Dustpuppy skrev 2012-10-10 10:02:26 följande:
Germany: det jag tycker är konstigt är att er läkare inte direkt frågade om ni ville försöka ställa er i ÄD-kö. Jag tror att det är högst osannolikt att ni blir satta i kö överhuvudtaget, det är donationskoordinatorn som bestämmer. Kötiderna i Sverige är vad jag känner till längre än 12 månader (om ni inte har en korsdonator), och de flesta landsting har åldersgräns på 40 år för ÄD.
Du är redan 39, jag tror att tåget redan har gått i Sverige för er del. Prata med er läkare så fort som möjligt och fråga om ÄD i Sverigen ens är aktuellt, är det inte det så be om lämpligt papper på det. Jag känner till ett par som står i svensk ÄD-kö och har kört ett försök utomlands under tiden de väntar. De har fått ersättning i och med att kön för deras del är närmare 2 år.
Du måste bli lite tuffare mot dina läkare, det är du som väntar och genomgår jobbiga undersökningar och behandlingar. Hela apparaten behöver ske på dina villkor, inte vårdens. Det betyder också att du inte behöver vänta snällt på svar, eller tyst avvakta, fråga! Var jobbig!
Du kan och ska kräva att få reda på vad handlingsplanen är.
Ring och boka tid med läkaren, skriv ned dina funderingar så att du är förberedd, du behöver inte ta upp det här med ersättning, men oron över väntetiderna, ska ni söka er utomlands, vad innebär det för chansen att få ÄD i Sverige osv. Bara för att ni frågar, så stängs inte dörrarna för alltid.
/Dustpuppy
Nu blev jag ytterligare lite klokare, tack för svar (igen)
.
Om du kände till min historia så skulle du förstå att jag absolut inte är för snäll och mesar på med läkarna....Om jag inte hade stått på mig och varit så envis så hade jag inte ens fått gjort de undersökningar & provtagninar och sist men inte minst IVF som jag nu har fått gjort. Men jag förstår att du menar väl, men jag vill bara tala om att jag
inte dansar efter läkarnas pipa.
Varför min utredningsläkare inte frågade om vi ville ställa oss i ÄD kö är nog för att vi ville INTE ge upp med mina egna ägg och jag accepterade inte läkarens utlåtande. Landstingsförsöken var slut (får bara 1 gratis från mitt landsting) och vi vände oss privat för fortsatta IVF försök.
Men mitt i allt så ringde jag ändå till Umeå och bad om att få ställa oss i kö....men tyvärr så var jag dum nog att vara helt ärlig och sa att vi ville ge IVF en eller två chanser till. Men då var det stopp och vi fick nej från läkarna där att ställa oss i kö då vi fortfarande höll på med IVF och därmed inte var helt redo för ÄD. Men att vi var välkomna igen när vi helt stängt dörrarna för IVF försök. Man vill vara ärlig....men tyvärr så är det i dessa sammanhang uppenbarligen inte värt det. Vi blev rekommenderade det från utredningsläkaren.....och bara för att vi själva inte ville inse domen och har valt att fortsätta för att få lugn i själen så betyder ju inte det att vi ställer oss i kö bara för att.
Egentilgen har jag en korsdonator att tillgå. Men när jag i nuläget inte vet NÄR vi är klara med IVF så kan det hända att åldern för att få ställa sig i kö ändå rinner ut i sanden och då spelar det ingen roll att jag har egen korsdonator eller ej.
Men jag ska ta kontakt med min utredningsläkare framöver och be att få hans syn på det hela och se om jag kan få något utlåtande / bevis på att kön är för lång och att det endast är utomlands som gäller för oss....om jag då inte har korsdonator.