fiori84 skrev 2012-10-16 14:44:34 följande:
Hej!
Tack för tipsen. Ja, vi har redan kontaktat dr Geir flatebo och han kunde inte svara på om svininfluensa vaccinet kan vara orsaken men sa att det kan det vara möjligt precis som dom andra vaccinerna. Man blir så ledsen av alltihop och ångrar alla beslut man tagit gällande all form av vaccination. Jag skulle vilja fråga dig om dieten, var börjar man? vad ska man ta bort? exempel på saker man ska ta bort? var hittar man bra och godkända saker? skulle vara oerhört tacksam för svar om du kan hjälpa mig.
Börja med att ladda ner broschyren på första sidan på
behandlaautism.nu . Där står det en del om vad som ska bort och vad som är "tillåtet". Och gå gärna in på forumet där och titta vad folk skrivit om diet och recept och liknande.
Ta kontakt med mamma urkraft på denna blogg som gärna delar med sin av sin noggranna lista på tillåtna livsmedel:
urenergi.wordpress.com/
En bra site om dieten är
www.nourishinghope.com - där har jag bla laddat ner bra dokument att ge till andra för att de ska förstå varför dieten är viktig att prova.
Mycket snart kommer en sprillans ny, svensk bok om ämnet med råd, föräldraberättelser och recept:
www.optimalforlag.se/&qid=autismdiet
Mitt tips är att inte göra det för svårt för sig i början. Generellt tycker jag att middagar och lunch är enklare än mellis och frukost och picknick mat. Vad äter hon idag? Berätta gärna så kanske jag har tips på liknande mjölk & glutenfria alternativ. Sen, när man fått bort mjölk och gluten kan man börja fokusera på att få till en hälsosam och balanserad kost. Inte alltid det lättaste med våra barn. Och så tror jag på att vara extra hyper super petnoga i början för att man verkligen ska veta att man gjort allt rätt. Först då kan man bedöma om man får effekt av dieten eller ej. Ett bra sätt är att mäta hur det går genom att fylla i ett mätverktyg som finns på
www.autism.com just för detta syfte. Eller gör ett eget dokument där du skattar tex ögonkontakt, spaciness, sömn, magproblem, kommunikation, stim osv osv. Säg till om du inte hittar det så ska jag kolla noggrannare vad det heter. Tror även det finns som app från Autism Research Institute. En del får dramatiska förbättringar. Verkligen - jag känner flera föräldrar till barn som fått det. Vi har inte haft så stor effekt men tillräcklig för att vi ska fortsätta även om jag ibland tvivlar på att det hjälper just mitt barn.
Från BAN-broschyren:
Mjölk & glutenfri diet - Vad ska bort?
Gluten: All form av vete, råg och korn innehåller gluten. Även vetestärkelse som används i många glutenfria produkter, havre, och stärkelsesirap från vete stryks ur kosten. Det är viktigt att se upp med smulor, inte röra i den glutenfria pastan med samma slev som annan pasta osv.
Mjölk: Mjölkfritt inte det samma som laktosfritt. All form av mjölk, smör, grädde, traditionell yoghurt och ost tas bort från kosten, liksom produkter märkta ”spår av mjölk”, vassle och liknande.
Soja: proteinet från sojabönan är väldigt likt mjölk- och glutenprotein och även produkter innehållande soja bör strykas ur kosten.
Vad kan man äta?
Det är inte ovanligt att ett barns hela diet tycks bestå av ”förbjuden” mat. När det dessutom handlar om barn med autism kan en förändring kännas närmast omöjlig. Suget efter mjölk-och glutenprodukter kan liknas vid ett beroende och många vittnar om att barnet äter mer varierat än tidigare efter omställningen. Det är viktigt att barnet får en allsidig och näringsrik kost.
Exempel på mat som är fri från mjölk, gluten och soja: kött, fisk, kyckling, många korvar, potatis, ris, nachos, grönsaker, ägg, frukt, bär, frön, hirs, olivolja, kokos, rismjölk, sesammjölk och mycket mer.