• Anonym

Kan mitt barn få skador för att pappan är missbrukare?

Hej. Om jag är gravid med en som missbrukat i flera år, kan det hända något med barnet då? Och är den risken stor eller liten?

• Svar på tråden Kan mitt barn få skador för att pappan är missbrukare?
  • fettjock
    Pentra skrev 2012-10-08 00:13:05 följande:

En viss del står att finna i texten här, men resten får du och andra lov att googla fram själva (Varför skall vi bara servera och servera och du/andra slippa att arbeta?): "Männliche Infertilität ist zu ca. 70% primär und zu 30 % sekundär [1]. Die Ursachen sind vielseitig: Es kommen exogene Ursachen (Medikamente, Bestrahlung, Umweltgifte, Drogenmißbrauch, Rauchen), entzündliche und immunologische Ursachen (Prostatitis, Hoden- und Nebenhodenentzündungen, Autoantikörper), anatomische Ursachen (z. B. Leistenhoden mehr als 2 Jahre), psychische Ursachen und genetische Ursachen in Betracht [2, 3]. Unge- fähr 90 % der infertilen Männer weisen eine beeinträchtigte Samenqualität, wie eine reduzierte Spermienanzahl (Azoo-, Oligospermie), eingeschränkte Beweglichkeit (Asthenozoo- spermie) und abnorme Morphologien (Teratozoospermie), auf. Sie sind oftmals anderweitig klinisch unauffällig und weisen nur eine Störung der Spermatogenese auf [3, 4]. Die Aufgabe eines Spermiums besteht darin, die DNA phy- sikalisch und chemisch sicher verpackt in die Eizelle zu transportieren [5, 6]. Dafür benötigt es eine gute Vitalität und Vorwärtsmotilität [7]. Wenn die Spermien jedoch di- rekt in die Oozyte injiziert werden, könnten abnorme Spermien oder Spermien mit einer defekten DNA direkt zur Oozyte gelangen. Somit steigt natürlich das Risiko, ein DNA-geschädigtes Spermium in die Eizelle zu injizieren, vor allem bei Spermien mit schlechten Spermiogramm- parametern [8–11]. Die gesteigerte Sensitivität für DNA- Schäden von Spermien mit schlechten Spermiogrammbe- funden hängt mit einer fehlerhaften Chromatinkondensation zusammen [9, 12, 13]. Eine Hypothese besagt, daß Sper- mien mit instabiler oder abnormer Chromatinstruktur kei- ne oder nur eine geringe Befruchtungsfähigkeit aufweisen [6]. Das beinhaltet auch die Frage, ob es im Falle einer Befruchtung durch chromatininstabile Spermien zu embryo- nalen Entwicklungsstörungen bis hin zum frühembryonalen Fruchttod kommen kann. Aus diesem Grund war es not- wendig, neue und genauere Methoden zur Charakterisie- rung von Spermienproben zu entwickeln, denn Spermien mit einer intakten DNA sind essentiell für eine akkurate Transmission von genetischem Material an die nächste Generation [14]. Eines der ersten Zeichen für Apoptose ist die Fragmentierung der DNA. Diese kann verschiedene Ursachen haben, wie z. B. Streß, was zu einer erhöhten Anzahl von freien Sauerstoffradikalen (ROS) führt und somit auch zu einer erhöhten Rate an Spermien mit frag- mentierter DNA. Daher war es das Ziel dieser Studie, zu untersuchen, ob sich der Anteil an DNA-fragmentierten Spermien im Ejakulat mit Hilfe des MACS-Systems ebenso reduzieren läßt wie mit den herkömmlichen Spermienprä- parationstechniken. . . . Aus dem Institut ReproGen-Ulm und IVF-Zentrum Ulm. Korrespondenzadresse: Thomas Winkle, ReproGen-Ulm, D-89077 Ulm, Einsteinstraße 59, E-Mail: winkle@ivf-zentrum.de . . . www.kup.at/kup/pdf/6333.pdf . . . . . . Sedan så har även Albert Meier skrivit många, många kunniga och läsvärda ord i ämnet... . . . . . . Och så ett par saker till (förutom det som flera andra logiskt tänkande människor här kommit fram till och berättat om): Om inte även spermier skulle kunna bli dna-skadade och föra defekter vidare; hur kommer det sig då att det många år efteråt och ibl fortfarande föds missbildade barn i Hiroshima eller av människor som haft sina förfäder boende där? Och hur kommer det sig då att barn föds med missbildningar (fysiska som psykiska) av föräldrar där de själva och/eller deras förfäder levt i giftiga/förgiftade miljöer? Men du/vissa här kanske har missat även dessa solklara kopplingar...? . . . . Salome, Pentra
    Om DU kommer med på ståenden, så är det DITT jobb att presentera källor om det är någon som önskar.

Sen verkar du inte veta en sak och det är att cannabinoidsystemet har en fundamental funktion för gift hantering i kroppen.
    En professor i biokemi Robert Melamede säger att i dagens samhälle med alla gifter(då inte droger) och stress.
    Att kroppen är inte kapabel att tillverka tillräckligt med kroppseget cannabis(anandamid) och att man kan relatera en hel del sjukdomar till detta.
    Men som alla andra svart och vitt knarkkrigare så kommer man antagligen med påståendet att alla ska röka sig medvetslösa så går det så bra.
    Önskar en enda gång en knarkkrigare kan hantera information på ett sakligt och logiskt sätt och inse det är inte allt svart och vitt.
    För denna professor menar inte att vi ska röka oss höga, utan tillföra mycket små extra mängder i form av hampafrön.
    Och den som inte riktigt förstår vad hampafrön är(jo jag vet att ni tror er veta detta), så innehåller dessa små mängder aktiva ämnen som inte ger dig möjligheten till att bli påverkad.
    På samma sätt vallmofrön innehåller små mängder aktiva ämnen, men det hindrar oss inte att ha det på bröd och annat.

• Anonym (pf)
    Anonym skrev 2012-10-08 11:57:01 följande:
    Forskning från Dr Carlton E Turner och Akiro Morishima
    Men SNÄLLA, hosta fram en länk eller hänvisa åtminstone till en specifik forskning som styreker ditt påstående. HUR kan det vara så svårt?? Att Dr Carlton Turner forskar på cannabis säger ju N-A-D-A.
  • Pentra
    fettjock skrev 2012-10-08 13:17:15 följande:
    Om DU kommer med på ståenden, så är det DITT jobb att presentera källor om det är någon som önskar. Sen verkar du inte veta en sak och det är att cannabinoidsystemet har en fundamental funktion för gift hantering i kroppen. En professor i biokemi Robert Melamede säger att i dagens samhälle med alla gifter(då inte droger) och stress. Att kroppen är inte kapabel att tillverka tillräckligt med kroppseget cannabis(anandamid) och att man kan relatera en hel del sjukdomar till detta. Men som alla andra svart och vitt knarkkrigare så kommer man antagligen med påståendet att alla ska röka sig medvetslösa så går det så bra. Önskar en enda gång en knarkkrigare kan hantera information på ett sakligt och logiskt sätt och inse det är inte allt svart och vitt. För denna professor menar inte att vi ska röka oss höga, utan tillföra mycket små extra mängder i form av hampafrön. Och den som inte riktigt förstår vad hampafrön är(jo jag vet att ni tror er veta detta), så innehåller dessa små mängder aktiva ämnen som inte ger dig möjligheten till att bli påverkad. På samma sätt vallmofrön innehåller små mängder aktiva ämnen, men det hindrar oss inte att ha det på bröd och annat.

Kom med något nytt...som jag inte hört... :-/
  • fettjock
    Pentra skrev 2012-10-08 15:53:15 följande:

Kom med något nytt...som jag inte hört... :-/
    Varför svarar du med inget för?
    Såna som du har svårt att hantera logik, saklighet och fakta.
    Så får man icke svar istället som ett brev på posten när det blir lite för jobbigt för dig.

Men det är väl ett sätt för dig att skydda dig, och slippa se ut som en idiot.
  • Pentra
    fettjock skrev 2012-10-08 18:28:31 följande:
    Varför svarar du med inget för? Såna som du har svårt att hantera logik, saklighet och fakta. Så får man icke svar istället som ett brev på posten när det blir lite för jobbigt för dig. Men det är väl ett sätt för dig att skydda dig, och slippa se ut som en idiot.

Suck! Skydda mig? För att slippa se ut som en idiot? Ja, den var då ny! Och inte bara för mig utan för hela min bekantsskapskrets! Och att det blir jobbigt? Näää! Förstår inte varför du vill ha igång en diskussion om sådant som vi båda känner till. Aningen korkat, kan jag nog tycka... Undrar vem det är som är ologisk... Men jag kan väl skriva "några" rader bara på pin kiv...för min surfplatta vägrar fortfarande att ta med alla mina styckeindelningar...och då blir det ÄNNU roligare... Synd bara för alla andra... . . . . Ok, du skrev att: "Att kroppen är inte kapabel att tillverka tillräckligt med kroppseget cannabis(anandamid) och att man kan relatera en hel del sjukdomar till detta." - Återigen, detta känner jag till. Även choklad/kakao innehåller anandamid och det är därför man kan känna sig "lycklig" av att äta den. Det känner du också säkert till, men jag bar bara tvungen... Kroppen tillverkar själv även flera andra "droger" i den mått och mängd den behöver det... Men ibl kan den balansen rubbas av olika anledningar. Bl.a. hästar bär på en bakterie, som vid angrepp på människa, rubbar serotoninbalansen (serotonin - kroppens eget lyckohormon) till det sämre i hjärnan. Då kan det behövas tillskott av serotonin utifrån för att få hjälp med att återställa den balansen... Vissa ämnen som räknas som droger behöver faktiskt kroppen, till viss del. Dit räknas nikotin, men detta behöver vi så lite utav att det räcker med det vi får i oss genom vår vanliga kost. Tobaksrökning är alltså ingen ursäkt, om någon nu skulle tro detta i sitt stilla sinne... . . . . Sedan sa du: "Men som alla andra svart och vitt knarkkrigare så kommer man antagligen med påståendet att alla ska röka sig medvetslösa så går det så bra. Önskar en enda gång en knarkkrigare kan hantera information på ett sakligt och logiskt sätt och inse det är inte allt svart och vitt." - Visst känner jag till att dessa typer av människor finns, men jag sällar mig inte till dem, har faktiskt aldrig skrivit en stavelse om att det som har med droger att göra bara är svart och vitt, så jag tog det inte som att du angrep mig utan bara som ditt eget allmäna konstaterande. Faktum är ju att det finns sk puckon som anser att koffein är ett gift, rakt av, och vägrar att äta eller dricka något som innehåller koffein. Men faktum är att hjärnan behöver koffein i lagom mängd, ca 3 koppar dagligen (men individuellt), för att tankeprocessen skall kunna fungera på ett normalt sätt... För mig är det helt självklart att vissa droger är inte droger förrän man överdoserar, missbrukar eller blir slav under dem... Har aldrig påstått något annat. Vi lever inte i en statisk värld utan i en hägst dynamisk... . . . . Eller fattade jag fel...och att det faltiskt var så att du angrep mig...? Isf får du gärna förklara... . . . . Vidare sa du: "För denna professor menar inte att vi ska röka oss höga, utan tillföra mycket små extra mängder i form av hampafrön. Och den som inte riktigt förstår vad hampafrön är(jo jag vet att ni tror er veta detta), så innehåller dessa små mängder aktiva ämnen som inte ger dig möjligheten till att bli påverkad. På samma sätt vallmofrön innehåller små mängder aktiva ämnen, men det hindrar oss inte att ha det på bröd och annat." - Ännu en gång, detta känner jag också till... +att om du äter vääldigt mycket vallmokaka så kan ett drogtest ge utslag fast att du själv inte känt dig påverkad det minsta... . . . . En gång hade jag själv för mycket muskotnöt på mitt potatismos...jag blev utflippat knäpp i bortåt en timma. Antar så att kroppen tog hand om det ganska snabbt... Muskot, som vanligtvis används i vanlig matlagning, kan alltså också brukas som drog, men effekterna av en rejäl dos är inget att stå efter...eftersom det leder till hallicinationer, världens baksmälla, typ, och en uttorkad kropp bl.a... . . . . Så har vi kanel. En härlig krydda, som hjälper till att minska sockerupptaget i kroppen, men som också är giftig i större mängder... På detta finns hur många exempel som helst...i stort sett... . . . . Ha ett underbart liv! /Pentra
  • Anonym (pf)
    Pentra skrev 2012-10-09 16:44:15 följande:
    *svammel svammel*
    Du är ju hopplös. Återigen skriver du bara rakt av en massa påståenden (jag orkade inte ens läsa igenom hela skiten) som inte kan styrkas på ett vetenskapligt sätt.

Ta homeopaterna som ett exempel. Där kan man hitta artiklar från "raketforskare" som påstår det ena och det andra, att vatten har minne, att "lika botar lika" osv. Låter trovärdigt och för någon som aldrig hanterat källor och källkritik på högskole/universitetsnivå (jag skulle egentligen vilja sträcka mig till gymnasienivå, men nåväl) är det nog svårt att sålla ut bullshit och fakta. En rapport är inte samma sak som en VETENSKAPLIG rapport. Vetenskapligt blir det först när det bevisats.

Bara att du skriver att hjärnan MÅSTE ha koffein sänker din trovärdighet i botten. Jag har aldrig druckit kaffe i hela mitt liv, och jag skulle vilja påstå att jag är både smart och framstående på det intellektuella OCH sociala planer. Hur förklarar du det?
  • Pentra
    Anonym (pf) skrev 2012-10-09 20:59:44 följande:
    Du är ju hopplös. Återigen skriver du bara rakt av en massa påståenden (jag orkade inte ens läsa igenom hela skiten) som inte kan styrkas på ett vetenskapligt sätt. Ta homeopaterna som ett exempel. Där kan man hitta artiklar från "raketforskare" som påstår det ena och det andra, att vatten har minne, att "lika botar lika" osv. Låter trovärdigt och för någon som aldrig hanterat källor och källkritik på högskole/universitetsnivå (jag skulle egentligen vilja sträcka mig till gymnasienivå, men nåväl) är det nog svårt att sålla ut bullshit och fakta. En rapport är inte samma sak som en VETENSKAPLIG rapport. Vetenskapligt blir det först när det bevisats. Bara att du skriver att hjärnan MÅSTE ha koffein sänker din trovärdighet i botten. Jag har aldrig druckit kaffe i hela mitt liv, och jag skulle vilja påstå att jag är både smart och framstående på det intellektuella OCH sociala planer. Hur förklarar du det?

Jag har heller aldrig druckit något kaffe hittills i mitt liv... Man kan få i sig koffein på annat sätt än att dricka kaffe. Tyvärr så antog jag att du var så begåvad att du visste det, men, ursäkta, där hade jag uppenbarligen fel... Ber återigen så hemskt mycket om ursäkt... . . . . Förutom alla vitaminer och mineraler så behöver hjärnan även fett, glukos och koffein för att kunna utvecklas och fungera normalt och effektivt. Dessa forskningsrön är inte nya... . . . . Så, även om jag inte är någon forskare så vet jag ändå vad jag vet eftersom jag tillskansat mig mina kunskaper genom att jag har haft mycket kompetenta, duktiga, väldigt insatta och ytterst kunniga lärare som har förklarat och visat detta och mycket annat på ett utförligt sätt. . . . . Ett exempel av många, som inte var svårt att hitta alls: Ur tidningen Die Welt 2010-11-24: Koffein und Zucker machen Gehirn leistungsfähiger. . . . . Wer Koffein und Zucker gleichzeitig zu sich nimmt, macht sein Gehirn effizienter. Das zumindest legt eine Studie spanischer Forscher nahe. . . . . Spanische Wissenschaftler haben die Hirnaktivität von 40 Freiwilligen beim Konsum verschiedener Getränkevarianten überwacht. Ergebnis: Diejenigen, die einen Drink mit Koffein und Glukose ? Traubenzucker - zu sich genommen hatten, benötigten für die gleiche Leistung in einem Aufmerksamkeitstest weniger Hirnressourcen als die Kontrollgruppen, deren Getränke lediglich eine der Substanzen oder nur Wasser enthielt. . . . . Artikeln i sin helhet finns på: www.welt.de/wissenschaft/article11193416/Koffein-und-Zucker-machen-Gehirn-leistungsfaehiger.html . . . . /Pentra
  • Anonym (pf)
    Pentra skrev 2012-10-10 00:15:00 följande:

Jag har heller aldrig druckit något kaffe hittills i mitt liv... Man kan få i sig koffein på annat sätt än att dricka kaffe. Tyvärr så antog jag att du var så begåvad att du visste det, men, ursäkta, där hade jag uppenbarligen fel... Ber återigen så hemskt mycket om ursäkt... . . . . Förutom alla vitaminer och mineraler så behöver hjärnan även fett, glukos och koffein för att kunna utvecklas och fungera normalt och effektivt. Dessa forskningsrön är inte nya... . . . . Så, även om jag inte är någon forskare så vet jag ändå vad jag vet eftersom jag tillskansat mig mina kunskaper genom att jag har haft mycket kompetenta, duktiga, väldigt insatta och ytterst kunniga lärare som har förklarat och visat detta och mycket annat på ett utförligt sätt. . . . . Ett exempel av många, som inte var svårt att hitta alls: Ur tidningen Die Welt 2010-11-24: Koffein und Zucker machen Gehirn leistungsfähiger. . . . . Wer Koffein und Zucker gleichzeitig zu sich nimmt, macht sein Gehirn effizienter. Das zumindest legt eine Studie spanischer Forscher nahe. . . . . Spanische Wissenschaftler haben die Hirnaktivität von 40 Freiwilligen beim Konsum verschiedener Getränkevarianten überwacht. Ergebnis: Diejenigen, die einen Drink mit Koffein und Glukose – Traubenzucker - zu sich genommen hatten, benötigten für die gleiche Leistung in einem Aufmerksamkeitstest weniger Hirnressourcen als die Kontrollgruppen, deren Getränke lediglich eine der Substanzen oder nur Wasser enthielt. . . . . Artikeln i sin helhet finns på: www.welt.de/wissenschaft/article11193416/Koff... . . . . /Pentra
    Du skrev i inlägget ovanför att man skulle dricka ca tre koppar kaffe om dagen, men ok.

Nuff said, du fortsätter länka dina tyska texter som ingen begriper något av, och som sagt knappast är vetenskapliga. Efter att ha hållit föreläsningar hela dagen om kost orkar jag inte fortsätta undervisandet på familjeliv. Jag känner mig trots allt lugn, tror ingen går på ditt dravel eller tar dina påstående seriöst, så nu går jag och äter en kaka istället och låter dig fortsätta härja i tråden bäst du vill. Du har fel. Hela tiden.

Peace out.
  • Anonym

svaret på din fråga vet jag inte men råder dig att inte fortsätta relationen med mannen eller bo med honom heller förrän har lagt av helt o hållet med sitt missbruk. Är det ngt barnet garanterat kommer lida av hela sitt liv så är det att bo med en förälder som missbrukar. Det är jättetungt. Hela familjen blir medberoende.

Hälsningar från en som gått igenom det och vet vad jag talar om.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-10 17:35:50 följande:
    svaret på din fråga vet jag inte men råder dig att inte fortsätta relationen med mannen eller bo med honom heller förrän har lagt av helt o hållet med sitt missbruk. Är det ngt barnet garanterat kommer lida av hela sitt liv så är det att bo med en förälder som missbrukar. Det är jättetungt. Hela familjen blir medberoende.

Hälsningar från en som gått igenom det och vet vad jag talar om.
    Han har fortfarande inte tagit en drog sen han fick reda på graviditeten. Han har slutat med de mediciner han äter mot smärta till och med. I början mådde han jättedåligt, men nu börjar det bli bättre, och han går hos en läkare som  hjälper honom. Jag tänker ge honom en chans, för han är världens bästa människa, och jag tänker inte lämna honom för att jag blivit gravid. Han sköter sig bra och vi ska behålla barnet. Sen pratade jag med min barnmorska som sa att om hans spermier hade tagit skada, så hade det handlat om kvaliten på dom bara. Dock är jag ju gravid, så nu beror allt på mig om hur barnet ska må. Pappans spermier kan inte ge fostret skador när jag väl blivit befruktad. Så nu vet ni hur det ligger till, och jag kommer alltså inte ta bort barnet eller lämna min kille.
Svar på tråden Kan mitt barn få skador för att pappan är missbrukare?