• Anonym

Kan mitt barn få skador för att pappan är missbrukare?

Hej. Om jag är gravid med en som missbrukat i flera år, kan det hända något med barnet då? Och är den risken stor eller liten?

• Svar på tråden Kan mitt barn få skador för att pappan är missbrukare?
  • fettjock
    Anonym skrev 2012-11-08 22:10:49 följande:
    Känner mig lika orolig igen. Alla skriver ju olika. Jag har dock kvar barnet, min kille är nykter och drogfri, röker inte ens. Och vi har det bra. Så jag ska egentligen inte oroa mig. Det finns hur många "pundare" som helst som har friska barn, samtidigt som det finns friska som får sjuka barn. Man kan aldrig vara säker på hur det kommer bli, men man får hoppas. Och jag tror allt kommer ordna sig.
    Varför är du orolig?
    Är det för ingen har svarat i tråden på ett tag?
    Sen tar ju inte din kille amfetamin, så du kan med lugnhet sluta kalla honom pundare.

Kolla min länk en gång till som är precis ovan.
    Om nu en moder röker cannabis och att det visar sig att det inte händer så mycket.
    Borde inte din logik säga det att din killes rökande för barnet är försumbart?

Och sen en sak du bör veta och det är när ert barn föds.
    Så den första råmjölken som kommer ur dig, innehåller mycket stora mängder anandamid som är ett kroppseget cannabis.
  • Anonym

Nej jag blev orolig för att någon skrev att min barnmorska hade fel. Sen menade jag inte att min kille var pundare, utan att det finns de som är tunga missbrukare som får friska barn, samtidigt som rena människor kan få sjuka barn.

• Anonym

Sen var det inte att han rökte jag var orolig för. Utan att han missbrukade morfin innan jag märkte att jag var gravid. Så han var rädd att spermierna skulle vara så dåliga att barnet skulle få någon skada.

• Anonym (ikol)
    Anonym skrev 2012-11-09 15:05:57 följande:
    Sen var det inte att han rökte jag var orolig för. Utan att han missbrukade morfin innan jag märkte att jag var gravid. Så han var rädd att spermierna skulle vara så dåliga att barnet skulle få någon skada.
    Men vi har ju presenterat för dig att det KAN INTE hända?

• Pentra
    Anonym skrev 2012-11-08 22:10:49 följande:
    Känner mig lika orolig igen. Alla skriver ju olika. Jag har dock kvar barnet, min kille är nykter och drogfri, röker inte ens. Och vi har det bra. Så jag ska egentligen inte oroa mig. Det finns hur många "pundare" som helst som har friska barn, samtidigt som det finns friska som får sjuka barn. Man kan aldrig vara säker på hur det kommer bli, men man får hoppas. Och jag tror allt kommer ordna sig.

Även om barnet tillkom under de omständigheter som det gjorde så har du som blivande mamma fortfarande möjligheter att påverka hur barnet utvecklas. Alltså, det blir inte som det blir, som många ofta tänker. För under hela tiden som ditt/ert barn utvecklas och växer i magen så kan du medverka till dess fysiska och psykiska utveckling och hälsa. Utefter hur du mår och tänker bildas olika hormoner etc i din kropp vilka övergår via moderkakan till barnet i magen och påverkar det därefter. (En ganska djup och komplicerad process om man verkligen går in i minsta detalj.) Det finns en hel del nedskrivet om detta, på bl.a. tyska, men jag har här funnit en länk på svenska. Hoppas att den är till hjälp: www.epochtimes.se/articles/2009/12/07/18247.html Önskar er lycka till med familjen. /Pentra
  • Anonym
    Anonym (ikol) skrev 2012-11-09 19:23:00 följande:
    Men vi har ju presenterat för dig att det KAN INTE hända?  

om du läser allt som folk skrivit så kanske du ser att inte alla håller med ändå
  • Anonym (ikol)
    Anonym skrev 2012-11-09 19:40:39 följande:

om du läser allt som folk skrivit så kanske du ser att inte alla håller med ändå
    Jag har sett en flummare diskutera solförmörkelser som så kallat ändrar var dna, ser inte riktigt hur det kan vara relevant för din frågeställning.

• Anonym
    Anonym (ikol) skrev 2012-11-09 19:54:46 följande:
    Jag har sett en flummare diskutera solförmörkelser som så kallat ändrar var dna, ser inte riktigt hur det kan vara relevant för din frågeställning.  

Oj, såg nu att det var samma person som skrivit allt annat konstigt.
  • Anonym
    Pentra skrev 2012-11-09 19:37:18 följande:

Även om barnet tillkom under de omständigheter som det gjorde så har du som blivande mamma fortfarande möjligheter att påverka hur barnet utvecklas. Alltså, det blir inte som det blir, som många ofta tänker. För under hela tiden som ditt/ert barn utvecklas och växer i magen så kan du medverka till dess fysiska och psykiska utveckling och hälsa. Utefter hur du mår och tänker bildas olika hormoner etc i din kropp vilka övergår via moderkakan till barnet i magen och påverkar det därefter. (En ganska djup och komplicerad process om man verkligen går in i minsta detalj.) Det finns en hel del nedskrivet om detta, på bl.a. tyska, men jag har här funnit en länk på svenska. Hoppas att den är till hjälp: www.epochtimes.se/articles/2009/12/07/18247.h... Önskar er lycka till med familjen. /Pentra
    Varför är du här igen med dina länkar som sällan har med ämnet att göra?
  • Anonym (Undrar)

Jag undrar samma sak

• klyban
    Anonym (Undrar) skrev 2018-05-11 19:50:18 följande:
    Jag undrar samma sak

Droger kodar inte om gener, så inte mycket och oroa sig över.

hur många meter var det?
  • Anonym (Undrar)
    klyban skrev 2018-05-11 21:00:53 följande:

Ok
  • Anonym (Undrar)
    klyban skrev 2018-05-11 21:00:53 följande:

Säker på att vissa skador/missbildningar eller diagnoser inte beror på att pappan missbrukat?
  • klyban
    Anonym (Undrar) skrev 2018-05-11 23:54:35 följande:
    Säker på att vissa skador/missbildningar eller diagnoser inte beror på att pappan missbrukat?

Vad är det för en drog?

Jag vet dock ingen drog som kodar om ens gener, men bara för droger inte gör detta så betyder inte att missbildade barn kan poppa ut ändå.
    Sen under konsumtion så kan vissa droger olika effekter, cannabis tex gör spermierna lite slöare ock inte genetiskt omkodade.

hur många meter var det?
  • Anonym (Undrar)
    klyban skrev 2018-05-12 11:27:54 följande:

Vad är det för en drog?

Jag vet dock ingen drog som kodar om ens gener, men bara för droger inte gör detta så betyder inte att missbildade barn kan poppa ut ändå.

Sen under konsumtion så kan vissa droger olika effekter, cannabis tex gör spermierna lite slöare ock inte genetiskt omkodade.

Vet inte hur det funkar med olika skador och hur dom uppstår men har också tänkt den tanken ifall barnet kan få skador om pappan missbrukat men samtidigt föds ju helt friska barn av missbrukare. Gissar att det är större risk för skador om mamman missbrukar då drogerna oftast når fostret då och kan påverka olika saker vid barnets utveckling men barnet får ju inte i sig droger om bara pappan missbrukar men inte mamman , tror ändå det mest logiska är att enda gången barnet skulle få skador är om mamman missbrukar under graviditeten, fast inte ens då behöver barnet få skador men det ökar ju risken
  • klyban
    Anonym (Undrar) skrev 2018-05-19 20:14:39 följande:
    Vet inte hur det funkar med olika skador och hur dom uppstår men har också tänkt den tanken ifall barnet kan få skador om pappan missbrukat men samtidigt föds ju helt friska barn av missbrukare. Gissar att det är större risk för skador om mamman missbrukar då drogerna oftast når fostret då och kan påverka olika saker vid barnets utveckling men barnet får ju inte i sig droger om bara pappan missbrukar men inte mamman , tror ändå det mest logiska är att enda gången barnet skulle få skador är om mamman missbrukar under graviditeten, fast inte ens då behöver barnet få skador men det ökar ju risken

Ledsen droger kodar inte om gener.
    Hade vi pratar om ett pågående missbruk, så kanske vi kunnat dra upp en del skador på en del droger.

Sen beror det på vad det är för drog också, när det kommer till havande mammor.
    Och tobakens skador är de som brukar vara kopplade med droger, och som är välkända.

hur många meter var det?
  • Anonym (Undrar)
    klyban skrev 2018-05-20 14:19:32 följande:

Ledsen droger kodar inte om gener.

Hade vi pratar om ett pågående missbruk, så kanske vi kunnat dra upp en del skador på en del droger.

Sen beror det på vad det är för drog också, när det kommer till havande mammor.

Och tobakens skador är de som brukar vara kopplade med droger, och som är välkända.

Det är det jag menar
  • klyban
    Anonym (Undrar) skrev 2018-05-20 14:38:53 följande:
    Det är det jag menar
    Men vad har pågående missbruk med TS och göra?
    hur många meter var det?
Svar på tråden Kan mitt barn få skador för att pappan är missbrukare?