• Gerbia

Andra som står i startgroparna för ÄD?

Hej!

Har precis börjat prata om att göra ÄD och vill gärna komma i kontakt med andra som tänker göra

samma sak framöver.

Kram Solig      

• Svar på tråden Andra som står i startgroparna för ÄD?
  • Dustpuppy

Aha, nu klarnar bilden! Det låter ju som att bara ni får tag i den lediga läkaren (eller den läkare som bevakar dennes ärenden under ledigheten) så borde ni få ett papper på att ÄD inte hinns med. Fick du reda på hur länge läkaren skulle vara ledig? Någon på samma avdelning måste annars kunna ta ert ärende och behandla det.
    Man kan även vända sig till patientombudsmannen för att få hjälp, vissa utlåtanden fick jag den vägen (jag klagade hos Patientombudsmannen, de kontaktade avdelningschefen, avdelningschefen utredde och skrev ett svar till mig):
    www.1177.se/Vastra-Gotaland/Regler-och-rattigheter/Om-man-inte-ar-nojd-med-varden/

Det som gjorde mig bitter ett tag var att när vi fick frågan av landstinget om vi var intresserade av ÄD så sade vi nej. Vi trodde att det var IVF eller ÄD som var valet. Efteråt fick vi reda på att bli ställd i kön var separat från fortsatt IVF och när vi bränt våra 3 IVF så var det för sent för ÄD-kö. Det känns som att man är tvungen att med tång dra all information från landstinget, de volonterar ingen info frivilligt.

Det "bra" med allt det här kämpandet är att man lär sig mycket om hur systemet funkar och vilka lagar som finns. Den dagen man sitter med en cancerdiagnos och behöver vård i tid, så är allt fotarbete redan gjort...

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Patientnämnden menar jag förresten, inte patientombudsman. Gröt i huvudet...

/Dustpuppy

• Gaaaa

Försäkringskassan ersätter inte äggdonation med anonym donator, samt att detta gäller sedan april i år. Anledningen till detta är att behandling med anonym donator strider mot svensk lagstiftning. Enligt svensk lag har barnet rätt att få veta sitt ursprung vid 18 års ålder. Ingen förändring har skett förutom att man nu bestämt sig att följa den lagstiftning som finns på området."

Tjeckien är anonymt enligt deras lag..

Så vad ska man göra nu, ta ett dyrare land och hoppas på ersättning eller skita i det..?

• Dustpuppy

Gaaaa: det där är överklagat av flera som fått nej. Ännu vet ingen om FKs beslut kommer att hålla i längden.
    Enligt svensk lag är det inte tillåtet, men enligt EU-lag är det ok. Det som måste redas ut är om FK ska följa svensk eller EU-lag. EU-lag trumfar i vissa fall  svensk lag, så  fortsättning följer.

Uppfyller du FKs krav så ska det inte vara svårt att få ersättning.

/Dustpuppy

• Ypke
    Gaaaa skrev 2012-10-12 14:04:15 följande:
    Försäkringskassan ersätter inte äggdonation med anonym donator, samt att detta gäller sedan april i år. Anledningen till detta är att behandling med anonym donator strider mot svensk lagstiftning. Enligt svensk lag har barnet rätt att få veta sitt ursprung vid 18 års ålder. Ingen förändring har skett förutom att man nu bestämt sig att följa den lagstiftning som finns på området."

Tjeckien är anonymt enligt deras lag..

Så vad ska man göra nu, ta ett dyrare land och hoppas på ersättning eller skita i det..?
    Precis, Gaaaa, så verkar det vara. Varför inte åka till Finland? Det är ju inte det billigaste landet, jag vet, och det är svårt att bestämma sig för det om man inte har 75 000 pix som man kan avvara om FK mot förmodan skulle få för sig att inte ersätta. Lycka till med valet.
  • Gaaaa

Men det är ju detta med att uppfylla kraven. Jag har ju gjort mina 3 landstings försök och trodde då att jag får betala själv. Men nu om det finns en chans att få tillbaka pengarna så vill man ju inte missa dem pga anonym donator. Och skillnaden är väntetid och en massa pengar. 75000 kr i stället för 4500 eur..

• Dustpuppy

Gaaa: Vad landstinget har för antal försök ska inte påverka ersättningen från FK. Du får inte glömma att de är två helt separata myndigheter, med olika bedömningsgrunder. Nu antar jag att du dessutom pratar om IVF-försök.
    De flesta landsting har ett antal IVF OCH ett antal ÄD-försök som de erbjuder, så även om du är rädd för att FK av någon anledning skulle göra som landstinget (vilket de inte gör), så har du fortfarande ÄD-försök kvar på landstinget (som de inte kan ge dig och då har du rätt till vård i utlandet).

Man blir tryggare i sina val om man lär sig om hur myndigheter fungerar i Sverige och har lättare att hävda sin rätt.
    Jag rekommenderar alla att läsa någon juridikkurs, även om man inte håller på med IVF/ÄD, man har nytta av det i sin vardag.

/Dustpuppy

• Ypke

Hej, har ni sett ett SR har en serie om spermadonation etc nu, på Tendens? Har hittills inte berört ÄD så mkt, men väl det här med öppet/anonymt donatorskap. Tyckte det var mkt intressant lyssning och känner mig stärkt i valet av Finland.

• germany
    Ypke skrev 2012-10-17 13:05:32 följande:
    Hej, har ni sett ett SR har en serie om spermadonation etc nu, på Tendens? Har hittills inte berört ÄD så mkt, men väl det här med öppet/anonymt donatorskap. Tyckte det var mkt intressant lyssning och känner mig stärkt i valet av Finland.
    Åh, vad intressant!
    Vill du dela med dig av vad det är som gör att du känner dig stärkt av ditt val av Finland så vore det ju toppenbra Solig, om du vill förstås?

Vet du ungefär när ni planerar att sätta igång med förberedelserna inför ett mottagande av ett ägg?
    Tänkte på prel. väntetid framförallt.
  • Ypke

Hej Germany, tja, de intervjuar bl.a. En danska tjej som kommit till genom anonym donation o som aldrig kan få reda på sin genetiska far men som önskar kunna det mest av allt i världen. Och en läkare som berättar om varför vi har lag på det i Sverige, att vi ser till barnets bästa, inte föräldrarnas. Det går att lyssna på programmen i efterhand på nätet.

Min sambo och jag står redan i kö nu i Åbo och ska dit på ett första möte 5/11. Ca 6 mån. väntetid säger de, men det kan ju variera. Det känns hemskt stort och läskigt, men jag är glad att vi dragit igång så snabbt och så får vi smälta allt under väntetiden ..

Jag har också gett mig på att ta ett nytt amh. Min ivf-klinik säger ju att de ksn tänks sig ett sista försök, och jag funderar på om det är värt det. Tänkte att nytt amh kunde vara lite vägledande.

Hur går era tankar?

Svar på tråden Andra som står i startgroparna för ÄD?