• Paisley

Autism pga svininfluensa vaccinet?

Jag är vaccinsmotståndare Men jag tror ändå inte att autism orsakas av vacciner (även om jag antagligen hade ätit upp mig själv av självanklagan om jag hade gett sonen något vaccin). Det KAN KANSKE trigga något som redan finns där latent, men det är en skillnad.

Att tänka, om inte jag gjort... det leder ingen vart. Dåtiden har ingenting med saken att göra. Även om det skulle vara vårt fel att våra barn får autism, so what det har redan hänt. FAKTUM ÄR att nu har vi ett barn med autism, nu gör vi något åt det. Så pass unga barn som tvååringar kan formas, deras hjärnor är fortfarande omogna. De svarar oftast jättebra på intensivträning.

Jag tror också att den glutenfria mjölkfria dieten har positiva effekter, men är helt emot att man ska "defeat autism". Vaddå defeat? Autistiskt tänkande är i sig inget problem, det är på många sätt en gåva. Många personer med autism har en stark om än snäv intelligens, tog man bort autismen skulle den skärpan försvinna.
    Det man ska fokusera på är att hjälpa personen med strategier för att fungera bra i samhället.     

Detaljerna är helheten
  • Paisley
    fiori84 skrev 2012-10-17 18:04:03 följande:
    vad dum jag är klart du syftar på mig nu är jag bara förvirrad.

Med att få henne frisk menar jag att mitt/vårt mål är att hon inte ska ha några symptom kvar som tillhör autism diagnosen elller åtminstone ha så få symptom som möjligt. Alla är vi olika, vissa nöjer sig med att skapa en bra autism miljö för sina barn och andra vill ha mer än så, inget är rätt eller fel det är upp till var och en att avgöra vad man vill göra för sina barn.
    Vissa kommer kanske att se det här som lite provocerande, men...
    Du vet väl att de som växer upp och kan uttrycka sig bra fortfarande har sin autism kvar? Även fast omgivningen inte ser det så finns symptomen i största grad kvar. Det handlar om personlighet och ett speciellt sätt att tänka. Att försöka "ta bort" autism påverkar inte hur en person med autism upplever världen, och dennes sätt att tänka.

Det man ska jobba med att få ut kunskaperna ur barnet, hjärnan arbetar skarpt och det finns nästan alltid en hög intelligens, problemet är bara hur man får ut denna intelligens. Ibland går det inte så bra, kopplingarna mellan tanke och handling funkar inte alltid som det borde. Men mycket mycket kan man träna upp. 

Jag blir bara så ledsen när jag hör sånt här. Målet borde vara att barnet ska tränas i att fungera till sin fulla potential, samtidigt som individens intressen och personlighet stöttas. Jag vet om att man mår dåligt innerst inne om man inte får utlopp för vissa saker som man kan få genom att göra saker som är sk autismsymptom. Det måste få vara okej, och inte stigmatiseras. Istället så tycker jag att man ska vara delaktig med sitt barn och försöka förstå och intressera sig för det barnet vill göra och tycker om. Det som är "normalt" behöver inte vara det rätta, det finns olika vägar. Läs böcker om hur den autistiska hjärnan fungerar, läs sådant som är skrivet av personer som själva har autism. Det är det absolut bästa sättet att förstå. Då kommer det förhoppningsvis gå upp för en att - nej - aldrig i livet kan man eller ska man försöka få bort det autistiska tänkandet. Det är en stor tillgång. Däremot ska man satsa på strategier för att fungera och vara involverad i samhället.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    fiori84 skrev 2012-10-17 20:17:30 följande:
    Jag är fullt medveten om att autismen och tankesättet man har som autist finns kvar trotts att symptomen inte syns för omgivningen och jag är inte ute efter att förändra henne som person utan jag vill bara vara säker på att jag har gjort det jag kan för henne för att hon ska fungera på alla sätt i samhället och ha ett så meningsfullt liv som möjligt.

Jag vill inte att hon ska känna sig udda,ensam,konstig osv när hon blir äldre och jag vill inte att samhället ska döma henne utifrån hennes autistiska symptom ( tyvärr så är verkligheten att man blir dömd vare sig man vill erkänna det eller inte ). Jag vill hon ska kunna ha det jobb hon vill ha, den utbildning hon vill ha, ha familj en dag och ha vänner, ursäkta om jag vill allt detta TROTS hennes symptom, därför vill jag att hon ska vara så "normal" som möjligt även om jag ogillar ordet normal så använder jag det i brist på annat ord. Jag tänker INTE nöja mig med att hon har autism och leva efter det utan jag tänker kämpa för henne och göra allt i min makt för att hon ska utvecklas på bästa sätt och det är inget jag tänker ursäkta för nån. Alla är vi olika och alla tar vi olika beslut i livet gällande våra barn och allt annat i livet och bara för att jag har tagit detta beslut med hur jag ska gå tillväga med det här gör mig inte till en sämre människa eller mamma.

Man märker ändå att man är annorlunda och udda, tro mig. Speciellt om man är högfungerande. Då har man blivit bättre på att läsa av människor och vad de menar osv. Och det är långt ifrån alla som vill ha ett familjeliv och en massa vänner. Måste man det? Kan man inte få leva som man själv vill och kan?

Den utbildning man vill ha, ja ibland passar det och ibland inte. Jag har ett syskon med autism som ville bli pilot men det fungerar inte. Han kan alla fakta men kan inte ha det ansvaret, och kan inte studera de ämnen som inte är intressanta för honom. På samma sätt som jag själv accepterar att jag inte kan bli läkare pga att man måste ha höga betyg i alla ämnen, och mina kunskaper är väldigt nischade inom just medicin. Jag är ingen läkaren men ett uppslagsverk av fakta om de saker som verkligen intresserar mig.    

Träning i all ära, men det viktigaste är att ge näring åt individen och kärlek, att få bli trodd och få ett erkännande att det är okej att vara som man själv är. Att fungera i samhället går många gånger att lära sig. Man kan till exempel träna upp ögonkontakt, men aldrig ta bort den där obehagskänslan som ögonkontakt ger. Det intuitiva sociala beteendet kan läras in på ett intellektuellt sätt, men det kommer ändå inte naturligt eftersom det inte är något man har "fått på köpet". Så att fungera kan man visst, men annorlunda kommer man alltid att vara och det får man faktiskt. Jag är rädd för att man får psykiska problem och depression om man inte får utlopp för sin autism utan den hela tiden ska undertryckas.     

Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Lilia skrev 2012-10-18 10:16:07 följande:

Tack för ditt inlägg. Jag har nästan suttit och gråtit när jag läser den här tråden. Jag har själv blivit utsatt för detta stigmatisering och fördomarna. Det är skönt att någon tänker annorlunda. Jag har lärt mig att fungera så bra att det knappt märks att jag har en autismdiagnos. Priset jag har fått betala för det är att jag blir så deprimerad att jag då och då tänker på att ta livet av mig, jag har försökt någon gång också. Jag har också panikångest, och blir sjukskriven med jämna mellanrum. Jag kan inte jobba heltid längre. Jag får aldrig känna som jag känner och sällan tänka som jag vill. En stor del av min person har tagits ifrån mig. Det är såhär det måste kännas att bli våldtagen och lämnad i en skog någonstans. Jag är fast på ett jobb som jag avskyr, jag får inte använda min kapacitet alls. Tyvärr klarar jag bara av enklare jobb då all fokus måste gå till de sociala relationerna. Vad jag egentligen skulle vilja göra är att plugga vidare, jag vet precis till vad och jag kommer in också, men för att klara det måste jag få lite hjälp i form av boendestöd och en kontaktperson på skolan så jag kan fokusera helt på studierna. Min diagnos kommer också märkas då jag inte kan fokusera på att hålla uppe en fasad.
    Jag förstår dig. Jag förstod själv inte att jag hade Aspergers förrän min son visade symptom på autism, då gick det upp för mig. Mina föräldrar har ju bekräftat att det är så men man var rädd för att få en diagnos på sitt barn då.

Jag har tyvärr lärt mig allt den hårda vägen efter att bli kastad in i situationer där man måste anpassa sig för att överhuvudtaget överleva. Men jag vill inte att det ska hända mitt barn eftersom det är hårt och man anklagar sig själv. Jag är i alla fall så fungerande man kan bli tror jag. Men ÄNDÅ.. så känns ögonkontakt obehagligt. Ändå känns det som man inte vet var armarna ska vara när man går ute. Färgerna och ljuden är starkare utomhus än hemma. Och sättet på vilket man lagrar information är annorlunda. Jag har läst mycket om det här och det stämmer på mig i alla fall.

Tex att man översätter ord till bilder i hjärnan. Det trodde jag att alla gjorde. Tex när någon säger ett ord så dyker det upp en specifik bild. Säger du "jag gick in i väggen" till mig så får jag upp en bild på en gubbe som går in i en betongvägg. "Det är något som tynger mig" - ser en tyngd i ett snöre som är fastknutet på en person osv.

Sorry om det blev lite OT. Men det är viktigt att man förstår hur det här fungerar för att kunna stödja barnen bättre.                
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    MrsC74 skrev 2012-10-18 10:34:00 följande:
    Nej det finns absolut inga belägg för ett samband med vaccinet och autism.
    Blir helt förvirrad när det står att ni ska få henne att bli frisk. Kan man bota autism ?

Javisst kan man det. Genom lobotomi

Ta bort autismen och du tar bort hela personligheten. 
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Lilia skrev 2012-10-18 10:45:06 följande:

Ja, men du tänker inte stödja din dotter alls. Bara tvinga in henne i en mall. Hon kommer garanterat utveckla olika psykiska diagnoser som t.ex depression, tvångssyndrom, panikångest eller dylikt om du gör som du har tänkt. Informera de i skolan (elever, lärare och föräldrar) istället. Prata öppet om det. Får alla rätt information så blir det inget konstigt.

Du menade nog att citera TS och inte mej Lite galet..
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    kaffemamma skrev 2012-10-18 12:12:39 följande:
    många blir så upprörda när man pratar om att försöka "bota autism". Självklart älskar man sitt barn som det är, vill hjälpa dem till självförtroende och glädje mm. I mitt fall handlar det  inte om små problem, vilket alltid tycks antas när "bokstavsbarn" som ska accepteras som de är kommer på tal. Min son är 8 år och kan tex inte kommunicera att han har ont någonstans, vad han tänker, vad han gjort eller vad han vill göra. Han har mycket begränsat tal. Emellanåt verkar det som han har obehag i sin kropp som får honom att vilja krypa ur sitt eget skinn, får honom att vakna och skrika okontrollerat mitt i natten osv osv.   Jag försöker hjälpa honom på alla tänkbara sätt: genom träning till tal & kommunikation, läsning, imitation, lekträning mm.  Och eftersom jag tycker att det finns gott om forskning som tyder på att autistiska symptom kan ha en medicinsk orsak i botten så kommer jag att försöka jobba den vägen också. Är det att vilja förändra min son? Ja visst - jag vill att han ska må så bra som han kan. Gör jag honom en otjänst? Det har jag svårt att tro.

En i mängden forskningsrapporter kom från Harvard & Colombia för ett tag sen:
    ”Rapporter om behandlingar med probiotika och dietförändringar som fått positiva resultat fick oss att undersöka gener och mikroorganismer i tarmen hos barn med autism med magproblem och barn med endast magproblem. De genetiska variationerna och de okonventionella bakterierna i tarmen kan vara en bidragande faktor till beteenden som kopplas ihop med autism. Resultatet överensstämmer med det ökande bevisläget för att autism är en hel-kropps-sjukdom”
    läs mer här: www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/studi...

Också från svensk sjukvård öppnar man upp för medicinska orsaker som hänger ihop med symtomen på autism.  I våras var föreläsningssalen på Karolinska Institutet proppfyllt av läkare, studenter, forskare  och andra proffs som lyssnade på föredrag under rubriken  ”The gut and the brain – with focus on Autism Spectrum Disorder”. KI institutionen för kvinnor & barns hälsa på Karolinska stod bakom inbjudan och de många föreläsande forskarna  var mycket tydliga med att det finns en tydlig koppling mellan mage / tarm hälsa och autistiska symptom och att symtomen kan förbättras genom att behandla de bakomliggande problemen. "Autism is treatable" "Diet is the way to go" var några av de budskap som återkom. Tyvärr lär det ta lång tid ännu innan detta når ut, mer forskning behövs osv,  och det kommer fortsätta vara kontroversiellt att vilja hjälpa sina barn genom att tex ändra vad de äter. Kolla gärna in programmet för mer info om föredragshållare osv: ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=10514&a=142378&l=...
    Det är klart att man ska träna barnet så mycket man bara kan, något annat har jag aldrig sagt. Det handlar inte om att luta sig tillbaka och acceptera, nej kavla upp armarna och jobba får man göra! Diet, träning och sådant är bra och oftast fungerar det. Men man kan aldrig ta bort roten till det autistiska beteendet. Man får ju helt enkelt om man ser ett problembeteende hos barnet försöka lista ut anledningen till varför det har uppstått och sedan komma med en strategi för att förbättra det så mycket det går. Först och främst ska man kolla så det inte är något sensoriskt som ställer till det. Vill barnet inte sitta ner och äta eftersom stolen är hård? Samarbetar inte barnet vid läkarundersökningar eftersom lampan bländar honom? osv
    När det gäller kommunikationen så får man prova alternativa sätt och se om det är något speciellt som fungerar bättre.

Min teori är att de flesta fallen av autism är genetiska. Du har 15% som är bevisat beroende på kromosomavvikelser som tex Fragil X och andra mindre grupper. Där är autism en följd av syndromet.

Sen har du en sådär 5% som inte är genetiska utan kan härröras till en förvärvd hjärnskada. Jag hade gärna önskat att dessa fall av autism skulle klassificeras som ett syndrom i sig själv.

Och sen har du 80% kvar. Kolla i släkten hos dessa 80% och du kommer att se hur det här är något som förs i arv. Man kan se liknande symptom i varierande grader hos någon i släkten: sig själv eller pappan, syskonen till barnet, ens egen familj eller pappans familj. 

Miljön kan trigga om det finns ett genetiskt anlag. Men det är aldrig orsaken till att ett barn föds med autism. 
    Detaljerna är helheten
Svar på tråden Autism pga svininfluensa vaccinet?