kaffemamma skrev 2012-10-18 12:12:39 följande:
många blir så upprörda när man pratar om att försöka "bota autism". Självklart älskar man sitt barn som det är, vill hjälpa dem till självförtroende och glädje mm. I mitt fall handlar det inte om små problem, vilket alltid tycks antas när "bokstavsbarn" som ska accepteras som de är kommer på tal. Min son är 8 år och kan tex inte kommunicera att han har ont någonstans, vad han tänker, vad han gjort eller vad han vill göra. Han har mycket begränsat tal. Emellanåt verkar det som han har obehag i sin kropp som får honom att vilja krypa ur sitt eget skinn, får honom att vakna och skrika okontrollerat mitt i natten osv osv. Jag försöker hjälpa honom på alla tänkbara sätt: genom träning till tal & kommunikation, läsning, imitation, lekträning mm. Och eftersom jag tycker att det finns gott om forskning som tyder på att autistiska symptom kan ha en medicinsk orsak i botten så kommer jag att försöka jobba den vägen också. Är det att vilja förändra min son? Ja visst - jag vill att han ska må så bra som han kan. Gör jag honom en otjänst? Det har jag svårt att tro.
En i mängden forskningsrapporter kom från Harvard & Colombia för ett tag sen:
”Rapporter om behandlingar med probiotika och dietförändringar som fått positiva resultat fick oss att undersöka gener och mikroorganismer i tarmen hos barn med autism med magproblem och barn med endast magproblem. De genetiska variationerna och de okonventionella bakterierna i tarmen kan vara en bidragande faktor till beteenden som kopplas ihop med autism. Resultatet överensstämmer med det ökande bevisläget för att autism är en hel-kropps-sjukdom”
läs mer här:
www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/studi...
Också från svensk sjukvård öppnar man upp för medicinska orsaker som hänger ihop med symtomen på autism. I våras var föreläsningssalen på Karolinska Institutet proppfyllt av läkare, studenter, forskare och andra proffs som lyssnade på föredrag under rubriken ”The gut and the brain – with focus on Autism Spectrum Disorder”. KI institutionen för kvinnor & barns hälsa på Karolinska stod bakom inbjudan och de många föreläsande forskarna var mycket tydliga med att det finns en tydlig koppling mellan mage / tarm hälsa och autistiska symptom och att symtomen kan förbättras genom att behandla de bakomliggande problemen. "Autism is treatable" "Diet is the way to go" var några av de budskap som återkom. Tyvärr lär det ta lång tid ännu innan detta når ut, mer forskning behövs osv, och det kommer fortsätta vara kontroversiellt att vilja hjälpa sina barn genom att tex ändra vad de äter. Kolla gärna in programmet för mer info om föredragshållare osv:
ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=10514&a=142378&l=...Det är klart att man ska träna barnet så mycket man bara kan, något annat har jag aldrig sagt. Det handlar inte om att luta sig tillbaka och acceptera, nej kavla upp armarna och jobba får man göra! Diet, träning och sådant är bra och oftast fungerar det. Men man kan aldrig ta bort roten till det autistiska beteendet. Man får ju helt enkelt om man ser ett problembeteende hos barnet försöka lista ut anledningen till varför det har uppstått och sedan komma med en strategi för att förbättra det så mycket det går. Först och främst ska man kolla så det inte är något sensoriskt som ställer till det. Vill barnet inte sitta ner och äta eftersom stolen är hård? Samarbetar inte barnet vid läkarundersökningar eftersom lampan bländar honom? osv
När det gäller kommunikationen så får man prova alternativa sätt och se om det är något speciellt som fungerar bättre.
Min teori är att de flesta fallen av autism är genetiska. Du har 15% som är bevisat beroende på kromosomavvikelser som tex Fragil X och andra mindre grupper. Där är autism en följd av syndromet.
Sen har du en sådär 5% som inte är genetiska utan kan härröras till en förvärvd hjärnskada. Jag hade gärna önskat att dessa fall av autism skulle klassificeras som ett syndrom i sig själv.
Och sen har du 80% kvar. Kolla i släkten hos dessa 80% och du kommer att se hur det här är något som förs i arv. Man kan se liknande symptom i varierande grader hos någon i släkten: sig själv eller pappan, syskonen till barnet, ens egen familj eller pappans familj.
Miljön kan trigga om det finns ett genetiskt anlag. Men det är aldrig orsaken till att ett barn föds med autism.