• MBrohlin

Mammor i Trollhättan

Tjo! Jag har en son på 4 månader och är mammaledig med honom. Det börjar kännas lite ensamt och undrar om det är någon mer som känner detsamma?:) Någon som vill ta en promenad, fika lite eller låta våra barn sitta och glo på varandra ett tag? /M

• Svar på tråden Mammor i Trollhättan
  • MBrohlin

Förstår det...vid typ 2,5 månader började vi få till dagarna. Så han äter på ungefär samma tider varje dag och sover hela nätterna. Det enda vi inte fått till än är sömnen på dagen, den är totalt olik från dag till dag :p Men ja, vagnen är ju underbar skön att sova i för vår kille också!

• Anna 816

Då får vi vänta lite till då. =/ Det funkar rätt bra eftersom han är så lätt att ha med sig, men man längtar ju ändå lite efter att kunna veta innan ungefär hur nästa dag kommer se ut. Det jobbiga är att han har börjat äta mycket oftare på nätterna nu. Men bara på nätterna! Då vaknar han och vill ha mat varannan eller var tredje timme, men på dagen dröjer det alltid 4-5 timmar. Förut väntade han 4-5 timmar på natten också. Jag förstår inte varför han gör så. Borde det inte vara tvärtom? Så är det med sovtiderna också. För ett par veckor sedan tyckte jag att vi hade fått in någon slags rutin. Han var vaken varje morgon, sov mitt på dagen, och var vaken igen på kvällen. Kändes som att vi hade en jättelätt bebis. Men sedan ballade det ur totalt. Han är vaken och sover precis när som helst och humöret är antingen på topp eller i bott när han är vaken på vilka tider som helst. ;) Jag har helt enkelt bara accepterat att han gör som han vill och att jag inte vet innan hur dagen kommer vara.

Vilken BVC går ni på förresten? Vi är på Maria Alberts. 

• MBrohlin

Alla barn är ju sjukt olika så jag ska inte säga att ni får vänta på att få till rutinerna men risken är väll stor att det tar ett tag till tyvärr. Vet att de små ofta äter bättre och mer på nätterna men vet inte hur länge som är "normalt" att det sitter i. Vi hade helvete i början med kolik och allt som hör till och sen efter ett tag så vände allt, magen blev bättre och bättre och han bestämde sig för att sova hela nätterna helt plötsligt.

Man kan ju försöka hålla dem vakna mer på dagen så att de ska bli tröttare när natten kommer, men jag har inte riktigt haft hjärta att väcka han när han sover så gott:p

Jo vi går på Maria Alberts också, har ni Kerstin ni med?:p

• Anna 816

Ja, vi har också Kerstin. =) Var där igår och hon föreslog att jag skulle försöka mata på mer under dagen så han blir mättare inför natten och förhoppningsvis inte vaknar lika lätt. Så jag gjorde så under kvällen och han sov först i flera timmar. Och när han nästa gång vaknade lite snabbt så provade vi med napp och han somnade om en timme till! Så nu känner jag mig faktiskt utvilad för första gången på flera veckor. Så härligt! Hoppas bara det håller i sig. Sömnen har verkligen varit ett problem.

Vad jobbigt ni måste ha haft det med koliken! Måste varit underbart när allt bara vänder så där. Vår lilla kille har också haft en hel del magproblem. Men det verkar vara mjölkallergi. Har jag hållit mjölkfritt i en vecka nu och det har nästan blivit helt bra.

• MBrohlin

Men va skönt! Får man inte sova så orkar man ju knappt ta hand om den lille på dagen. Hoppas det fortsätter så bra för er nu!

Ja herregud, hans kolik är typ det värsta jag vart med om. Man blir så himla maktlös, vad man än gör så skriker han... Finns ju de som har koliken i 6 månader så jag är jäkligt glad att hans gick över fortare än så!

Skönt att ni kom på att det va mjölkallergi och att det ändå inte va värre än så

• FridaLeja

Jag är från Trollhättan men bor nu i Uddevalla sen i Januari. Har en dotter på 6 månader och sysselsätter mig gärna med att träffa andra med bebisar. Får jag fråga hur gamla ni är?

• FridaLeja

Okey. Jag är 25. Jag ska på öppna förskolan imorn för första gången. Så ska bli spännande och se om det är nåt för oss.

Svar på tråden Mammor i Trollhättan