• Anonym

Kan mitt barn få skador för att pappan är missbrukare?

Hej. Om jag är gravid med en som missbrukat i flera år, kan det hända något med barnet då? Och är den risken stor eller liten?

• Svar på tråden Kan mitt barn få skador för att pappan är missbrukare?
  • Anonym (pf)
    Anonym skrev 2012-10-11 09:44:17 följande:
    Han har fortfarande inte tagit en drog sen han fick reda på graviditeten. Han har slutat med de mediciner han äter mot smärta till och med. I början mådde han jättedåligt, men nu börjar det bli bättre, och han går hos en läkare som  hjälper honom. Jag tänker ge honom en chans, för han är världens bästa människa, och jag tänker inte lämna honom för att jag blivit gravid. Han sköter sig bra och vi ska behålla barnet. Sen pratade jag med min barnmorska som sa att om hans spermier hade tagit skada, så hade det handlat om kvaliten på dom bara. Dock är jag ju gravid, så nu beror allt på mig om hur barnet ska må. Pappans spermier kan inte ge fostret skador när jag väl blivit befruktad. Så nu vet ni hur det ligger till, och jag kommer alltså inte ta bort barnet eller lämna min kille.
    SKÖNT att du har rett ut det, och att du fått det bekräftat från pålitligt håll! Något annat trodde jag faktiskt aldrig.

Du kanske har skrivit tidigare i tråden vilken drog det handlade om?

Lycka till i framtiden, och framför allt; GRATTIS! Skrattande
  • Anonym
    Anonym (pf) skrev 2012-10-11 14:54:53 följande:
    SKÖNT att du har rett ut det, och att du fått det bekräftat från pålitligt håll! Något annat trodde jag faktiskt aldrig.

Du kanske har skrivit tidigare i tråden vilken drog det handlade om?

Lycka till i framtiden, och framför allt; GRATTIS! Skrattande
    Han rökte hasch ibland, och har även missbrukat opiater. Tacl så mycket!
  • Pentra
    Anonym skrev 2012-10-11 09:44:17 följande:
    Han har fortfarande inte tagit en drog sen han fick reda på graviditeten. Han har slutat med de mediciner han äter mot smärta till och med. I början mådde han jättedåligt, men nu börjar det bli bättre, och han går hos en läkare som  hjälper honom. Jag tänker ge honom en chans, för han är världens bästa människa, och jag tänker inte lämna honom för att jag blivit gravid. Han sköter sig bra och vi ska behålla barnet. Sen pratade jag med min barnmorska som sa att om hans spermier hade tagit skada, så hade det handlat om kvaliten på dom bara. Dock är jag ju gravid, så nu beror allt på mig om hur barnet ska må. Pappans spermier kan inte ge fostret skador när jag väl blivit befruktad. Så nu vet ni hur det ligger till, och jag kommer alltså inte ta bort barnet eller lämna min kille.

Naturligtvis är det bättre att bli drogfri sent än aldrig, men... Kan bara säga det att din barnmorska tyvärr är riktigt outblidad i detta ämne, och/eller så är hon av den primitiva åsikten att det man inte vet eller får reda på har man inte ont av, vilket också är helt fel när det gäller detta. Hon utnyttjar sin ställning och hennes obildade uttalande vilseleder dig och er och, vad värre är, drabbar det ett oskyldigt och försvarslöst barn som har all rätt stt födas friskt i alla avseenden och med en kropp opåverkad av gifter och utan genetiska belastningar. Detta, hennes uttalande, är inte bara illa, detta är tyvärr en katastrof... . . . . Det är sedan länge känt och bevisat att barn som avlats, av drogbrukande/ickeavgiftade föräldrar, med mycket stor sannolikhet hemfaller till psykiska och/eller fysiska problem. Och bl.a. har jag själv och mina bekanta sett de tragiska effekterna gällande drogbrukande föräldrar och deras barn...och vi är knappast ensamma om detta... . . . . Att det skall vara så j-la svårt att ta bort skygglapparna och se sig omkring i verkligheten?! Men, iofs, det krävs ju att man är vid sina sinnens fulla bruk för att kunna klara av det... :-/ ... /Pentra
  • Pentra
    Anonym (pf) skrev 2012-10-10 16:51:41 följande:
    Du skrev i inlägget ovanför att man skulle dricka ca tre koppar kaffe om dagen, men ok. Nuff said, du fortsätter länka dina tyska texter som ingen begriper något av, och som sagt knappast är vetenskapliga. Efter att ha hållit föreläsningar hela dagen om kost orkar jag inte fortsätta undervisandet på familjeliv. Jag känner mig trots allt lugn, tror ingen går på ditt dravel eller tar dina påstående seriöst, så nu går jag och äter en kaka istället och låter dig fortsätta härja i tråden bäst du vill. Du har fel. Hela tiden. Peace out.

Och jag föredrar de logiska och minutiöst framtagna fakta som Rita Oberholzer framlägger och lär ut i sina föredrag om vitaminer, mineraler, kost och hälsa etc...samt det som finns i den enorma kunskapsportalen nere i Schweiz... Faktum är att både läkemedels- och hälsoindustrin har ändrat sina sammansättningar i sina preparat till det positiva efter att de har tagit del av fakta från dessa... . Salome, Pentra
  • Pentra
    Anonym (pf) skrev 2012-10-07 21:08:52 följande:
    Källa på ovanstående/att mannens missbruk orsakar fosterskador?

Oj, såg att jag missat att svara... ... Ett litet axplock med blandad info, som inte var speciellt svår stt hitta: www.medicalnewstoday.com/articles/72816.php ... www.dancewithshadows.com/business/pharma/baby-food.asp ... news.bbc.co.uk/2/hi/health/4441564.stm ... www.sciencedaily.com/releases/2000/12/001225061856.htm ... www.come-over.to/FAS/PEAalcoholism.htm ... www.sciencedaily.com/releases/2008/04/080407162403.htm ... news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/1639284.stm ... www.newscientist.com/article/dn1026-smoking-can-trigger-infertility.html ... /Pentra
  • fettjock

Du drar fram länkar på "Tobak", "mat", "mat", "alkohol", "alkohol", "tobak", "kokain" och slutligen "global warming", i ordning du postade dom.
    I en tråd som handlar om cannabis och lite opiater.
    Där ENDAST 2 handlar om "foster"(tobak och alkohol då).
    Och endast EN handlar om genetiska skador på foster(tobak).

Du hanterar källor riktigt vårdslöst, och man undrar varför du posta dom för huvudtaget, för dom hade ju inget med TS "missbruk" att göra.

När det gäller cannabis, så ger inte detta fosterskador.
    Det finns tyvärr ingen forskning kring detta nästan, det är bara Dr. Melanie Dreher som enbart gjort forskning där ENDAST cannabis har intagits.
    Annan forskning så är tobak inkluderat och där råder ju det ingen tvivel om att det kan uppstå skador om man röker tobak under graviditet.

Sen kalla det lite axplock med blandad info kunde ju inte vara mer rätt.
    Men med lite tur så kan vi nästa gång få nått som följer trådens ämne Tungan ute

• Anonym (ikol)
    Global uppvärmning ger fosterskador?
    Är du nykter raring?

• Pentra

Det efterfrågades länkar och källor, men jag hade faktiskt på känn att detta bara var ett spel för galleriet... Jag hade samlat käll-länkar, där det finns info om olika faktorer som påverkar DNA och genetik samt genetiskt arv och om vilka faltorer som faktiskt påverkar ett barns tillkomst och utveckling i livmodern, och gav er dem. (Trådenstarten handlade om utifall missbruk påverkar avkomma, och man kan ju missbruka lite av varje....) Man kan faktiskt även missbruka annat än t.ex. opiater för att det blivande barnet skall bli negativt påverkat under sin utveckling och under sitt fortsatta liv... T.ex. så missbrukar vi också vår planet, med all dess flora och fauna och övrigt liv, och detta slår tillbaka på oss...vilket inte borde vara svårt att se om man är normalbegåvad... Men, oops, ber om ursäkt för att jag inte fattade bättre än att lägga in länkar som ni ändå inte förstår/förmår/har viljan att finna essensen i... :-/ Som att strö pärlor för svin... :-/ Men, höj era glas, nu har jag inte tid med denna tråd längre. Jag har betydligt viktigare åtaganden och mer omspännande (livs)uppgifter att fördjupa mig i och få avklarade... . Salome, Pentra

• fettjock
    Pentra skrev 2012-10-26 08:51:35 följande:
    Det efterfrågades länkar och källor, men jag hade faktiskt på känn att detta bara var ett spel för galleriet... Jag hade samlat käll-länkar, där det finns info om olika faktorer som påverkar DNA och genetik samt genetiskt arv och om vilka faltorer som faktiskt påverkar ett barns tillkomst och utveckling i livmodern, och gav er dem. (Trådenstarten handlade om utifall missbruk påverkar avkomma, och man kan ju missbruka lite av varje....) Man kan faktiskt även missbruka annat än t.ex. opiater för att det blivande barnet skall bli negativt påverkat under sin utveckling och under sitt fortsatta liv... T.ex. så missbrukar vi också vår planet, med all dess flora och fauna och övrigt liv, och detta slår tillbaka på oss...vilket inte borde vara svårt att se om man är normalbegåvad... Men, oops, ber om ursäkt för att jag inte fattade bättre än att lägga in länkar som ni ändå inte förstår/förmår/har viljan att finna essensen i... :-/ Som att strö pärlor för svin... :-/ Men, höj era glas, nu har jag inte tid med denna tråd längre. Jag har betydligt viktigare åtaganden och mer omspännande (livs)uppgifter att fördjupa mig i och få avklarade... . Salome, Pentra
    Du kommer här och spelar Allan, dumpar 8 länkar som inte ens behandlar fosterskador och cannabis/opiater.
    Som FAKTISKT TS UNDRAR om.
    Och sen har du magen och säga du hade på känn det var bara ett spel för galleriet, jag förstår att du hade detta på känn.
    Med tanke på vad som fanns i länkarna, trodde du inte vi skulle läsa länkarna?
    Eller läste du ens länkarna själv?
    Vet ju att du ALDRIG läser andras länkar.
    Förstår inte varför du är här och diskuterar för huvudtaget, nu när det så uppenbart att du inte klarar av det.

Och dina berättelser vad du ska göra istället, varför ska vi få behöva veta detta?
    Är ju högt ointressant, speciellt nu när vi fick se vad det var.
    Men önskar dig lycka till att fördjupa dig i dina viktiga och mer omspännande uppgifter.
    För här har du inte fördjupat dig det minsta och visar tydligt att du inte har en susning om ämnet.

Här har du en länk om cannabis och foster där mödrar i Jamaica har rökt cannabis under graviditet.
    Studien är långt gående, där man följt barnen från moder fram in i vuxen ålder.
    Vet att det  strax kommer göras en ytterligare uppföljning på dessa barn(kanske är redan gjord men ej kommit ut).
    Detta är en youtubelänk, som i normala fall kan anses som dålig källa.
    Men nu är det hon som utfört studien själv, som berättar om studien i klippet.
    Och vill man fördjupa sig i ämnet, så finns det stora möjligheter att söka själv.
    Namn på den som utfört studien finns i klippet, namnet på studien borde finnas med där också.

• Anonym

Känner mig lika orolig igen. Alla skriver ju olika. Jag har dock kvar barnet, min kille är nykter och drogfri, röker inte ens. Och vi har det bra. Så jag ska egentligen inte oroa mig. Det finns hur många "pundare" som helst som har friska barn, samtidigt som det finns friska som får sjuka barn. Man kan aldrig vara säker på hur det kommer bli, men man får hoppas. Och jag tror allt kommer ordna sig.

Svar på tråden Kan mitt barn få skador för att pappan är missbrukare?