• Gerbia

Andra som står i startgroparna för ÄD?

Hej!

Har precis börjat prata om att göra ÄD och vill gärna komma i kontakt med andra som tänker göra

samma sak framöver.

Kram Solig      

• Svar på tråden Andra som står i startgroparna för ÄD?
  • Gaaaa

Det sjuka är att jag har inte så dålig äggreserv hade AMH 1,5.
    Men min kropp slutade att stimuleras under de 2 sista ivf försöken och gav bara 4 blåsor/ggn. Den första avbröts och den andra körde vi på för de såg fler blåsor på ultraljudet, men 3 visade sig vara cystor
    Fick ut ett ägg som inte tog sig.

Jag läste nyss i en annan tråd att efter 3 dagar så går mannens celler in i ägget och om de är dåliga så blir det inget mer, embryot dör.
    Varför testar inte läkarna mer mannens fetilitet??
    Det tas ju alltid för givet att det är kvinnans ägg det är fel på..

• Dustpuppy

Gaaaa: nej, det är inte mannens celler som går in i ägget, det handlar om när moderns eller faderns del av generna gör sitt jobb i det befruktade ägget. Det går att googla på det, men jag hinner inte leta just nu.

Det testas inte eftersom stora delar av infertilitetsforskning och -medicin fortfarande är på experimentstadiet. Man vet inte vad det är som är fel och man har inga metoder att undersöka det heller (ännu).  Läkarna låter inte bli för skojs skull, utan för att det idag inte finns forskningsresultat som visar på att "så här får man reda på till 100 % varför detta par inte får barn". Man vet inte och det är inte säkert att man någonsin kommer att veta heller.

/Dustpuppy

• Gaaaa

Nja kan inte påstå att vi har fått 100%  hjälp på någon av klinikerna vi varit på..

Men självklart vet jag att det ligger i början på forskning. Men nu är det så att Sverige ligger efter många länder..

• Gaaaa

Dustpuppy Det var ju ditt inlägg som jag måste missuppfattat lite då inne på Unica tråden

• germany

Den här tråden hakar jag gärna på då alla mer eller mindre är "nybörjare" inom ÄD.
    Er, Gaaa, Dustpuppy och Ypke känner jag ju igen Solig.

Ypke, kan jag få en inbjudan till ditt konto? I fall jag känner att jag vill skriva något till dig framöver?
    Jag undrar också hur gamla ni är och hur man ska kunna veta att man verkligen inte hinner fram i kön här i Sverige? Tänker mest på detta med att få ersättning från försäkringskassan om man inte pga lång kötid hinner få vården här i Sverige. Om jag nu är 39 år hur ska jag då kunna "bevisa" att jag inte hinner fram i kön?
    Förstår ni hur jag menar? Annars så ska jag formulera mig lite bättre Tungan ute

• Dustpuppy

Germany: Vi fick ett skriftligt svar från donationskoordinatorn på landstinget där de sade att vi inte ställs i kö eftersom jag inte skulle hinna fram i tid. Rent praktiskt gick det till så att vår läkare skrev "Äggdonation rekommenderas" i vår journal, skickade en fråga till donationskoordinatorn och vi fick sedan ett brev på posten någon vecka senare.

Med kopior på journalen och brevet från koordinatorn så hade vi svart på vitt till FK.

/Dustpuppy

• germany
    Dustpuppy - Hur gammal var du när du fick det skriftliga svaret?
    Hade du fortfarande gratis försök kvar hos landstinget då?

För att säkerställa sig att försäkringskassan inte säger nej, bör man göra som du, dvs försöka få ett skriftligt svar som i stort sett då betyder att man inte kommer att hinna fram i kön här i Sverige och därför måste söka sig utomlands.

Varför jag funderar så det knakar är ju för att om det är så att jag skulle kunnat hinna komma fram precis i ÄD kön här i Sverige, men redan nu söker mig utomlands.....då kan väl inte chansen vara så stor att jag kan få ersättning av försäkringskassan?

Känner att jag kanske snurrar till frågorna nu....är lite trött i mössan....sorry för snurrigt surr Flört
  • germany

Glömde också att säga Tack Dustpuppy för ditt svar!
    Rekomendaton från överläkare på kvinnokliniken om ÄD eller adoption har vi redan fått i våras.....Så den biten finns det papper på, men det är ju det här med att hinna fram i ÄD kö eller ej....
    Om vi skulle hinna fram i kön här i Sverige så lär vi ju ändå inte få någon ersättning av försäkringskassan och då blir det ju helt plötsligt lite mer onödigt att söka sig utomlands. Åh, jag vet inte riktigt hur jag ska tänka och det går ju absolut inte ringa och fråga läkare heller för då förstår de ju vart jag vill komma med det hela....dvs att jag tänker ekonomiskt och inte vill missa att kanske få ersättning, såklart!

Och så passar jag på att fråga om ni vet någon som gjort ÄD på Island?
    Min man har alltid gillat Island och har alltid velat resa dit någon gång. Han sa direkt när jag pratade om vilka länder som man kan välja på gällande att ha möjlighet att söka ersättning från försäkringskassan och då sa han tvärsäkert att "då blir det Island" Hjärta.

Nu är ju inte jag så tvärsäker att det blir som han vill....Ty jag vill ju kolla upp en MASSA saker inann vi ens bestämmer oss (vi är ju inte heller riktigt klara med IVF). Men tanken  lockar då jag också alltid haft drömmar om Island (har väl läst för mycket Margit Sandemo böcker, ni vet Isfolket m.m)

• Dustpuppy

Det räcker även om kön är lång, dvs du kan få vård men väntetiden är orimligt lång. Var den gränsen går vet jag inte exakt men gissar på att 1 år och uppåt är gott och väl för länge.

/Dustpuppy

Ps Hade fått mina 3 ivf:er av landstinget och FK ersatte ändå. ds

• germany
    Dustpuppy skrev 2012-10-09 19:36:03 följande:
    Det räcker även om kön är lång, dvs du kan få vård men väntetiden är orimligt lång. Var den gränsen går vet jag inte exakt men gissar på att 1 år och uppåt är gott och väl för länge.

/Dustpuppy

Ps Hade fått mina 3 ivf:er av landstinget och FK ersatte ändå. ds
    Men är det något jag bör säga till utredningsläkaren, att väntetiden känns för lång eller ska jag lägga allt i hans händer och hoppas på att vi ej blir satta i kö i Sverige?

Vad händer om vi själva bara vänder oss utomlands och det ganska snrt och kör ÄD där och sedan skickar in ansökan om ersättning? Måste det finnas beslut på att vi ej har blivit satta i kö i Sverige pga att kön är för lång för att vi ska hinna få vård här? Hur har ni andra som är 39 år tänkt och gjort?
Svar på tråden Andra som står i startgroparna för ÄD?