• Dustpuppy

Andra som står i startgroparna för ÄD?

Gaaaa: nej, det är inte mannens celler som går in i ägget, det handlar om när moderns eller faderns del av generna gör sitt jobb i det befruktade ägget. Det går att googla på det, men jag hinner inte leta just nu.

Det testas inte eftersom stora delar av infertilitetsforskning och -medicin fortfarande är på experimentstadiet. Man vet inte vad det är som är fel och man har inga metoder att undersöka det heller (ännu).  Läkarna låter inte bli för skojs skull, utan för att det idag inte finns forskningsresultat som visar på att "så här får man reda på till 100 % varför detta par inte får barn". Man vet inte och det är inte säkert att man någonsin kommer att veta heller.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Germany: Vi fick ett skriftligt svar från donationskoordinatorn på landstinget där de sade att vi inte ställs i kö eftersom jag inte skulle hinna fram i tid. Rent praktiskt gick det till så att vår läkare skrev "Äggdonation rekommenderas" i vår journal, skickade en fråga till donationskoordinatorn och vi fick sedan ett brev på posten någon vecka senare.

Med kopior på journalen och brevet från koordinatorn så hade vi svart på vitt till FK.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Det räcker även om kön är lång, dvs du kan få vård men väntetiden är orimligt lång. Var den gränsen går vet jag inte exakt men gissar på att 1 år och uppåt är gott och väl för länge.

/Dustpuppy

Ps Hade fått mina 3 ivf:er av landstinget och FK ersatte ändå. ds

• Dustpuppy

Germany: det jag tycker är konstigt är att er läkare inte direkt frågade om ni ville försöka ställa er i ÄD-kö. Jag tror att det är högst osannolikt att ni blir satta i kö överhuvudtaget, det är donationskoordinatorn som bestämmer. Kötiderna i Sverige är vad jag känner till längre än 12 månader (om ni inte har en korsdonator), och de flesta landsting har åldersgräns på 40 år för ÄD.

Du är redan 39, jag tror att tåget redan har gått i Sverige för er del. Prata med er läkare så fort som möjligt och fråga om ÄD i Sverigen ens är aktuellt, är det inte det så be om lämpligt papper på det. Jag känner till ett par som står i svensk ÄD-kö och har kört ett försök utomlands under tiden de väntar. De har fått ersättning i och med att kön för deras del är närmare 2 år.

Du måste bli lite tuffare mot dina läkare, det är du som väntar och genomgår jobbiga undersökningar och behandlingar. Hela apparaten behöver ske på dina villkor, inte vårdens. Det betyder också att du inte behöver vänta snällt på svar, eller tyst avvakta, fråga! Var jobbig!
    Du kan och ska kräva att få reda på vad handlingsplanen är.

Ring och boka tid med läkaren, skriv ned dina funderingar så att du är förberedd, du behöver inte ta upp det här med ersättning, men oron över väntetiderna, ska ni söka er utomlands, vad innebär det för chansen att få ÄD i Sverige osv. Bara för att ni frågar, så stängs inte dörrarna för alltid.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Germany: Bra fråga, det kommer antagligen att vara enklare för er att få ersättning om ni har svart på vitt om att ni inte får stå i landstings-ÄD-kö överhuvudtaget, ring och prata med FK för att vara på den säkra sidan.
    Det kanske inte behövs.
    Om ert landsting hade gett er 3 försök, så hade de med stor sannolikhet efter 3:e försöket sagt "ÄD nästa", det baseras på ålder och hur bra och många ägg man får på IVF:er. Ni kanske kan fråga ert landsting hur man ställer sig i ÄD-kö? Får ni då ett nekande svar, så har ni papper på det.

Privat kö i Sverige räknas inte för att ge rätt till ersättning från FK, det måste vara landstingets kö som är lång eller att ni inte ställs alls i den. Jag vet att landstingen är bedrövligt svåra att få tag i när man väl blivit utkickad, men kan du ställa en fråga via avdelningschefen eller er landstingsläkare (ring eller skriv ett vanligt brev), eller via Mina vårdkontakter? Annars är det enklaste att vänta tills du fyllt den åldersgräns ert landsting har (då är det nej direkt utan diskussion), men det känns dumt att slösa tid på det.

Det fåniga är att ni troligen är berättigade till ersättning, det svåra är bara att tampas med landstingets byråkrati kring kontakt. Hur får man tag i den läkare som ska skriva ett "Nej, vi sätter inte upp dem i kö"? Ibland känns det som att man måste personligen uppsöka dem på kliniken för att lyckas få kontakt med dem.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Aha, nu klarnar bilden! Det låter ju som att bara ni får tag i den lediga läkaren (eller den läkare som bevakar dennes ärenden under ledigheten) så borde ni få ett papper på att ÄD inte hinns med. Fick du reda på hur länge läkaren skulle vara ledig? Någon på samma avdelning måste annars kunna ta ert ärende och behandla det.
    Man kan även vända sig till patientombudsmannen för att få hjälp, vissa utlåtanden fick jag den vägen (jag klagade hos Patientombudsmannen, de kontaktade avdelningschefen, avdelningschefen utredde och skrev ett svar till mig):
    www.1177.se/Vastra-Gotaland/Regler-och-rattigheter/Om-man-inte-ar-nojd-med-varden/

Det som gjorde mig bitter ett tag var att när vi fick frågan av landstinget om vi var intresserade av ÄD så sade vi nej. Vi trodde att det var IVF eller ÄD som var valet. Efteråt fick vi reda på att bli ställd i kön var separat från fortsatt IVF och när vi bränt våra 3 IVF så var det för sent för ÄD-kö. Det känns som att man är tvungen att med tång dra all information från landstinget, de volonterar ingen info frivilligt.

Det "bra" med allt det här kämpandet är att man lär sig mycket om hur systemet funkar och vilka lagar som finns. Den dagen man sitter med en cancerdiagnos och behöver vård i tid, så är allt fotarbete redan gjort...

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Patientnämnden menar jag förresten, inte patientombudsman. Gröt i huvudet...

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Gaaaa: det där är överklagat av flera som fått nej. Ännu vet ingen om FKs beslut kommer att hålla i längden.
    Enligt svensk lag är det inte tillåtet, men enligt EU-lag är det ok. Det som måste redas ut är om FK ska följa svensk eller EU-lag. EU-lag trumfar i vissa fall  svensk lag, så  fortsättning följer.

Uppfyller du FKs krav så ska det inte vara svårt att få ersättning.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Gaaa: Vad landstinget har för antal försök ska inte påverka ersättningen från FK. Du får inte glömma att de är två helt separata myndigheter, med olika bedömningsgrunder. Nu antar jag att du dessutom pratar om IVF-försök.
    De flesta landsting har ett antal IVF OCH ett antal ÄD-försök som de erbjuder, så även om du är rädd för att FK av någon anledning skulle göra som landstinget (vilket de inte gör), så har du fortfarande ÄD-försök kvar på landstinget (som de inte kan ge dig och då har du rätt till vård i utlandet).

Man blir tryggare i sina val om man lär sig om hur myndigheter fungerar i Sverige och har lättare att hävda sin rätt.
    Jag rekommenderar alla att läsa någon juridikkurs, även om man inte håller på med IVF/ÄD, man har nytta av det i sin vardag.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Gaaa: Västra Götaland. 3 landstingsbetalda IVF och 2 ÄD betalda via FK, allt under perioden 2006-2012.
    Västra Götaland räknar dessutom separat på IVF och ÄD, så oavsett om FK har ändrat regler eller inte, så
    borde det inte vara ett problem.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Gaaaa: varför släpps du inte in i kön?
    Är det pga ålder?

Germany: åtminstone 2010 hade vi fått göra både 3 IVF och 3 ÄD, men vi tackade ja till kön för sent.
    VGR har åldersgräns på 40 för kvinnan och jag skulle hinna fylla 40 innan vi kom fram i kön.
    Vad du har rätt till beror på vad ditt landsting har satt för (godtyckliga) gränser för antal försök, alla gör olika.
    Var man bor i Sverige påverkar hur bra vård man får, tyvärr (gäller även andra sjukdomar, som cancervård, vilka mediciner som ingår i högkostnadsskydd eller inte osv).

Lite mer om hur olika landsting hanterar IVF/ÄD:

www.barnlangtan.com/landstingen
    www.barnlangtan.com/images/stories/PDF_filer/barnlangtan-landstingen2011.pdf

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Gaaaa: Då hänger jag med. Så länge man anses ha egna ägg så har man inte rätt till landstings-ÄD (och då faller även iden med ersättning för utlands-IVF). Med FKs regler kan du då få ersättning för utlands-IVF eftersom IVF är rekommenderad behandling och ditt landsting vägrar. ÄD får du däremot bekosta själv.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Skrev fel , det ska stå "och då faller även iden med ersättning för utlands-ÄD" .

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Gaaaa: Om du enligt din läkare (för enkelhets skull landstingsläkare) behöver en viss vård, oavsett om det är IVF, ÄD, mot cancer, handsvett, hjärtproblem osv. OCH ditt landsting vägrar dig vården baserat på icke-medicinska skäl, så har du rätt till ersatt utlandsvård.

Så enkelt är det.

Det finns landsting som vägrar cancersjuka en viss vård för att den är dyr. Andra landsting erbjuder den. Då åker man utomlands.

Samma gäller för IVF, PGD, ÄD etc. Läs på FKs sida om planerad vård utomlands.

/Dustpuppy

Svar på tråden Andra som står i startgroparna för ÄD?