• Lilia

Autism pga svininfluensa vaccinet?

Autism är ärftligt och det går utmärkt att ha ett bra liv ändå. Själv har jag troligtvis asperger (väntar på utredning) min bror har autism. Han är 23 år gammal, kan bo själv med lite hjälp (boende stöd och en godman) Han har daglig verksamhet via kommunen som han älskar, han har en flickvän och intressen. Han mår bra, är fullt frisk och har ett bra liv. Det är jag övertygad om att din dotter också kommer att få. Vaccin orsakar inte autism, så det behöver du inte gå och grubbla på. Det är som sagt ärftligt. Någon sjukdom är det inte heller.

• Lilia
    fiori84 skrev 2012-10-16 15:55:41 följande:
    Jag vet att man kan få ett bra liv ändå och det är alltid skönt att få höra om folk som klarar sig rätt bra trots diagnos så tack för dom vänliga orden :) Jag hoppas verkligen att det ska gå bra för min dotter, ska göra allt i vår makt för att hon ska ha det så bra som möjligt.

Det är bra! =) Vill du det så strunta i alla konstiga kostråd och behandlingar du tänker göra. Acceptera henne som hon är istället. Det är något jag önskar att folk gjorde med mig.
  • Lilia
    Paisley skrev 2012-10-17 19:55:34 följande:
    Vissa kommer kanske att se det här som lite provocerande, men...

Du vet väl att de som växer upp och kan uttrycka sig bra fortfarande har sin autism kvar? Även fast omgivningen inte ser det så finns symptomen i största grad kvar. Det handlar om personlighet och ett speciellt sätt att tänka. Att försöka "ta bort" autism påverkar inte hur en person med autism upplever världen, och dennes sätt att tänka.

Det man ska jobba med att få ut kunskaperna ur barnet, hjärnan arbetar skarpt och det finns nästan alltid en hög intelligens, problemet är bara hur man får ut denna intelligens. Ibland går det inte så bra, kopplingarna mellan tanke och handling funkar inte alltid som det borde. Men mycket mycket kan man träna upp. 

Jag blir bara så ledsen när jag hör sånt här. Målet borde vara att barnet ska tränas i att fungera till sin fulla potential, samtidigt som individens intressen och personlighet stöttas. Jag vet om att man mår dåligt innerst inne om man inte får utlopp för vissa saker som man kan få genom att göra saker som är sk autismsymptom. Det måste få vara okej, och inte stigmatiseras. Istället så tycker jag att man ska vara delaktig med sitt barn och försöka förstå och intressera sig för det barnet vill göra och tycker om. Det som är "normalt" behöver inte vara det rätta, det finns olika vägar. Läs böcker om hur den autistiska hjärnan fungerar, läs sådant som är skrivet av personer som själva har autism. Det är det absolut bästa sättet att förstå. Då kommer det förhoppningsvis gå upp för en att - nej - aldrig i livet kan man eller ska man försöka få bort det autistiska tänkandet. Det är en stor tillgång. Däremot ska man satsa på strategier för att fungera och vara involverad i samhället.

Tack för ditt inlägg. Jag har nästan suttit och gråtit när jag läser den här tråden. Jag har själv blivit utsatt för detta stigmatisering och fördomarna. Det är skönt att någon tänker annorlunda. Jag har lärt mig att fungera så bra att det knappt märks att jag har en autismdiagnos. Priset jag har fått betala för det är att jag blir så deprimerad att jag då och då tänker på att ta livet av mig, jag har försökt någon gång också. Jag har också panikångest, och blir sjukskriven med jämna mellanrum. Jag kan inte jobba heltid längre. Jag får aldrig känna som jag känner och sällan tänka som jag vill. En stor del av min person har tagits ifrån mig. Det är såhär det måste kännas att bli våldtagen och lämnad i en skog någonstans. Jag är fast på ett jobb som jag avskyr, jag får inte använda min kapacitet alls. Tyvärr klarar jag bara av enklare jobb då all fokus måste gå till de sociala relationerna. Vad jag egentligen skulle vilja göra är att plugga vidare, jag vet precis till vad och jag kommer in också, men för att klara det måste jag få lite hjälp i form av boendestöd och en kontaktperson på skolan så jag kan fokusera helt på studierna. Min diagnos kommer också märkas då jag inte kan fokusera på att hålla uppe en fasad.
  • Lilia
    Paisley skrev 2012-10-18 10:29:01 följande:
    Jag förstår dig. Jag förstod själv inte att jag hade Aspergers förrän min son visade symptom på autism, då gick det upp för mig. Mina föräldrar har ju bekräftat att det är så men man var rädd för att få en diagnos på sitt barn då.

Jag har tyvärr lärt mig allt den hårda vägen efter att bli kastad in i situationer där man måste anpassa sig för att överhuvudtaget överleva. Men jag vill inte att det ska hända mitt barn eftersom det är hårt och man anklagar sig själv. Jag är i alla fall så fungerande man kan bli tror jag. Men ÄNDÅ.. så känns ögonkontakt obehagligt. Ändå känns det som man inte vet var armarna ska vara när man går ute. Färgerna och ljuden är starkare utomhus än hemma. Och sättet på vilket man lagrar information är annorlunda. Jag har läst mycket om det här och det stämmer på mig i alla fall.

Tex att man översätter ord till bilder i hjärnan. Det trodde jag att alla gjorde. Tex när någon säger ett ord så dyker det upp en specifik bild. Säger du "jag gick in i väggen" till mig så får jag upp en bild på en gubbe som går in i en betongvägg. "Det är något som tynger mig" - ser en tyngd i ett snöre som är fastknutet på en person osv.

Sorry om det blev lite OT. Men det är viktigt att man förstår hur det här fungerar för att kunna stödja barnen bättre.                

Ja, men du tänker inte stödja din dotter alls. Bara tvinga in henne i en mall. Hon kommer garanterat utveckla olika psykiska diagnoser som t.ex depression, tvångssyndrom, panikångest eller dylikt om du gör som du har tänkt. Informera de i skolan (elever, lärare och föräldrar) istället. Prata öppet om det. Får alla rätt information så blir det inget konstigt.
  • Lilia
    Paisley skrev 2012-10-18 10:47:30 följande:
    Du menade nog att citera TS och inte mej Lite galet..

Ja, sorry! :S
Svar på tråden Autism pga svininfluensa vaccinet?