela tiden ska undertryckas.     

Paisley, vill bara säga att det är oerhört värdefullt att få ta del av dina tankar kring funktionshindret autism och hur du tänker och resonnerar kring detta! Jag är mitt uppe i processen med att försöka förstå och acceptera att min son har begränsningar i sitt sociala samspel med andra, med allt vad det innebär.

Det är ju en hel uppsjö av information om hur man kan göra för att stötta/hjälpa/behandla osv... och det gäller ju att sålla och försöka bestämma sig för hur mycket som är rimligt att kämpa för, och hur mycket just vår familj orkar. Men framförallt vad som är bäst för just vår son.
  • kaffemamma

många blir så upprörda när man pratar om att försöka "bota autism". Självklart älskar man sitt barn som det är, vill hjälpa dem till självförtroende och glädje mm. I mitt fall handlar det  inte om små problem, vilket alltid tycks antas när "bokstavsbarn" som ska accepteras som de är kommer på tal. Min son är 8 år och kan tex inte kommunicera att han har ont någonstans, vad han tänker, vad han gjort eller vad han vill göra. Han har mycket begränsat tal. Emellanåt verkar det som han har obehag i sin kropp som får honom att vilja krypa ur sitt eget skinn, får honom att vakna och skrika okontrollerat mitt i natten osv osv.   Jag försöker hjälpa honom på alla tänkbara sätt: genom träning till tal & kommunikation, läsning, imitation, lekträning mm.  Och eftersom jag tycker att det finns gott om forskning som tyder på att autistiska symptom kan ha en medicinsk orsak i botten så kommer jag att försöka jobba den vägen också. Är det att vilja förändra min son? Ja visst - jag vill att han ska må så bra som han kan. Gör jag honom en otjänst? Det har jag svårt att tro.

En i mängden forskningsrapporter kom från Harvard & Colombia för ett tag sen:
    ”Rapporter om behandlingar med probiotika och dietförändringar som fått positiva resultat fick oss att undersöka gener och mikroorganismer i tarmen hos barn med autism med magproblem och barn med endast magproblem. De genetiska variationerna och de okonventionella bakterierna i tarmen kan vara en bidragande faktor till beteenden som kopplas ihop med autism. Resultatet överensstämmer med det ökande bevisläget för att autism är en hel-kropps-sjukdom
    läs mer här: www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/studie-fraan-harvard-och-columbia-ser-samband-mellan-mag-och-tarmproblem-och-autistiska-symptom-697186

Också från svensk sjukvård öppnar man upp för medicinska orsaker som hänger ihop med symtomen på autism.  I våras var föreläsningssalen på Karolinska Institutet proppfyllt av läkare, studenter, forskare  och andra proffs som lyssnade på föredrag under rubriken  ”The gut and the brain – with focus on Autism Spectrum Disorder”. KI institutionen för kvinnor & barns hälsa på Karolinska stod bakom inbjudan och de många föreläsande forskarna  var mycket tydliga med att det finns en tydlig koppling mellan mage / tarm hälsa och autistiska symptom och att symtomen kan förbättras genom att behandla de bakomliggande problemen. "Autism is treatable" "Diet is the way to go" var några av de budskap som återkom. Tyvärr lär det ta lång tid ännu innan detta når ut, mer forskning behövs osv,  och det kommer fortsätta vara kontroversiellt att vilja hjälpa sina barn genom att tex ändra vad de äter. Kolla gärna in programmet för mer info om föredragshållare osv: ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp&a=142378&l=sv&newsdep=10514

• kaffemamma
    fiori84 skrev 2012-10-17 17:57:49 följande:
    Du har verkligen rätt att jag känner mig sönder stressad redan, det är mitt första och enda barn hittills ( få se om vi vågar skaffa fler ) och det är som du säger att man vill vara en super mamma och fixa allt på en gång men verkligheten är ju att det är en omöjlighet om man inte vill gå in i väggen och då är det bättre att fokusera på en sak i taget och det ska jag försöka göra.

Jag har skickat mail till mamma urkraft men utan svar tyvärr :( hoppas det kommer, hennes lista på tillåtna varor skulle verkligen underlätta för mig. Hrismannagryngröten verkar intressant och ris barngröten, var finns dom? vilka märken är det? så i princip i mjölkväg är det ris,mandel och kokosmjölk som gäller? det här med kokosfett, smakar inte det kokos? för det är något jag verkligen inte tror skulle fungera med min dotter. Finns det andra fetter/oljor som är naturella i smaken och inte doftar något?

Kan man krossa tillskotten tex thornes och blanda i typ pure eller något? jo jag bor i stockholm och ska absolut ta mig till häggvik ica och titta runt där. När det gäller buljonger, vilka är bra och godkända buljonger?
    Hirsmanngryn finns på Grynings hälsokost på Folkkungagatan och säkert på fler ställen, men det är det jag vet. Där finns även nyttigt kokosfett (håll dig borta från de silverfärgade paketen i mataffären) som inte smakar eller luktar  något. De som smakar kokos är ännu ett snäpp nyttigare, men inte alls lika användbara. Kokosfettet ska vara väldigt bra, jag använder det mycket i matlagning & bakning. Olivolja är ju bra. Sen tror jag det finns lite olika tankar om huruvida tex raps & solrosolja är bra eller ej, men de är i allfall ok ur dietsynpunkt. Där hittar du även tex mandelmjölk, massa pastavarianter, godis, nötter, flingor, bra tillskott mm. Kanske även barngröten som är från hipp. Annars vet jag att den finns på tex Good Store på Nytorget som också är en guldgruva för den här dieten. 

Thornes tillskott kommer nästan alltid i kapslar. Vi öppnar dem och blandar pulvret med fruktpuré.

Vad det gäller buljonger så innehåller de flesta glutamat som inte alls är bra för någon, och kanske särskilt inte för dessa barn. Alla "dietexperter" brukar säga att det ska bort.  Alla e-ämnen som har nummer på 600 brukar jag hålla mig borta ifrån. Det finns buljonger på hälsokosten också. Många kör även med jästfritt. Jag har någon från biofood tror jag det är.

Du frågade förut var föräldrarna finns som anser att deras barn inte längre har kvar symptom. En av de har skrivit denna boken, jag vet inte om den är bra, men hon är väldigt trevlig och kunnig på området: www.adlibris.com/se/product.aspx

Jag tror att man kan anlita henne som kostkonsult.

• fiori84
    kaffemamma skrev 2012-10-18 12:12:39 följande:
    många blir så upprörda när man pratar om att försöka "bota autism". Självklart älskar man sitt barn som det är, vill hjälpa dem till självförtroende och glädje mm. I mitt fall handlar det  inte om små problem, vilket alltid tycks antas när "bokstavsbarn" som ska accepteras som de är kommer på tal. Min son är 8 år och kan tex inte kommunicera att han har ont någonstans, vad han tänker, vad han gjort eller vad han vill göra. Han har mycket begränsat tal. Emellanåt verkar det som han har obehag i sin kropp som får honom att vilja krypa ur sitt eget skinn, får honom att vakna och skrika okontrollerat mitt i natten osv osv.   Jag försöker hjälpa honom på alla tänkbara sätt: genom träning till tal & kommunikation, läsning, imitation, lekträning mm.  Och eftersom jag tycker att det finns gott om forskning som tyder på att autistiska symptom kan ha en medicinsk orsak i botten så kommer jag att försöka jobba den vägen också. Är det att vilja förändra min son? Ja visst - jag vill att han ska må så bra som han kan. Gör jag honom en otjänst? Det har jag svårt att tro.

En i mängden forskningsrapporter kom från Harvard & Colombia för ett tag sen:
    ”Rapporter om behandlingar med probiotika och dietförändringar som fått positiva resultat fick oss att undersöka gener och mikroorganismer i tarmen hos barn med autism med magproblem och barn med endast magproblem. De genetiska variationerna och de okonventionella bakterierna i tarmen kan vara en bidragande faktor till beteenden som kopplas ihop med autism. Resultatet överensstämmer med det ökande bevisläget för att autism är en hel-kropps-sjukdom”
    läs mer här: www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/studi...

Också från svensk sjukvård öppnar man upp för medicinska orsaker som hänger ihop med symtomen på autism.  I våras var föreläsningssalen på Karolinska Institutet proppfyllt av läkare, studenter, forskare  och andra proffs som lyssnade på föredrag under rubriken  ”The gut and the brain – with focus on Autism Spectrum Disorder”. KI institutionen för kvinnor & barns hälsa på Karolinska stod bakom inbjudan och de många föreläsande forskarna  var mycket tydliga med att det finns en tydlig koppling mellan mage / tarm hälsa och autistiska symptom och att symtomen kan förbättras genom att behandla de bakomliggande problemen. "Autism is treatable" "Diet is the way to go" var några av de budskap som återkom. Tyvärr lär det ta lång tid ännu innan detta når ut, mer forskning behövs osv,  och det kommer fortsätta vara kontroversiellt att vilja hjälpa sina barn genom att tex ändra vad de äter. Kolla gärna in programmet för mer info om föredragshållare osv: ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=10514&a=142378&l=...
    tack ska du ha! känns skönt att det finns någon som förstår hur jag tänker. Jag är verkligen inte ute efter att förändra mitt barn och nej jag har inte helt accepterat hennes autism än det står jag för, men who can blame me? vi fick just diagnosen och herregud, man måste väl få ha tid på sig att sörja och så småningom börja acceptera diagnosen.

Jag vill hon ska ha dom bästa förutsättningarna i livet, hon ska kunna kommunicera, ha känslor och kunna förmedla om, ha tankar och dela med sig av dom osv, så än en gång finns det något jag kan göra för att kunna hjälpa henne med det så kommer jag göra det oavsett hur kontroversiellt det än är. Känns så jobbigt att hela tiden behöva försvara sig, tror ni inte att vi älskar vår dotter? älskar henne trots hennes autism? vi vill bara hjälpa henne på traven inte förändra hur hon tänker, hur hon ser saker, hur hon känner saker osv för det går ändå inte och det vill vi inte heller.
  • Autumnbeauty

Jag har aldrig hört talas om att pamdemrix skulle ha kunnat vara orsaken till autism, eller har jag missat något?! Det är ju något helt annat än narkolepsi som är sömnsjuka och som man tror har utlösts av triggningen av barnens immunsystem. Läs mer om orsaker och dylikt på www.autismforum.se som jag tycker är en otroligt bra sida.

Med en mer förstående omvärld skulle barn med autism slippa lida, och man kan sätta in åtgärder tidigt för att lära dem att hantera sin omvärld så gott det går, att ta bort mycket av deras oro som uppstår vid oväntade situationer, stress etc.

Svar på tråden Autism pga svininfluensa vaccinet?